Den ena har ju delad fasad lr vad man säger då övre gaveln är lite utanför den nedre. Ibland tycker jag det ser bra ut men det varför göra så när längden ändå räcker. Skulle vara för att man gillar utseendet då
 
Jag tycker den gula ser ut som ett garage man inte hade råd att köpa dörr till. Det är säkert lite orättvist, men på något vis tycker jag ändå att indragna väggar vid öppningen ser fel ut.

Har aldrig byggt nåt sånt här själv, men varit med och bytt gavelpanel på uthus med dryga fyra meter till nock. Att dela beklädnadsbrädorna är nog ofta för att det är enklare handhavande. Trots det tycker jag att det är snyggt med utanpåliggande överdel.
 
Jag är nog beredd att hålla med, den gula ser inte så snygg ut, kanske mest som ett konstigt garage eftersom det saknar port.

Lutar åt att det blir delad gavel men framtill är jag osäker. Vill ju inte se spikläkten för panelen och en knutbräda och samtidigt se stolpen känns inte helt genomtänkt.

Får fundera vidare :)
 
Det kommer bli delad panel så att säga. Brukar man sätta läkt på takstolen så det blir panelens tjocklek utanför? Jag hade ju tänkt spika direkt på takstolen men dom är just nu i linje med väggarna spikläkt
 
En liten konstruktionsfråga; Räcker det att sätta en snedsträva mellan stolparna istället för kryss? Kryss blir väl starkare men om jag bara gör en regel ska dom då gå upp till ner sedan ner upp osv för att bli mest stabil?
 
I \ I / I

Vilket blir typ såhär
 
Var på Beijer idag för att hämta panelen men tyvärr blev jag utan. Det var nämligen så att dom slutar med grundmålad och övergår till mellanstruken.
Dock hade dom 1 paket grundad dubbelfasspont men det skulle tillbaka till leverantör och gick inte att köpa halva. Tänkte köpa allt men insåg att jag skulle få ca 100 brädor över...

Tråkigt nog blev det att köpa obehandlade och sen iväg att köpa grundfärg. Jag som lovat mig att aldrig köpa annat än färdiggrunda panel

Sågade sen klart panelen för långsidorna och oljade ändträt. Så sjukt smidigt när man kan ställa kaplängd på bordet till sågen och bara lägga dit och kapa utan mätning.

Rena fabrikstillverkningen:D

Målade också vindskivorna så på lördag ska panelen upp. Blir grundning och ett lager täck innan ja spikar upp panelen.
 
  • En obehandlad träkonstruktion av ett bygge med takstolar och kapmaskin i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Peter #11 och 3 till
  • Laddar…
Det går framåt! Saknar dock en nockplåt eftersom allt till taket blev för lite... Vindskiveplåtar, nockplåt och tätband monterade ikväll iaf:) Tog ett tag innan jag fattade vad tötbanden var och hur dom skulle sitta..
Så nära att taket är komplett men fallet är på plåten och att skruven tog slut haha. Konstruktion av träcarport med pågående montering av takplåtar och vindskivor, stege och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Halvfärdig träkonstruktionsbyggnad med blått tak och skogsbackgrund, verktyg och byggmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mathias12 och 3 till
  • Laddar…
Det går framåt! Ser bra ut!

Det börjar suga i byggtarmen nu. Inspirerande med alla bilder.

\\Mathias
 
Mathias12 Mathias12 skrev:
Det går framåt! Ser bra ut!

Det börjar suga i byggtarmen nu. Inspirerande med alla bilder.

\\Mathias
Ja man väntar nästan på att du ska dra igång något hehe.

Har grundmålat panel idag och ikväll ska jag försöka måla den så jag kan spika imorrn
 
Här är panelen som ska upp imorgon, grundad och struken 1 gång. Drygt att måla och det känns inte som det händer någonting hehe Grundad träpanel och verktyg på byggarbetsplats nära skog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Laddy och 2 till
  • Laddar…
En sida färdig! Blev spikpistol eftersom det är så långt mellan stolparna och det svarar dåligt med hammaren. Blev riktigt bra! Får slå efter någon spik som inte gick helt in☺ Halvfärdigt byggprojekt med uppsatta plåtpaneler på ena sidan av en träkonstruktion, verktyg och stegar i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Det är lite som att fuska med spikpistol, men vem fuskar inte ibland

2 sidor kvar nu, jobba på.
//Mathias
 
Ja, fast det där var ju fulsidan mot skogen. Finsidan mot trädgården är jag överygad om att @holmberg87 tar med hammaren, utom sista cm som han nog trycker in med tummen för att inte skapa onödiga märken.

Fint blir det!
 
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
Vad är bättre än att spika panel på nationaldagen☺ Den andra långsidan blev färdig idag Nybyggd trädgårdsbod med grå panel på ena långsidan och synlig träkonstruktion på gaveln, omgiven av natur och grusgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Får se om det blir något fönster där sen eller om det får vara som det är. Det blåser ofta kraftigt med snö från den sidan annars hade jag nog inte kört panel ända upp.

Sågade även till halva baksidan och halva framsidan. Ska grundas och målas vilket är det värsta hehe
 
  • Gilla
Andreas_87 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.