Efter att min tidigare slagborrmaskin som jag fått i arv nästan brann upp förra helgen så har jag tittat på alternativ.

Så, med lite begränsad budget, användningsområden, när/frekvens på hur jag använder den osv så blev jag nyfiken på

Einhell TE-RH 38 E

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3442401

...om den håller för det den säger sig klara av mer än en helg. Någon som har någon erfarenhet

Den är trots allt mer eller mindre 1/3 - 1/4 av priset på en motsvarande märkesmaskin.

Tack på förhand!
 
Behöver du sds-max?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Behöver du sds-max?
Inte vad jag vet - de flesta borr och annat jag har är nog SDS eller SDS+

Ah, googlade just och läste att SDS Max är inkompatibelt med SDS och SDS+...

Men frågan kvarstår om Einhell gör ok grejer om då

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3420686

...skulle vara ett alternativ
 
Redigerat:
Mikael_L
Ska du bila och borra grovt, eller blir det nästan bara 5-6-8mm hål i betongväggar typ?
I så fall tycker jag de maskiner du länkar till är för stora, tunga, klumpiga och starka.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ska du bila och borra grovt, eller blir det nästan bara 5-6-8mm hål i betongväggar typ?
I så fall tycker jag de maskiner du länkar till är för stora, tunga, klumpiga och starka.
Det kan jag hålla med om. Men jag håller på med ett projekt där jag bland annat borrar 25mm igenom betongplattor och skall även göra några hål i berg. Visst använde jag den förra för många 6-8mm hål i betongväggar - men det andra projektet är mer krävande än så. Det är även några 20mm hål som skall borras igenom hela betongväggen i ett kommande projekt.

Jag har dessutom "lättare" borr-/slagborrmaskiner för de enklare jobben - så detta är för lite tyngre jobb. ;)
 

Bästa svaret

Mikael_L
Jag då är du rätt ute. Minst en 5J maskin är det nog du ska ha.
För att borra i berg skulle du kanske t.o.m gå upp till SDS-max och ännu kraftigare slag, 10-15J.

För borrar du med vanliga SDSgrejer och 5J så tar det sin tid, du kommer behöva stanna upp ofta och låta borren svalna.

Jag har inte så jättekoll på Einhell, såvitt jag vet är märkesnamnet en gammal fin tysk verktygstillverkare men som jag tror har det senaste 1-2 decenniet gått mer från att själva utveckla produkterna istället köpa in och branda asiatiska produkter.
Det behöver inte vara helt uselt ifall de fortfarande har höga krav och väljer ut sakerna bra.

Jag kan säga så här, jag köper hellre en einhell före en Black&decker, och hellre en Bosch före en einhell. :)
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Du skriver "några hål i berg". Och några enstaka, inte alltför grova och djupa fixar man ju med en lite mindre maskin, typ 5J. Det går ju bra men tar lite tid. Håll noga koll på hur varmt borret blir.

5J klarar betong jättebra, även till rätt grova hål.


Jag har ganska lite erfarenhet av att borra i berg/granit. Några enstaka 10mm hål med en 1,8J maskin, vilket tog en väldig tid. Och så har jag kört 16mm med min 5J maskin (Parkside från lidl ! :surprised:) vilket inte heller var någon enkel snabb match.
Så jag har stor respekt för att borra i sten och berg.
 
Einhell klassar väl precis in i mellansegmentet tillsammans med grön Bosch, Ryobi, AEG etc. Fast till utseendet känns det mer som ett billighetsmärke. I mitt tycke får man mycket för pengarna utan att det är skråp. Vissa verktyg lyckas dom bra med, jag har en Einhell elhyvel som jag är nöjd med (kör annars Makita och blå Bosch), men jag har känsla av att man ska kolla recensioner för specifika produkter.
Sen för skärande verktyg gäller alltid att förbrukningsdelen som skär (borr, sågblad etc.) ofta är viktigare än verktyget för resultatet. En Jula tigersåg med Milwaukee blad kan vara mer effektiv än en Milwaukee tigersåg med Jula blad.
 
  • Gilla
gusse99 och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du skriver "några hål i berg". Och några enstaka, inte alltför grova och djupa fixar man ju med en lite mindre maskin, typ 5J. Det går ju bra men tar lite tid. Håll noga koll på hur varmt borret blir.

Så jag har stor respekt för att borra i sten och berg.
Jo, jag skall borra några stycken på 20mm för att kunna sätta ned och gjuta fast stolp-skor. Jag började med min gamla maskin och lade en slang med vatten som konstant rann lite i hålet. Men sedan så stoppade jag regelbundet eftersom maskinen gick varm. Blev dock avbruten och fick ta tag i andra prioriterade projekt - där den ironiskt nog brände helt när jag använde den för att mixa flyt-spackel (inte mycket motstånd där). Men det var en riktigt gammal maskin - så det var dags för den att lägga av.
 
A AskeHolst skrev:
[..] I mitt tycke får man mycket för pengarna utan att det är skråp. Vissa verktyg lyckas dom bra med, jag har en Einhell elhyvel som jag är nöjd med (kör annars Makita och blå Bosch), men jag har känsla av att man ska kolla recensioner för specifika produkter.
Kör också gärna t.ex. blå Bosch - men man får väldigt högre anslagsenergi per krona på en Einhell om man t.ex. jämför:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=3420686,707627

Så även om jag skulle höja kvalisorten till Bosch:en så undrar jag om den anslagsenergin räcker (även med tålamod och vilja) för jobben jag planerar. :-/

Jag uppskattar verkligen all feedback ifrån er. :)
 
Jag har några Einhell grejer, bl.a. en slagborr på 900W och den har hängt med flera år och borrat i berg/sten och bilat...
 
Einhell är ett helt ok märke, jag har en minicirkel och en polermaskin som jag är väldigt nöjda med.
Mitt tips är att köpa borrhammare i en fysisk butik, det är en produkttyp som man faktiskt kan ha sönder.
Hornbach är min favoritbutik, men Bauhaus har 5 års garanti på alla elverktyg, kan faktiskt vara användbart.
Jag har Biltemas SDS-Max maskin, motsvarar den större einhellen som du länkade till.
Väldigt nöjd med den, men den är inte till för finlir, men borra grova hål i berg och betong kan den.
Använde den senast idag när jag grävde för en plint och träffade på en stoor sten.
30x920 mm är borret på bilden!
Elektrisk borrhammare på gräs med ett långt 30x920 mm borr anpassat för borrning i berg och betong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Idus och 1 till
  • Laddar…
I alla såna här diskussioner om olika märken, tycker jag att man ofta missar att ett märke kan göra bra maskiner av en typ och dåliga av en annan. Särskilt de som inte knåpar ihop egna utan brandar licenstillverkade från underleverantörer.
Biltema är ett bra exempel faktiskt. Köpte skruvdragare, sticksåg och cirkelsåg samtidigt när vi flyttade in i huset 2010. Cirkelsågen är sådär, lite sladdrig, men användbar. Sticksågen är katastrof. Skruvdragaren använde jag ständigt och jämt i flera år tills jag hade ihjäl den.
I det här med badge engineering ligger ju också att det ofta är samma fabriker som tillverkar prylar som sen säljs under olika märken. Så märket är långtifrån allt.
Vissa märken har en högre genomsnittlig kvalitetsnivå, och vissa en lägre, men det är inget automatiskt facit. Senast igår körde jag igen med min no-name-vinkelslip som jag köpte för typ 150 spänn på Harald Nyborg för säkert 15 år sen - den jobbade lika bra som alltid, och jag har använt den MYCKET under årens lopp.
 
  • Gilla
Idus
  • Laddar…
Jag har en einhall borrhammare i stil med den du tittar på, sen kanske 15 år. Har borrat och bilat i såväl berg som betong genom åren och den har funkat bra. Nemas problemas.
 
Mikael_L
Peter2400 Peter2400 skrev:
Jag har Biltemas SDS-Max maskin, motsvarar den större einhellen som du länkade till.
Väldigt nöjd med den, men den är inte till för finlir, men borra grova hål i berg och betong kan den.
Använde den senast idag när jag grävde för en plint och träffade på en stoor sten.
30x920 mm är borret på bilden!
[bild]
Den där Biltema-maskinen verkar inte finnas kvar i deras sortiment, men jag har googlat lite och fått fram att troligen heter RH1250 max och har 10J slagenergi.

Och nu är jag lite nyfiken på hur trevligt det är att borra i berg och sten med 10J, tycker du det har gått riktigt bra, eller blir det fortfarande ett fasligt nötande och kyla borr hela tiden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.