Hej
Vi kommer att bygga hus och rådgivare rekommenderar samboavtal pga 50%,25% vid dö

Vi är sambo i 20 år + 6årig är hemma. :)

Vad kan ni rekommendera? jurist som sammarbeta med banken eller nånstans på nätet? Vill inte betala 2000 i timme.

Bomba med förslag :)
 
Fråga din bank.
 
Banken sammarbeta med och rekommenderar jurist firma, de tar 2000 per timme.
 
Är ni "bara" sambos och har gemensamt barn kan det bli knepigt vid ett dödsfall. I det läget ärver barnet den avlidne föräldern och överförmyndaren kommer att tillvarata barnets intressen... är ni gifta ärver visserligen barnet fortfarande, men har inte rätt att få ut sitt arv förrän den andra föräldern avlider, dvs den kvarvarande föräldern sitter i orubbat bo.

Värt att tänka på!
 
Förstår inte: "rekommenderar samboavtal pga 50%,25% vid dö". Fattas något?

Första rådet, som är klart enklast: Gift er. Rent juridiskt är det också billigast (fast en bröllopsfest är inte gratis...).

Annars tror jag att ni bör fundera över i vilka scenarior avtalet skall fungera.
1. Hur vill ni att det skall fördelas efter en separation
2. Hur vill ni ha det om någon av er dör.

Kan finnas fler scenarior av intresse. Om ni exempel idag har separerad ekonomi, som delvis baseras på ev. skillnader i inkomst, så bör man tänka på att skillnaden kan se annorlunda ut om 10 år.

Det blir enklare, snabbare och därmed billigare om ni har funderat lite över målet med avtalet innan ni träffar juristen.

Om ni väljer en juristfirma (alltså inte riktig advokat) så var lite noga, ta reda på referenser. Det finns en eller två (stora) som är riktigt usla, kör lite mac donalds stuk, även i personalurval...
 
Ingenting som är eller kommer att bli separerad. 20 år tillsammans. Om jag dör så jag vill att de få allt (min 50%), darför behöver vi samboavtal. Om man har ingen avtalet så kommunen drar pengar pga tex. underårig barn. O sen bestämmer de vad kan DE göra med barnens del.

Igen, samboavtal billigt? Nån förslag ?
 
det du behöver i det fallet är ett testamente, inte ett samboavtal.
 
A Adihus skrev:
Ingenting som är eller kommer att bli separerad. 20 år tillsammans. Om jag dör så jag vill att de få allt (min 50%), darför behöver vi samboavtal. Om man har ingen avtalet så kommunen drar pengar pga tex. underårig barn. O sen bestämmer de vad kan DE göra med barnens del.

Igen, samboavtal billigt? Nån förslag ?
Vänta lite nu.

Samboavtal reglerar ägande mellan sambos.
Vad är det för pengar kommunen kommer att dra, för vadå?
 
L Lane skrev:
det du behöver i det fallet är ett testamente, inte ett samboavtal.
Tror du att det räcker?

Testamente, måste man skriva med jurist eller kan man skriva själv hemma?
 
A Andy78 skrev:
Vänta lite nu.

Samboavtal reglerar ägande mellan sambos.
Vad är det för pengar kommunen kommer att dra, för vadå?
Rådgivare i banken sagt, ingen samboavtal och underårig barn så kommunen bestämmer vad DE kan göra med barnens % pga att barn är underårig. Då förlorar man mycket pengar.
 
Gift er. Efter 20 år tillsammans kan det väl vara på tiden. Dessutom ärver ni varandra automatiskt som gifta.
 
Redigerat:
  • Gilla
AndersOhrt och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
Jag misstänker att man tänker sig en förmyndare för barnets pengar om en part dör och att det är det som TS menar med att kommunen tar barnets pengar och bestämmer vad som skall göras med dessa. Det är väl inte riktigt så att kommunen tar pengarna, men pengarna hamnar på överförmyndarens konto och denne ska ta tillvara barnet intresse, dvs kanske anser de att pengarna inte ska plöjas in i huset på samma sätt som om den andra föräldern hanterat pengarna. Dock försvinner ju inte pengarna. Det är bara att man inte förfogar över de som man vill själv.
 
Nu när ni är sambos, och om ni saknar testamente och samboavtal:

OM en av er dör. Då bestämmer man först vilka tillhörigheter som ägdes av den avlidne. Bostaden delas värdemässigt så att dödsboet får halva värdet av bostaden, OM den har införskaffats för gemensamt boende, om en av er ägde bostaden innan ni träffades, så delas den inte.

Det tillgångar som då hamnar i dödsboet ärvs av era barn. Den efterlevande får då inte tillgång till pengarna, utan barnets tillgångar skyddas av överförmyndaren, som i vissa fall kan bestämma att den gemensamma bostaden skall säljas, om det är bäst för barnets ekonomi.

OM ni skriver inbördes testamente. Alltså att nis skriver var sitt testamente, där den andre får allt vid ett dödsfall. Då ärver barnen iallafall hälften av det de skulle ha ärvt om inget testamente fanns. Man kan inte testamentera bort "laglotten", den andel av ett arv som barnen alltid har rätt till. Och samm ev. strul med överförmyndare uppstår, men nu med ett lägre belopp.

Ett sambo avtal kan man skriva för att ex. ange att bostaden som visserligen köpts för den enes pengar, men för gemensamt boende, INTE skall delas vid en separation eller dödsfall, den skall tillhöra den som betalat den. Eller tvärtom, en bostad som inte är samboegendom (köpt före ihopflyttningen) skall vara gemensam och delas.

Det enda sättet att garantera att den efterlevande får alla tillgångar i händelse av ett dödsfall, är att ni gifter er. Då ärver visserligen barnen ändå, men de får inte ut sitt arv förrän även den andre föräldern dör. Detta gäller för gemensamma barn, om det finns barn från tidigare förhållanden så ärver de direkt även om ni är gifta.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
A Adihus skrev:
Tror du att det räcker?

Testamente, måste man skriva med jurist eller kan man skriva själv hemma?
Vi träffade en jurist när vi köpte huset. Eftersom vi gick in i förhållandet och husköpet med väldigt lika förutsättningar, varsitt csnlån och gemensamt sparade pengar behövde vi enligt juristen inte reglera något med ett samboavtal. Vi har ett testamente där vi ärver huset efter varandra. Barnen får vänta tills den andre dör eller säljer, vad som sker först.
Men det var våra förutsättningar som avgjorde. Ni har kanske annorlunda.

Jag skulle inte skriva ett hemma själv, en kollegas sambo dog och deras testamente höll inte juridiskt de skrivit det utan det blev ett "vanligt arv" med godman som delägare i lägenheten. Att följa detta på nära håll gav ordentlig insikt. Lägg pengarna på en jurist, jag tror vi gav ca 2000 kr. Det är ganska lite trots allt särskilt med tanke på ett husköp. Rådgivningen var gratis men avtalen kostade pengar. Eller gift er...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.