Jag håller på att bygga till ett hus med frånluftssystem. 117 m2 blir ca 160 m2.

Den tillbyggda vinkeln går vägg i vägg med garaget och jag funderar då på att kompletara med frånluftsventilation som istället för att bara blåsa ut till kråkorna blåser in i garaget och på det sättet tillgodogöra sig den värmen. Garaget är normalt uppvärmt.

Fördel - värme utnyttjas i garaget, Ventilerar även garaget vilket är fördel när man kommer in med snöig bil.

Nackdel - Kan det bli kondens/fukt problem då garaget håller lägre temperatur.
 
Blåser du in ventilationsluften från huset är den fuktig. Kör du sedan in en fuktig bil, höjer du luftfuktigheten rejält. Med frånluftsventilationen som en tilluftsventilation i garaget kommer du att få ett stort övertryck, och med det får du ut den fuktiga luften i konstruktionen som då riskerar att kondensera inuti dina väggar och tak. Med andra ord en mycket riskfylld idé som jag inte skulle rekommendera.

Tartan
 
Hej!

Håller med Tartan, även bilen kommer att rosta ganska snart... ::)


// Snäckan
 
Garaget är normalt uppvärmt till 12-14 grader och jag har värmepumpen stående där. Temperaturskillnaden skulle alltså vara 10-12 grader om nu inte temperature automatiskt blir högre i garaget.
Fläkten skulle bli typ badrumsfläkt/värmeflyttare. Garaget har ventiler. Blir verkligen övertrycketnågot större.
 
varm luft kan innehålla mer fukt än kall luft. När luften avsvalnar i ditt kalla garage kommer du få fuktproblem. -kalla garage? yes ca 10 grader är stor skillnad. ditt garage kommer att fungera exakt som en luftavfuktare... vilket är obra för väggar och tak :surprised:
 
norrlandshus_sthlm skrev:
varm luft kan innehålla mer fukt än kall luft. När luften avsvalnar i ditt kalla garage kommer du få fuktproblem. -kalla garage? yes ca 10 grader är stor skillnad. ditt garage kommer att fungera exakt som en luftavfuktare... vilket är obra för väggar och tak :surprised:

Jo jag vet om problemet.... hade hoppats att någon hade sagt typ att garaget blir så pass uppvärmt att det inte hade varit problem eller att det är bättre att göra så än att köra in en bil med snö från vinterväg utan att ventilerat garaget....

Problemet är att med tillbygget så får jag förmodligen problem med underdimensionerad Värmepump och hade viljat minska den direkta uppvärmningen i garaget och istället kunnat värma med spillvärmen från ventilationen.

Jag skrotar idén :-[
 
I det här fallet borde du stark överväga att bygga om till FTX i samband med tillbyggnaden. Kostnaden ska i det här fallet vägas mot vad det kostar med en ny (bergvärmepump och extrahål?) värmepump.

Ett alternativ är att räkna på hur för liten pumpen är, om det är bergvärme.
Om det är så att du klarar dig om du kan sänka framledningstemperatur och inte sänka köldbäraren för mycket kan du göra följande:

Dim. upp värmesystemet i tillbygget från början och komplettera det i befintlig del.

Montera en FLM30 från nibe på frånluften och höj temperaturen på KBin.
(Nyttan av FLM30 jämfört med ett längre hål kan diskuteras, men det är ju inte fallet här, så det kan vara värt att räkna på.)
 
Ja det är ju ett alternativ :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.