Jag har problem att mitt hus blir väldigt varmt eftersom det ligger i solen hela dagarna. Jag har rullgardiner och vanliga gardiner stängda hela dagarna i sovrummen men det känns som att mycket att värmen ändå kommer in. Jag inser att det antagligen skulle bli bättre med markiser men jag gillar inte hur det skulle se ut på fasaden så jag har funderat på om det inte skulle gå att skaffa en plåt (samma som fönsterbleck etc. är gjorda av) och placera mellan de löstagbara utanpåliggande spröjsen och och själva glaset i fönstret och på det sättet blockera ut både solen och värmen i princip helt. Det borde också vara ganska lätt att montera dit och bort genom att plåten bara hålls på plats av spröjsen som ju är lätta att ta bort.

Vad tror ni? Fult? Risk att vinden får tag och blåser bort både plåt och spröjs?
 
Fönsterluckor?
 
Markiser eller fönsterluckor är nog den enda rimliga lösningen. Installera AC? Luftvärmepump med AC funktion? Sova i ett annat rum under värmebölja?
 
Markiser, stoppa solen innan fönstret, är det som gäller.

Eller som har föreslagits, AC
 
kenneth5828 kenneth5828 skrev:
Markiser, stoppa solen innan fönstret, är det som gäller.

Eller som har föreslagits, AC
Stoppar man inte solen med min lösning då? Plåten sitter ju på utsidan fönstret
 
Det kommer att bli väldigt varmt bakom plåten, såvida du inte kan ventilera den.
 
L Latitud79 skrev:
Det kommer att bli väldigt varmt bakom plåten, såvida du inte kan ventilera den.
Till den grad att det kan skada fönstret eller att "bara" ändå blir varmt på insidan?
 
Plåt drar till sig värme.

Tyvärr stoppar man utsikt ochså, med markiser kan man iallafall se ut,

Då hade det varit snyggare med fönsterluckor.
 
Man kan montera solfilm på fönstren.
Det borde reflektera bort en del av värmestrålningen och behålla möjligheten att se ut genom fönstret.
 
D Deathtrip2000 skrev:
Man kan montera solfilm på fönstren.
Det borde reflektera bort en del av värmestrålningen och behålla möjligheten att se ut genom fönstret.
Nackdelen med detta är att du reflekterar bort strålningen även när huset behöver värmas.

Ifall fönstren ligger en bit in i fasaden kanske det kan gå att fälla in vertikala markiser. Då blir de inte synliga när de är infällda.
 
  • Gilla
Deathtrip2000
  • Laddar…
fgo fgo skrev:
Nackdelen med detta är att du reflekterar bort strålningen även när huset behöver värmas.

Ifall fönstren ligger en bit in i fasaden kanske det kan gå att fälla in vertikala markiser. Då blir de inte synliga när de är infällda.
Det finns solfilm man kan plocka ner och återvända. Det är kanske inte så praktiskt, men antagligen smidigare än att montera upp plåt framför fönstren.
 
D Deathtrip2000 skrev:
Det finns solfilm man kan plocka ner och återvända. Det är kanske inte så praktiskt, men antagligen smidigare än att montera upp plåt framför fönstren.
Kommer att vara betydligt snyggare än plåt iaf :cool:
 
Plåt borde funka (drar inte alls till sig mer värme, leder bara bättre än trä). Egentligen vad som helst som blockerar soljuset från fönstren. Men se till att ha en spalt mellan så värme kan ventileras bort

Utvändig rullgardin eller persienn funkar bra också. Markiser är annars en bra lösning och går troligtvis att gömma under takfoten
 
Tycker om när man använder ordet "borde", då vet man alltså inte.
 
Borde används för att visst kan man göra en dålig lösning även om det finns goda möjligheter för ett bra resultat. Men du kan gärna utveckla hur du menar att plåt drar till sig värme, jag är intresserad om det är något jag missat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.