Det här kommer landa i ett mindre helvete...

SPRING!!!

Sälj omgående.
 
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Men då är det väl inte attefallshuset din sons egendom, utan föreningens. Så om någon borde polisanmäla är det väl föreningen.

Men sälja är nog ett bra råd med sådana grannar i liten förening.
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Tack! Det börjar luta åt det hållet. Det finns även parkeringsplatser i Brf:en och sonen ska ha rätt till en. Sonen har dock ingen bil för tillfället men p-platserna ingick i köpet för alla och ingår i hyran. Vi får dock inte markera den vilket gör det lite jobbigt att han aldrig kan vara säker på när han har tillgång till sin p-plats, då andra tar den lite då och då.

Det finns för övrigt ett ställle en kort bit från husen som tar ca 3-4 bilar som övriga i området använder som gästparkering, vilket även denna förening får.
 
Redigerat:
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Varför köper man ett fristående hus som BRF? :cry:
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
C
M Molly123 skrev:
De andra som bor där låter dock sina gäster ta den och de ser inget fel i det.
He he, en guldgruva. Bara att gå ner och lappa bilarna med en kontrollavgift med jämna mellanrum (se till att det är tydligt skyltat bara). :D
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Problemet ligger ju i att vi inte får skylta hans plats, byggaren säger att det får vi lösa själva men det kan vi ju inte utan godkännande från styrelse eller medverkan från grannar, men det får vi inte. Går ju inte att få bort en bil när det inte är markerat att platsen tillhör någon.
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Det låter ju som det kommer att kunna ändras lite när väl föreningen lämnas över till er från byggaren. Sedan kan man inte veta om det ändras till det sämre eller bättre.

Så här små föreningar kan bli problem, i princip måste alla vara med i styrelsen. Och om en medlem inte fungerar så kan situationen snabbt bli ohållbar.

Men, om problemet med grannen för närvarande bara är att han vattnar sönder föreningens egendom, så skulel jag nog ligga lågt. Ni är extremt beroende av varandra i en så liten förening, och det gäller att vara diplomatisk och välja sina strider med stor noggrannhet.

Vattnandet kan ge lite förhöjda underhållskostnader om typ 10 år, att byta lite panel på en stuga är inga stora pengar. Ett grannkrig i en liten förening kan kosta dig miljoner.
 
  • Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
M Molly123 skrev:
Problemet ligger ju i att vi inte får skylta hans plats, byggaren säger att det får vi lösa själva men det kan vi ju inte utan godkännande från styrelse eller medverkan från grannar, men det får vi inte. Går ju inte att få bort en bil när det inte är markerat att platsen tillhör någon.
Men var inte styrelse och byggare samma sak nu? Då har ni ju ett godkännande att sätta upp skyltar.
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Man slutar aldrig förvånas över vilka riktiga färsbiffar det finns ..

Jag hade nog dragit fram min vattenspridare och placerat så det sprutar mot hans hus, ännu bättre är om ni har krypgrunder; då hade jag ställt den där. :cool:

Eller nej, jag hade sålt.
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
TS kanske ska fundera på sin egen sidas smidighet i det hela.

Jag menar inte att grannarna gör eller har rätt, men att i samma andetag som ett ”riktigt” problem tas upp beskriva det som ett problem att sonen som inte har bil inte kan vara säker på att en parkeringsplats han inte utnyttjar inte alltid står tom innan föreningen ens övergått i de boendes vård...

Att det här resulterar i råd om att sälja förefaller mig absurt. Sonen mår nog bra av att lära sig hantera grannar och andra människor han har att göra med. Såna här problem löser folk dagligen genom att prata med varandra.

Med det sagt, undantaget vissa rundstrålande vattenspridare kan man nog ställa in bevattningsytan med reglage på alla vattenspridare som sålts de senaste 50 åren, och en ny kostar max ett par–300 kr. Och annars kan man som sagts reglera det med vattentrycket. Han kanske kan titta gemensamt med grannen hur man gör eller föreslå en mer lämplig variant?

Eller så skyr han alla små problem och flyttar, eller börjar ägna sig åt skadegörelse riktat mot småsaker och andras bilar när han stör sig på något eller hotar (själv eller genom ombud) andra som gör ”fel”. Det finns som alltid flera val man kan göra här i livet – vissa bättre än andra.
 
  • Gilla
stefancrs och 4 till
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Det här kommer landa i ett mindre helvete...

SPRING!!!

Sälj omgående.
Nej, detta betyder krig! Vad grannen behöver på sin gräsmatta är salt!
 
  • Gilla
JNL78 och 2 till
  • Laddar…
Haha! Kanske inte kommer slänga salt dit nej. Det är inte bara vattenspridaren som varit problem, har varit lite mer problem som jag inte vill dra upp, men låt oss säga att båda grannarna är ovillliga att föra en diskussion kring saker. Jag misstänker att de anser att de i princip köpt hus, inte bostadsrätt, och refererar till sina hus och sina tomter. Kommer inte att göra något överlilat, det är nog en mer en trötthet i att allt är så krångligt. Tack för kommentaren om att det är bra att handskas med grannarna, det anser egentligen jag också. Men sonen har försökt säga till båda grannar som vattnar hans hus, den ena med villa och den andra med i brf:en och har fått en axelryckning tillbaka och sedan har de fortsatt att vattna. Sonen är ju yngre och grannarna en del äldre så jag tycker att det är väldigt respektlöst. Man blir trött på människor. Så sådana här saker borde inte vara ett problem, men det blir när de vägrar att lyssna.
 
  • Gilla
matsgran och 1 till
  • Laddar…
C
Han får nog gå till gymmet och biffa upp sig lite, så att grannarna lyssnar :)
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Sonen får köpa en sådan vattenspridare som bonden har för att vattna åkern. Sedan rikta den mot grannens altan och hus. Då kanske grannen kan förstå och inse att man måste samverka. (Dåligt skämt)

Mer seriöst så måste han gå över förklara att det inte är ok att han förstör din/er egendom. Kan grannen inte bemöda sig med att skaffa annan spridare eller justera den rätt då får han helt enkelt låta bli att vattna! Så förklara att det blir tråkigt för er alla men att det inte accepteras att detta pågår. Nästa steg är väl att polisanmäla skadegörelse. Men var tydlig med detta och att det är grannen som väljer detta steget. Ta gärna med ett vittne, håll det kort, blanda inte in känslor. Se gärna till att diskussionen förs så att grannens make/maka är med, kanske är vettigare att prata med.
Förklara att ingen fasad mår bra av att få vatten sprutat konstant, speciellt om det enbart är "grundat".
 
  • Gilla
Biffen87 och 1 till
  • Laddar…
P Pumba skrev:
Det är väl bara att flytta den en bit?

Så brukar jag göra när jag vattnar, ställer spridaren där jag tror blir bäst, slår på vattnet och sen flyttar man den lite för att få vattnet inom de område man önskar.
då kommer det ju vatten på hans egen fasad? :crysmile::crysmile::crysmile:
 
  • Gilla
Enolf och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.