Jag har en stuga byggd av timmer. Har upptäckt en större spricka i en av timmerstockarna i taket. Vad gör man åt detta ?
Går det byta ut mot en limträbalk ?
 
  • Spricka i en timmerstock i stugans tak mot en vit panelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av en stuga med vitmålade väggar och tak med synliga timmerstockar, varav en med spricka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur länge har stugan stått med en spricka?
Timmer brukar spricka då märgen är kvar, har alltid gjort och kommer alltid att göra.
Dimensioneringen kanske är så att stocken får spricka utan att det rasar ihop.

Men limträ är många gånger starkare.

Protte
 
Staffans2000
Förbaskat snyggt.
Byte till limträbalk klassas som blasfemi och ger er evig tillvaro på denna varma semesterort. Här en bild på lokalguiden på Dantes paradisresor.

Illustration av en muskulös krigare framför en infernalisk bakgrund med texten "Dante’s Inferno
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


P.S.
Bjälken har bara torkat lite till. Någon åtgärd behövs inte.

Staffan Alighieri
 
Jag vet inte exakt hur länge det vart en stor spricka. Men den har blivit större de senaste åren. Har haft stugan i 5 år och även vart där mkt på vintern. Eldar mkt på vintern och kanske värmen har gjort att den spruckit mer. Jag vill inte att någon ska få en timmerstock i huvudet. Sprickan är in i halva stocken.
//Mona
 
Så där ser alla gamla timmertakbjälkar ut. Inget att oroa sig för.
 
Kan jag göra något så att den inte spricker mer
?
//Mona
 
Staffans2000
Nej.
 
Det spricker inte mer än till mitten. Om du ökar fuktigheten kommer sprickan att draihop sig lite. Men det är ingen fördel, gör inte så.
 
Fast den där är ju så smal så troligen är det väl bara en dekorationsgrej? Inte lär den där grenen bära nån vikt att tala om på den där längden
 
Nej det är inte en dekorationsgrej. Hela taket vilar på stockarna. Det är därför det känns lite osäkert och det är mkt snö där jag bor på vintern.
 
Gör som på Vasa, dra genom rostfria bultar.
 
Staffans2000
Du har skapat ett problem som inte finns!

Simma lugnt!
 
Staffans2000
E etompau skrev:
Gör som på Vasa, dra genom rostfria bultar.
Nej nej nej!
Gör ingenting!
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Etompau: Hur skulle de sitta för att göra någon nytta menar du?
 
D Daniel 109 skrev:
Etompau: Hur skulle de sitta för att göra någon nytta menar du?
Ett förslag i all välmening på ett diskussionsforum. Har inte påstått att det är ett fullödigt konstruktionsförslag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.