I min lada skulle jag vilja bygga en "låda", ca 2x2x2m där jag kan vinterförvara utrustning.

Önskar tips på hur det kan göras så *billigt* som möjligt. Dels med avseende på byggkostnad, men också tillräckligt välisolerad för att uppvärmningskostnaden (el) ska bli så liten som möjligt.
Den behöver inte vara snygg för fem öre, och helt ok om den inte följer tänkbara byggnormer mm så länge den inte möglar eller liknande.

Ladan har jordgolv.

Jag tänker mig att sätta in typ ett element med termostat som ser till att hålla en temperatur på ca 10 grader.
 
Välkommen till forumet! Har inget bra svar på din fråga men är lite nyfiken på vilken typ av utrustning du vill förvara. Orsaken till att jag frågar är att jag tyckt mig märka att många tror att man måste förvara "saker" i plusgrader som man enligt min erfarenhet mycket väl kan förvara "djupfryst" utan minsta problem.

Sen finns det naturligtvis det som måste förvaras frostfritt som exempelvis färg och liknande.
 
Du har en bra poäng, ev klarar sig en del av mina saker bättre kallt än jag befarar.
Exakt vad jag ska ha där vet jag inte riktigt, men det är bl.a. en del snickerimaskiner som jag misstänker inte mår bra av kraftiga temperatursvängningar / frost.
 
Jag har inget förslag på isolering men avråder från vanlig mineralull då möss gärna bosätter sig där.
 
H hbruce skrev:
men det är bl.a. en del snickerimaskiner som jag misstänker inte mår bra av kraftiga temperatursvängningar / frost.
Jag har snickerimaskiner som kapsåg, bordsåg, borrmaskiner, slipmaskiner, vinkelslipar (kanske inte snickerimaskin iofs) och liknande i en vintertid helt djupfryst sommarstuga och har aldrig märkt några problem.

Har även småmotorer som röjsåg, trimmer, motorsågar, mopeder, gräsklippare med mera som även förvaras "djupfryst" vintertid utan minsta problem.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
De "grövre" maskinerna oroar jag mig inte så mycket för, men har t.ex en bandsåg och planhyvel som misstänker är tänkta att stå inomhus.
 
Till vår poolpump har jag byggt en låda med hjälp av 50 mm cellplast och stenlim.
Funkar bra, har formplyfa som ”golv”.
 
Samma här, osb-skivor med ca 10cm tjock cellplast/frigolit innanför. Fult men bra.
 
Du behöver inte ha en uppvärmd förvaring. Det räcker med en isolerad "Låda" med någorlunda väl tilltagen luftvolym. Jag har själv hundratalet gamla hyvlar i min verktygsbod som står ouppvärmd med 5-10cm isolering och yta på 4x6m med 2.5m i snitt höjd, ingen av hyvlarna har rostat under de snart 10 år de stått där. Jag vet ju inte hur stor ladan är men varför inte bara dela av och isolera en del av den?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.