Vi har gjutit ner stolpankare med "gjutalätt" och idag när jag skruvade fast stolpar på 180 cm märkte jag att det går att rucka lite på stolpankarna. betyder detta att någonting gått fel under gjutningen? märkte att vissa av påsarna med gjuta lätt var klumpiga och andra smuliga, har jag köpt dåliga varor eller gjort fel själv? finns det någonting jag kan göra i efterhand för att stabilisera stolparna?

Jag bör tillägga att vi har en stor hund som kan komma att hoppa mot stängslet tills vi fått upp en häck till hösten.
 
Har gjuta lätt blivit hårt, prova med en skruvmejsel.
Hur djup har ni grävt?
Vad är det för mark?
 
Skrev fel innan, menade "gjuta enkelt".

Vi har gjutit 30 x 30 i bredd och 70 cm ner i marken, marken är jordig, inte mycket sand, lite småsten men inte några större mängder.
 
Det går alltid att rucka på den gjutna klumpen om jorden inte innehåller mycket grus och sand och det är blött ute. Till och med planterade träd har en tendens att böjas av vinden under vintern om de planteras i sådan jordmån och inte hinner etablera kraftiga rötter långt ut åt sidorna.

Den viktigaste frågan är om stolpen rör sig i betongen eller i jorden. Är det betongen, jag då är det fel på "Gjuta enkelt", annars skulle du behövt fylla upp med grus (typ 0-28 och markduk för att separera grus och jord) runt plinten.
 
Nu har jag aldrig använt "gjuta enkelt", men jag tolkar det som att det är en så kallad "blandningsfri betong".

Förutsatt att sån där fuskbetong (ja, för det är vad det är) är någorlunda lik vanlig betong så har du en klump på ca 150kg i marken. Klart man kan rucka på den om den inte fyllt ut hålet ordentligt.

Att få stolpar att stå stadigt i ett plank om man inte har stöd är inte helt enkelt. Bäst resultat tycker jag man får om man borrar ett hål i marken, ca 150-200mm i diameter (med en skurupsborr) minst 100cm djupt. Detta hål förstorar man i botten så att det får en rejäl fot. Gjut sedan med riktigt betong och fäst stolpen med 4 st individuellt nedgjutna beslag.
 
H hundstangsel skrev:
Vi har gjutit ner stolpankare med "gjutalätt" och idag när jag skruvade fast stolpar på 180 cm märkte jag att det går att rucka lite på stolpankarna. betyder detta att någonting gått fel under gjutningen? märkte att vissa av påsarna med gjuta lätt var klumpiga och andra smuliga, har jag köpt dåliga varor eller gjort fel själv? finns det någonting jag kan göra i efterhand för att stabilisera stolparna?

Jag bör tillägga att vi har en stor hund som kan komma att hoppa mot stängslet tills vi fått upp en häck till hösten.
Om det är sånt där stolpfästen i tunnplåt går det nog aldrig att få stabilt för en 180 cm stolpe. Är det stängsel ni ska ha så köp impregnerade stolpar och stängsla som vanligt istället. Jag har 165 cm högt och det är stabilt med ett stolpdjup på ca 60 cm.
 
R Roundup skrev:
Om det är sånt där stolpfästen i tunnplåt går det nog aldrig att få stabilt för en 180 cm stolpe. Är det stängsel ni ska ha så köp impregnerade stolpar och stängsla som vanligt istället. Jag har 165 cm högt och det är stabilt med ett stolpdjup på ca 60 cm.
Vad betyder ”stängsla som vanligt”?
 
Precis, spetta och så klubba ner direkt i jorden. Granngården/lantmännen brukar ha så man kan köpa stolparna styckvis och till vettigt pris.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.