Har en tomt som är 1562m2 stor, men där huset är 120m2, garage 25m2, altan 100m2, grusuppfart/gång 100m2, stenpartier/trädgårdsland ca 60m2 dvs totalt ca 1150m2 gräsyta som inom 1-2 år kommer bli ca 1000m2 gräsyta pga utbyggd altan och en pergola

Vitt = hus+garage
Grått = grusuppfart/gång
Brunt = Altaner
Rött = Dom större formerna är stenpartier och trädgårdsland, dom 5 mindre prickarna är trädstammar.
Blått = Framtida utbyggnad av altan samt en pergola. Där jag nere i vänsterhörnet kan anlägga gräsfri yta ända ut till tomtgräns om det skulle bli för smalt/jobbigt för klipparen att hitta dit.

Det är inga större sluttningar på tomten i övrigt. Så min fråga är, vilken Husqvarna automower kan jag som lägst satsa på för att klara köra denna mellan 21-06 dvs sen kväll och under natten och som inte behöver slita ut sig alltför mycket.

Är det total tomtyta jag måste räkna på, eller är det den totala gräsytan? Känns ganska onödigt att nästan behöva gå upp mot 420-430x om man nu ska räkna på total tomtyta för att den ska klara köra under nattetid. Men vad säger ni som har egna HQ maskiner och som har lite erfarenhet, vilken maskin bör jag minst ta som sagt?

Bild på tomten
huset.png
 
420 eller 315x skulle jag välja som minimum för dina krav.
 
Det är bara gräsytan som avses, förstås.

En 420 fixar nog detta på 7h dvs. 23-06.
315X kan behöva hela 21-06 då?

Om den skall gå på natten är det väl den som är tystast som du skall ha. Det kan väl iofs. komma att ändras varefter...

Hasplåten(hålen) har en förmåga att ge ett surrande ljud vid lägre klipphöjder.

Nätter kan vara fuktiga och ge kladdiga gräsrester.
 
Redigerat:
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Mysman Mysman skrev:
Det är bara gräsytan som avses, förstås.


Nätter kan vara fuktiga och ge kladdiga gräsrester.
Det stämmer, klipparen blir mer kletig när den klipper på nätterna när det blir dagg snarare än regn,
så min robot klipper bara på dagtid. Om tiden räcker så får den ta paus åtminstone en dag under helgen och parkera den om det behövs.
Om det finns igelkottar i området så tänk på det också.
 
Daggkletet skulle jag ändå påstå spelar mindre roll eftersom den ändå klipper när det regnar.
Vettig dimensionering är också att gräsmattan behöver vila minst en dag i veckan.
 
Då vi har en 1.5 åring som springer och tycker allt som rör sig är roligt, så kommer jag inte vilja ha den körandes dagtid även in den stänger av sig vid lyft. Finns alltid någon % som kan fela och jag vill inte att jag är den procenten. Så under 2 somrar kommer den få gå nattetid och sedan kan den gå dagtid utan problem.

Får helt enkelt bli en 420 om den ska orka med under som timmarna då antar jag?
 
Japp, och robotklippare och barnfötter ska inte samexistera på gräsmattan.

När vi skaffade robot såg vår dåvarande 5-åring nästan förolämpad ut när jag sa att man inte fick åka på den. :crysmile:
 
Jag påstår då att en 315 räcker.

Farsan har en 320 på ca 2950m2 tomt, kanske 1700-1800m2 gräs. Fungerat utmärkt i några år.
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Stickan56
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag påstår då att en 315 räcker.

Farsan har en 320 på ca 2950m2 tomt, kanske 1700-1800m2 gräs. Fungerat utmärkt i några år.
Instämmer, det är inte många veckor på året man har användning av full kapacitet. En 315 skall räcka där Grillen bor.

Stickan
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag påstår då att en 315 räcker.
Farsan har en 320 på ca 2950m2 tomt, kanske 1700-1800m2 gräs. Fungerat utmärkt i några år.
En 320 är samma som 420, de bytte i princip namn bara.

EDIT: något kortare klipptid på 320 dock.
 
Redigerat:
Stickan56 Stickan56 skrev:
Instämmer, det är inte många veckor på året man har användning av full kapacitet. En 315 skall räcka där Grillen bor.
Jag uppskattar att:
420 kan gå 23-06 på 3 pass(nästan)
315X mellan 21:30-06 på 4 pass om GPS'n gör sitt jobb
315 behöver 20:30-07 på 5 pass

Det är främst körtid/laddning som avgör samt även klippbredd.
 
Jag har nästan exakt samma förutsättningar och krav som dig och en 320.
Den klarar detta med en liten marginal när det växer som mest
 
Köp en 430x så klarar du dig galant, tänk på att alla hinder m.m. "ökar" kvadraten det är bättre att köpa en klippare med lite överkapacitet än en som precis hinner med. Sen går det att få tag i 430x av -17 modell till ganska förmånligt pris.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.