J
Då har jag vinkat in en sommarstuga med källare som är inredd. Byggnadsår är 70-tal. Har haft besiktningsman på plats som säger att det inte kan uppmätas någon fukt men finns en viss doft som kan komma från fuktangrepp. Källaren är på ca 70 km och har 2 förråd, bastu, dusch och två sovrum(ett större som har en mer öppen lösning)

Det är betongplatta som grund, därefter spånskivor som enligt säljare står uppspaltade samt en härlig vinylmatta.
Jag har tänkt att göra om golven och använda mekaniskt golv.

Ett par frågor:
1. Det va 40 år sen en dränering gjordes. Bör jag dränera huset?
2. Bör jag röja ut allt eller kan jag behålla bastu och dusch intakt och endast fixa de andra rummen?
3. Bör jag även göra om väggar?
4. Är det någon som har koll på ungefärlig kostnad för nya golv, väggar samt dränering?
5. Vad drar en ventilationsfläkt för golv och måste man ha den på 24/7?
6. Är det värt att ha mekaniskt golv eller finns det någon annan lösning då källarplanet endast kommer användas sparsamt?(Gästrum ev TV rum)

Det är ett sommarhus 40 min väster om stockholm så kostnader kanske är lite dyrare än andra ställen i landet. Står på torpargrund/berg.

Ha en härlig dag

/Joggi
 
Börja med att höja värmen, öka ventilationen och sätta in en avfuktare. Efter det får ni utvärdera och fundera igen :)
 
  • Gilla
matsgran
  • Laddar…
J
sir_daniel sir_daniel skrev:
Börja med att höja värmen, öka ventilationen och sätta in en avfuktare. Efter det får ni utvärdera och fundera igen :)
Förra ägaren har kört med typ paxfläkt ett antal månader och det ger ingen direkt bättring. Värmen har nog inte varit så hög under vintern dock.
 
En avfuktare gör underverk, kopiösa mängder som brukar komma ur dem från en källare som luktar lite ”källare”
 
  • Gilla
matsgran
  • Laddar…
Kombinationen hög ventilation och avfuktare blir inte så bra.
 
  • Gilla
kest och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Kombinationen hög ventilation och avfuktare blir inte så bra.
Pax fläkt räknar jag inte som ”hög” ventilation :)
 
Men att höjaventilationen och sätta in avfuktare är ingen vettig kombination. Antingen försöker man ventilera eller avfukta, inte båda sakerna.
 
  • Gilla
kest och 4 till
  • Laddar…
1. Personligen tycker jag man inte behöver göra de om man inte har problem.
2. Ingen åsikt
3. Om du bara har putsade innerväggar med silikatfärg kommer du se när fukten tränger på. Då är det dags för dränering.
Gällande golv skulle jag undvika något organiskt material. Klinker är hårt att gå på, om ytan inte skall användas allt för mycket skulle jag kolla på altanmatta. Livslängden är inte nära klinkers men de är billiga / kvm och läggs fort. Fler fördelar är de är relativt sköna att gå på mot ouppvärmt betonggolv + de är syntetiska och andas.
 
  • Gilla
JoggiB och 2 till
  • Laddar…
Det är alltså en kall platta där fukten skall vandra igenom och torkas/vädras. Vår källare hade också lukt, knappast doft dock, snarast stank av mögligt lim från en heltäckningsmatta. Man bör ta bort allt organiskt material från golv och ytterväggar. Sedan satte vi in en luftavfuktare, det gjorde stor förändring. Men riktigt bra klimat blev det efter installation av en luft-luft värmepump i källaren. Driften bekostar sig själv.
 
  • Gilla
JoggiB och 1 till
  • Laddar…
70-talshus med inredd källare är en klassisk högriskonstruktion seciellt om väggar och golv är beklädda med trä. Innan jag skulle göra några som helst åtgärder skulle jag inventera/undersöka konstruktionernas uppbyggnad. Luktproblem hmmm. Snoka runt golvsockeln!
 
  • Gilla
JoggiB
  • Laddar…
Det är inte på vintern som du behöver ha så mycket värme pga att det knappt är någon fukt i källaren då.
Det är på sommaren som problemen kommer så värmen försvinner och det är väldigt fuktigt i luften.

Prova ställa dit 1-3 oljefyllda el-element för att höja härmen nu under sommaren och se om du får någon bättring.

Att dränera bara för att det är gammalt behöver du kanske inte göra. Vissa källare behöver inte dräneras alls. Bröja med värmen och se till att det är bra ventilation. Det kan nog lösa dina problem.

Sen finns det ju risk att matta samt trät som finns har dragit åt sig gammal lukt och som kan vara svår få bort utan att riva. Men börja med det billiga alternativet först
 
  • Gilla
JoggiB
  • Laddar…
J
Många bra svar. Tack! Ska under de närmaste veckorna riva upp lite och undersöka och återkommer. Det är ju som sagt ingen permanentbostad så man kanske får räkna med lite "rått" klimat. Hade tänkt att ha ett TV rum där nere men får nog omvärdera det.
 
Det kan du nog ha. Strunta i dyra nivellgolv och lägg klinker istället. Köp snygga tofflor till alla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.