N Napster skrev:
Varför köper man ett fristående hus som BRF? :cry:
Antagligen för att byggaren köpt en villa, klappat ner den och byggt ett parhus + attefallshus och gjort en bostadsrättsförening av alltihop.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
En ny spridare som det går att ställa in spridning på kostar under 300kr. För att slippa tjaffs så kanske er som kan köpa en sådan åt honom och slippa framtida bekymmer?
 
  • Gilla
Karldanaxel och 4 till
  • Laddar…
En vattenspridare av den modell som illustrerar tråden går det att ställa in spridningsvinkeln på. Om det är en sådan spridare så ställ in den så att den vänder tidigare. Är det inte en sådan spridare, så gå och köp en sådan (jag har sett dem för 19kr), byt ut den som är där redan och lämna den gamla stående bredvid.

Problemet löst och grannen får svårt att argumentera emot.
 
  • Gilla
Grillen
  • Laddar…
Grillen Grillen skrev:
En ny spridare som det går att ställa in spridning på kostar under 300kr. För att slippa tjaffs så kanske er som kan köpa en sådan åt honom och slippa framtida bekymmer?
Vi skrev samtidigt...

Men de finns för 19kr till och med...
...på Tempobutiken nära mig.

Annars kostar samma modell 89 på Biltema.
 
harry73
Nu påstår jag inte att grannen får göra så eller att han är smidig på något sätt, men jag undrar lite vad TS gör om det börjar regna och fasaden blir blött. Hur hanterar hon då skadorna som uppstår och vem får betala skadestånd?

Jag tycker att det är ett väldigt litet grannproblem.
Man frågar en gång vänligt. Fortsätter det i alla fall kan man säga det igen (men inte så mycket oftare än så. Därefter får man acceptera att ni har olika syn på saken.
Då kan du kanske säga till eller stänga av vatten (ifall grannen inte är hemma) om det finns en extra anledning. T ex ni har tvätt på tork och den blir blött, eller ni sitter ute och blir blöta. Och skulle ni måla om boden, kan ni be grannen att inte vattna fasaden under torktiden.

Större än så är problemet inte.
 
M Molly123 skrev:
Det är vår sons hus och maken var över och pratade med grannen igen som inte anser att han har gjort något fel, han har rätt att vattna så. Vad gör man?
Får man överhuvudtaget varken vattna eller tvätta bilen nu i torkan?
 
  • Gilla
matsgran och 1 till
  • Laddar…
Det måste vara något fel på spridaren. Gå över till den med en vinkelslip eller bultsax och se om du inte kan laga den. :cool:
 
  • Gilla
jocke31 och 4 till
  • Laddar…
harry73
Det beror på var man bor.
I kommunerna där man använder grundvattnet kan det bli kritiskt. Hos oss är de sjövatten och då tar det i alla fall inte slut (även om reningsanläggningen går på högvarv). Så hos oss finns det bara en uppmaning att spara på vattnet

Och eftersom vi har trekammarbrunn är det bra för grundvattennivån om vi använder mycket vatten :cool:
 
Jag hade en gång en granne som gjorde samma sak, jag började också vattna då (vilket jag varken gjort före eller efter händelesen) och som vanligt så gillar jag att göra saker ordentligt så såklart valde jag en kraftig långkastande spridare som blötte ner i princip hela grannens hus som vätte mot oss inklusive deras ytterdörr.

I vårt fall så hade vi dock en hård men trevlig jargong och det togs på rätt sätt och grannen vattnade aldrig mer in på min sida :)
 
  • Gilla
Sammy_j och 12 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det måste vara något fel på spridaren. Gå över till den med en vinkelslip eller bultsax och se om du inte kan laga den. :cool:
En rejäl dos diskmedel i slangen borde funka också.
 
  • Gilla
Polyene
  • Laddar…
Grillen Grillen skrev:
En ny spridare som det går att ställa in spridning på kostar under 300kr. För att slippa tjaffs så kanske er som kan köpa en sådan åt honom och slippa framtida bekymmer?
Tanken är såklart god, men...
Varför skall sonen köpa ny vattenspridare till grannen om denne nu gör fel?
Det är ju helt fel väg att gå i min värld.
Visst, man vill väl undvika konflikter, men att behöva förse grannen med ny, bättre utrustning för att lösa problemet känner i alla fall jag att det blir fel.

Nästa granne kanske har en gräsklippare med trasig ljuddämpare.
Skall sonen gå o köpa ny gräsklippare då?
Nää.

Jag tycker han skall gå in o säga att han inte vill att vattenspridaren blöter ned fasaden.
Hjälper inte det så får han väl göra något annat, förutom att köpa nya prylar till grannen.
 
  • Gilla
matsgran och 3 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Nu påstår jag inte att grannen får göra så eller att han är smidig på något sätt, men jag undrar lite vad TS gör om det börjar regna och fasaden blir blött. Hur hanterar hon då skadorna som uppstår och vem får betala skadestånd?
Regn faller i allmänhet uppifrån och ner, vilket huset är byggt för, medan en vattenspridare sprutar uppåt. Det är inte alls omöjligt att det sprutat in tex under ett fönsterbleck och in i fasaden.
 
  • Gilla
Micc och 4 till
  • Laddar…
Skaffa en vit prasselpressening och häng upp så håller sig väggen torr och hoppas den prasslar om nätterna.

Protte
 
  • Gilla
Patrik440 och 9 till
  • Laddar…
Saken är ju den att baksidan inte riktigt var färdigmålad och det hade min make tänkt göra nu och bad honom därför att låta bli att vattna nu, lite färg behövde fyllas i här och där och något fönsterfoder var helt omålat. Då målar man gärna de dagar man vet att det inte ska regna. Till svar fick han av grannen att han har rätt att vattna när han vill och att min make skulle ha tänkt på att måla lite tidigare.

Ironi här, maken skulle hjälpa till att förbättra för hela bostadsrättsföreningen när han hjälper till med något som byggaren vägrar slutföra, då motverkar grannen. Annars ska ju utsidan egentligen ordnas av bostadsrättsföreningen. Så grannen skulle vinna på att medverka, men men...

Vi fick nu se också att han har rullat ut gräsmattan fram till kanten på Attefallshuset vilket vi fick förklarat av oss av byggaren tidigare inte skulle hända. Det ligger grovgrus närmast fasaden för dränering och rör ligger tydligen ytlig där så ingen plandeting direkt runt huset. Där har nu grannen planterat (rullat ut) gräsmattan ända fram till fasadkanten på Attefallshuset och hävdar att det är hans tomt fast han kan inte visa några papper på det. Uppdelning av tomt skulle ske till alla de boende och allt sonen ville var att kunna gå runt huset, men nu går han då alltså på grannens ”tomt”. Vi har muntigen blivit lovade att vi skulle få en meter på de sidor det inte var veranda (finns på två sidor), nu vet vi inte vad vi ska göra.
 
  • Gilla
matsgran och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.