För att det ska uppstå ett vridmoment krävs en hävstångsarm. Om den senare är noll blir momentet också noll.
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
murak
Ok, om jag tolkar det rätt så vinner jag inget på att sätta takstolen på punkt A?

Det nya värdet på E gav ett par millimeter, så om det inte är direkt fel så väljer jag så klart helst det, även om jag håller med om att det känns bra att inte ligga på gränsen.

L kan jag ändra genom att rita en mindre öppning, men innan jag gör det undrar jag om L ska vara cc mellan pelarna eller om det är avståndet mellan pelarnas "insidor"? Om jag mäter mellan insidorna så blir L 4,23 m vilket ytterligare putsar nedböjningen till 11,7 mm och L/360.

Låter detta korrekt?
 
murak
Stort tack för all hjälp i tråden! Det har varit väldigt lärorikt!

Hoppas nu det dyker upp frågor om detta i andra trådar så jag kan föra informationen vidare :)
 
  • Gilla
torbeno
  • Laddar…
Så här typ ett år senare så kan jag tillägga att anledningen till att ni inte får rätt nedböjning är för att ni räknat balken som fritt upplagd när så inte är fallet. Att påstå att de mothållande krafterna har "hävarmen noll" stämmer inte då det är hävarmen mellan stöd "3" och stöd "2" man får använda för att räkna ut tillfört moment. Punktlasterna mellan 1 och 2 kommer att försöka lyfta balken i änden (punkt 3) och där får vi från takstolen en punktlast som håller emot och till viss del motverkar nedböjningen.

Räkna ut det moment som blir av "konsolen" mellan 3 och 2.
Punktlast = en halv takstol (halva lasten på takstolen i änden)
gånger hävarm =
M=1,2*P/2

Räkna ut vilken nedböjning detta påförda moment ger på en fritt upplagd balk.
v=L/6EI * -M * L/2 ( 1- ((L/2)^2) / L^2)

Och dra ifrån denna nedböjning från den nedböjning du räknat fram på din fritt upplagda balk för att komma närmre sanningen. Det går även att byta ut utbredda lasten mot punktlaster men jag tror inte att det slår speciellt mycket på resultatet.
 
Redigerat:
  • Gilla
murak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.