Hej!

Jag och min familj bor i ett nyproducerat hyreslägenhetshus och stötte på patrull när jag skulle borra upp en gardinskena i taket. Jag borrade hål på en vattenledning som gick mellan 2 radiatorer i lägenheten ovan. Det började spruta vatten i massor. Nu har detta blivit ett försäkringsärende och det jag undrar är vem som gjort fel?

Lite fakta:
Ledningen som jag borrade hål i var en slang som låg i ett mantelrör i plast.
Den var ingjuten i vårat tak väldigt ytligt. Jag borrade cirka 1 cm innan det började spruta vatten.

Jag är novis i ämnet och undrar om någon vet någon svensk standard på hur man bör gjuta in vattenförande ledningar i tak/golv. Jag har svårt att tro att ledningar ska ligga så ytligt, då det mesta i huset tyvärr är rent fuskbygge.
Borde jag inte borra i taket (ergo mitt fel)?
Eller borde ledningen ligga djupare(ergo hyresvärdens fel)
Eller var det ren och skär otur bara?

Svar tas tacksamt emot och länka gärna till standarder eller vart jag kan hitta dem.
/Mvh "detvarintemittfel"
 
Staffans2000
Det låter helt åt skogen. Men några nya standarder har jag inte.
Däremot kan du få några tips på bra ursäkter ifall du anses skyldig.

 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det låter helt åt skogen. Men några nya standarder har jag inte.
Däremot kan du få några tips på bra ursäkter ifall du anses skyldig.

[media]
Haha. Jag får prova Jake's metod ifall det skiter sig!
 
Tror inte att det kan räknas som byggfusk att den ligger ytligt. Men för att du skall bli skadeståndsskyldig, så gäller enligt normal skadeståndslagstiftning att du måste ha varit vårdslös eller oaktsam. Rena olyckor blir man inte ansvarig för. Det finns några explicita undantag. Som bilförare har du absolut ansvar, du blir ersättningsskyldig för skador som orsakas av din bil, även om det är en ren olycka. Samma sak gäller som hundägare. Du ansvarar för alla skador som din hund orsakar, oavsett hur bra du har försökt förhindra det.

Så kontentan är att detta troligen ses som en ren olycka, du hade ingen speciell anledning att tro att ledningar fanns just där. Och då är det ägaren av rören/fastigheten som får ta skadan. Har det blivit skador på din eller någon grannes lösöre, så får du resp. din granne står för era egna skador, fastighetsägaren har inte orsakat dem genom vårdslöshet.

Vissa verksamheter, som bergsprängning anses som så riskabla att i stort sett alla skador som uppstår anses bero på oaktsamhet, händer något så skulle man varit ännu mera försiktig. Men att borra för ett skruvhål kan knappast kvala in i högriskkategorin.
 
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Det brukar stå skrivet, i hyresavtal, om vad man får och inte får göra. Vet att när jag bodde i hyresrätt, stod att man fick borra i väggar, men inte i tak. Om det inte står, eller på annat sätt framkommit att det är förbjudet hos dig, kan det nog ses som ren olycka.
 
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.