raveper raveper skrev:
En brädbit, två hjul, ett skaft och en hög magneter.
Men det är kanske för jobbigt att faktiskt behöva gå på gräsmattan.
Går vi den vägen är det nästan bättre att hoppa över hjulen och bara ha en rulle med fastskruvade magneter på. då kommer man ju ännu närmare metallföremålen.
 
Sedan får vi börja leta efter tappade magneter.....

protte
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
richardtenggren
Har också sett denna och reagerat över priset...finns ju gott om neodymmagneter att köpa :)
Vill tipsa om denna, hjälpte oss att hitta pappspik efter vi bytte tak på garaget, även fast det svider att handla på Biltema.
 
Skrotade hårddiskar innehåller starka magneter.

Protte
 
Även dom som inte är skrotade... :rolleyes:
 
richardtenggren
prototypen prototypen skrev:
Skrotade hårddiskar innehåller starka magneter.

Protte
De flesta har väl kört SSD senaste 5-10 åren? ;)
 
Och då borde det ligga en och annan hårddisk som man man kan ta magneten ur.

Protte
 
raveper raveper skrev:
En brädbit, två hjul, ett skaft och en hög magneter.
Men det är kanske för jobbigt att faktiskt behöva gå på gräsmattan.
Hm, du är nog något på spåren här. Om man ändå går runt med en brädbit med hjul på och ett par magneter, så kan man ju sätta på en klippcylinder också, så får gräset sitt samtidigt! Perfa! :p
 
  • Gilla
Kissobajslowski och 1 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Hm, du är nog något på spåren här. Om man ändå går runt med en brädbit med hjul på och ett par magneter, så kan man ju sätta på en klippcylinder också, så får gräset sitt samtidigt! Perfa! :p
Enklast kanske är att köpa en cylinderklippare som har såna där avlånga ihåliga plasthjul bakom cylindern? Plocka bort hjulen, stoppa i en stark magnet i varje!
 
E etompau skrev:
Låter som din granne inte har koll på sin gräsmatta. Vem har jättemycket spik och skruv som ligger och skräpar uppe på gräsmattan?
Vill man ha en sådan magnetgrej så knåpar man lätt ihop en sådan istället för att slänga ut 350 kr.
Jag Har haft denna magnet några veckor, tidigare ägare/hantverkare måste roat sig med att slänga spik/skruv/plåtbitar på gräsmattan. Köpte huset för 3 år sedan. Får rensa mangneten dagligen, vid ett tillfälle var det så mycket skrot att magnetinfäsningen inte räckte till utan den hade fallit av, fick ha två händer för att ta skrotet till soptunnan.
Införskaffade denna för att ta hand om ev knivar men att det fanns så mycket metall skrot trode jag aldrig, om man tappaer en metal dela så är den väldigt lätt att hitta med denna mangnet i handen.
Jag är extremt nöjd.
 
P Petter Forsen skrev:
Jag Har haft denna magnet några veckor, tidigare ägare/hantverkare måste roat sig med att slänga spik/skruv/plåtbitar på gräsmattan. Köpte huset för 3 år sedan. Får rensa mangneten dagligen, vid ett tillfälle var det så mycket skrot att magnetinfäsningen inte räckte till utan den hade fallit av, fick ha två händer för att ta skrotet till soptunnan.
Införskaffade denna för att ta hand om ev knivar men att det fanns så mycket metall skrot trode jag aldrig, om man tappaer en metal dela så är den väldigt lätt att hitta med denna mangnet i handen.
Jag är extremt nöjd.
Intressant, jag har gräsmattan full av metallskrot (spikar/skruvar mm då aska använts som jordförbättring) och jag hittar nästan ingenting med vanliga neodymmagneter. Vad är det för speciellt som gör denna magnet så oerhört effektiv?
 
P Petter Forsen skrev:
Jag Har haft denna magnet några veckor, tidigare ägare/hantverkare måste roat sig med att slänga spik/skruv/plåtbitar på gräsmattan. Köpte huset för 3 år sedan. Får rensa mangneten dagligen, vid ett tillfälle var det så mycket skrot att magnetinfäsningen inte räckte till utan den hade fallit av, fick ha två händer för att ta skrotet till soptunnan.
Införskaffade denna för att ta hand om ev knivar men att det fanns så mycket metall skrot trode jag aldrig, om man tappaer en metal dela så är den väldigt lätt att hitta med denna mangnet i handen.
Jag är extremt nöjd.
En bild säger mer än tusen ord... skulle var kul att se hur magneten har sugit upp så mycket skrot som fyller två händer.
 
tensiden tensiden skrev:
Det är väldigt mycket pengar för vad som i praktiken är något man köper och konstruerar billigt själv.
Magneter för en femtilapp, gör upphängning av en plastbit eller liknande och du är klar.

Det hade kanske varit värt priset om det följt med en upphängningsanordning som inte kräver att man borrar i klipparchassit, men som det är nu, nej.
Den monteras inte i chassit utan i kåpans bakkant och dess nedre del där de flesta klippare har fritt utrymme så risk med läckage tror jag är ytterst minimal.
 
E etompau skrev:
En bild säger mer än tusen ord... skulle var kul att se hur magneten har sugit upp så mycket skrot som fyller två händer.
Några fångster.
 
  • Spikar och skräp på träplank bredvid en nåltång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En samling små grenar fångade i svart väv på ett trägolv i solsken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P Petter Forsen skrev:
Några fångster.
Men hur kan dessa spikar inte ha växt fast under gräsets rötter?
En guidekabel/begränsning syns ju inte efter ett par veckor om man lägger den ovanpå gräset. Och det krävs att man drar rätt hårt för att få loss den också när rötterna vuxit över den. Jag är lite nyfiken på om det finns ett enklare sätt att lyfta på begränsningsslingan när man expanderar gräsmattan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.