Har ett timmerhus med tvåglasfönster från sent 1800-tal.
På vintrarna får vi problem med kallras under fönstren och funderar på att byta ut den inre (eller yttre) rutan i fönstret mot ett Lågemulsionsglas. Antagligen det inre glaset.

Är det någon som har prövat isolera sina vinterfönster med Lågemulsionsglas? Problem, förbättringar, kostnad?

/Jonas
 
Men det är ju inte GLASET som är otätt. :surprised: Det blir bara fruktansvärt fult att byta glas, satsa på att täta mot karmen istället.
 
Nu är det så att fönstren inte är otäta. Inte vad jag kan märka i alla fall. Varken kittet eller tätningslisterna på innanfönstret.

Kallras är nog inte draget genom fönstret/karmen/kittet utan att fönsterytan blir så kall att inneluften börjar att "rinna" nerför fönstrets innansida. Men det vet du redan säkert.  :surprised:

Det enda jag tror kan fixa det med är LE-glas. Har fått tipset geom Byggnadvårdsföreningen, så helt ute och cyklar är jag nog inte.
Men vem vet vad som är rätt eller fel?  :-?

Någon som har prövat?
 
Aha, har de sagt det så... :) Har inte provat, men testa att ringa Uppsala Fönsterhantverk, fantastiska hantverkare som kan ALLT om fönster...
 
Tack! Ska ringa dem.
 
Hej.
I samband med fönsterrenovering bytte jag den inre rutan mot ett energiglas (om det är rätt beteckning). En "vanlig" ruta belaggd med en metallfilm som påstås reflektera värmestrålningen, fabrikat Pilkington. Har vanliga kopplade tvåglas fönster från första halvan av 1900-talet.

Faktiskt lite svårt att avgöra om enbart glasbytet gav någon effekt genom att jag fixade nya tätningslister och kollade drevningen runt föntren också. Borde inte ge någon försämring i alla fall. Påstås att man får bättre U-värde på fönstret och det är possitivt. Tror att ett tvåglas fönster har ca 2,5 i U-värde och att man sänker det till ca 1,8.

Gjorde jobbet själv, beställde färdigskuret glas hos glasmästaren. Kostnad ca 500:- per fönster (två rutor).

Hälsningar Flurken
 
Tack.

Det är precis det som jag tänkte pröva.
Hur känsliga är dessa LE-glas? Har hört att de skall vara extremt känsliga för repor.
 
Har också gjort detta för ett par år sedan. 12 bågar, ca 10 m2 allt arbete gjort av glasmästaren kostade ca 22000:-. Det blir trevligare inomhusklimat, man kan stå med bar överkropp och titta ut i vinterkylan utan att frysa. Vidare blir inre rutan varmare, så ev. kondensproblem blir lindrigare/avhjälpta. Men inte motsvarar den investeringen energibesparingen, minns att jag räkande ut att investeringen är betald efter 24 år...
Men det blir som sagt skönare inomhus, och kallraset minskar markant.
LE-glaset är inte jättekänsligt, man kan utan vidare putsa det med svamp+raka.
Men om man sätter skumlister mellan bågarna så dammet hålls utanför behöver man knappt putsa emellan, och beläggningen ska vara på innerglasets utsida.
Däremot har jag lyckats drälla linolja på beläggningen under service av en båge, och de fläckarna går aldrig bort...

De funkar som så, att beläggningen är relekterande för IR, dvs värmestrålning. Den värme som försöker läcka ut genom glaset reflekteras tillbaka. Jag tiggde en spillbit av detta glas och det var intressant att laborera med;
Starta en infravärmare och håll handen framför = varmt. Stick in en bit vanligt glas emellan = varmt. Stick in en bit LE-glas emellan = svalt :D
Och då glaset inte blir uppvärmt måste värmen reflekteras tillbaka.
Fiffigt !
 
Hej!
Står i begrepp att byta innerrutan till LE-glas i våra tvåkopplade trettiotalsbågar. Vi är lite rädda för att de kommer att se mörka ut. Några erfarenheter? Förresten, kunde man vekligen inte få bort den där linoljefläcken? Oroväckande då vi kör detta system.
 
DrMartin, angående oljefläckarna har jag testat med de flesta lösningsmedel utan framgång. Mekanisk bearbetning är inget alternativ, då skadar man beläggningen.
Jag tror att problemet är att jag ignorerade fläckarna alldeles för länge, flera veckor, så oljan hade nog hunnit torka. Men det är inget problem vid kommande fönsterservice, man får se till att inte drälla... och torka bort direkt.
Glaset är aningen gråtonat, men mycket lite. Man märker inget alls av det. Bara om man har ett fönster öppet och jämför så syns det.
 
Vi har nytillverkade tvåglas fönster med LE-glas. Jag tycker inte man ser att de har ett metallskikt.
 
Kommer oxå byta alla mina lösa innerbågar till energiglas. Kommer köra med 3mm tjocka rutor för att det inte ska bli så tjockt i falsen sedan håller man ner vikten oxå. Priset är ungefär som vanligt 4mm.

Köper för dryga 300:-/m2 + moms.

Lagavulin
 
Vi har sk isolerglas i våra innerfönster.
Vad är det för skillnad på isolerglas och Lågemulsionsglas (LE-glas)?
Eller är det samma sak?

Hur som helst så har vi inget kallras på våra fönster och huset har fått behålla sitt utseende med de handblåsta glasen från utsidan.
 
Harriet!

Det är samma typ! Vi kör oxå med samma typ av fönsterbyte dvs behåller munblåsta på utsidan och energiglas på inre bågen. Brukar dreva innre lösa bågen med fönstervadd runt om. Hur gör ni?

Lagavulin
 
V.N, man får tänka på att innerglasets utsida (den sidan som vätter mot ytterglaset) inte tål samma behandling som ett vanligt glas. Damm och skräp vid service av ytterbågen gör inget, men se upp med spill av olja och färg. Så om du ska lägga i LE-glas, tag ut innerglaset själv och skrapa och måla färdigt bågarna på insidorna. Att kittfalsen är renskrapad och grundmålad är en jättefördel för kittets livslängd och förarbetet ger lägre nota än om glasmästaren skulle gjort det. Jag tog ur alla innerrutor själv och gjorde bågarna snygga innan glasmästaren kom och hämtade fönstren. Detta gjorde jag successivt under försommaren, innerglaset kan man vara utan på sommaren. På köpet fick jag reservglas till ytterbågarna :cool:
Och ärligt, hur ofta behöver man måla om insidorna på bågarna?
Är innerkittet helt och luftningen funkar som den ska, tätningslisten ok och på rätt ställe så blir det ingen kondens emellan rutorna, och då flagar inte färgen på bågarnas insidor heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.