Ska ut med 2 lager
 
  • Isoleringsskivor ligger på grus med byggmaterial och en röd stuga i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Armering nästa
 
  • Grundplatta för byggprojekt med isolering och kantelement, redo för armering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nästan klar
 
  • Grundläggning för hus med armeringsjärn och gjutformar klara mot blå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd betongplatta med armering och byggmaterial, omgiven av grönska på landsbygden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Carolusrex och 1 till
  • Laddar…
Stickan56
M martinåsaka skrev:
Nästan klar
Fördjupningarna är det till förstärkningar för en tvåpelarlyft?

Stickan
 
Stickan56 Stickan56 skrev:
Fördjupningarna är det till förstärkningar för en tvåpelarlyft?

Stickan

Japp, lagt xps 300 cellplast under där då med så det tål trycket och så blir det 22 cm betong där med då.
 
  • Gilla
Stickan56 och 1 till
  • Laddar…
Någon som har tips på behandling på golvet efter gjutning? Typ olja/behandla betongen? Sett att jotun har betonginpregmering
 
Har provat både Biltemas betonglasyr och lithurin. Bägge ger likartat resultat men Biltema var billigare. Blir lite blankare än rå betong men mer lättstädad och tåligare yta.
 
Stickan56
  • Gilla
Emil Karlsson och 2 till
  • Laddar…
Drar upp pex rör i plattan som tänkta tryckluftsystem om man vill ha. Och vet att det kan bli kondens men det finns filter.
 
  • Installation av pex-rör i betongplatta för framtida tryckluftsystem under bygge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
karlsson928 och 1 till
  • Laddar…
Funderar på att göra en stödmur i och med att det lutar. Funderar på om jag ska forma och gjuta en eller om man ska mura upp en och putsa? Eller kan man gjuta en stödmur vinklad så att den följer uppgrusningen?
Det vill säga följer det gröna sträcket?
Annars har jag tänkt som det gula typ.
 
  • Byggarbetsplats med mätlinjer som visar olika höjder för planerad stödmur i en sluttning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Emil Karlsson och 1 till
  • Laddar…
Stickan56
M martinåsaka skrev:
Funderar på att göra en stödmur i och med att det lutar. Funderar på om jag ska forma och gjuta en eller om man ska mura upp en och putsa? Eller kan man gjuta en stödmur vinklad så att den följer uppgrusningen?
Det vill säga följer det gröna sträcket?
Annars har jag tänkt som det gula typ.
Vad är syftet med den? Du skall väl fylla upp med grus mot grunden men det skall inte behövas något extra stöd utifrån. Belastningen kommer väl rakt uppifrån.

Stickan
 
murak
Jag antar att stödmuren är för att hålla upp gruset? I så fall är det väll najs att fortsätta mura eftersom du e varm i kläderna och kanske till o med har stenar över :)
 
Ja uppfyllnad på gavel blir till det röda sträcket och i o med att porten går ut så långt på hörnet så får jag inte gruset till att stanna annars. Ja det borde ju hålla med leca
 
Kan du inte "bara slänta runt hörnet"? Så slipper du mura/gjuta något som kanske kan vara i vägen i framtiden. Eller är det något annat runt hörnet som styr som vi inte vet om?
 
Jo tanken var det först men det går inte att fylla högre än det röda sträcket utanför nybygget pga att marken där inte ska vara högre för har en ladugård/skjul där.

Fick tag på ett L stöd nu på 60 cm som jag funderar på o sätta. Så kan man kapa det i höjd med uppgrusningen?
 
  • Gilla
karlsson928
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.