C
  1. Pooler här och var är en resurs för brandskyddet och bör uppmuntras.
  2. I de allra flesta fall borde det vara billigare att fylla pooler via befintligt ledningsnät än med lastbilstransporter. Skillnaden i kostnad är då en vinst som kunden och nätägaren kan dela på om de kan komma överens om ett pris. En fjärrstyrd ventil kan se till att poolen fylls när och i en takt som passar nätet.
 
C civilingenjören skrev:
  1. Pooler här och var är en resurs för brandskyddet och bör uppmuntras
Det är ett i sammanhanget spännande argument. Jag är naturligtvis annars mottaglig för argumentet att man skall vara försiktig så att inte skattefinansierad verksamhet oavsiktligt konkurrerar ut privat dito genom att dra fördel av infrastruktur, utrustning osv. som redan bekostas av skattebetalarna för annan verksamhet.

Men jag hade inte tänkt på att pooler även har ett beredskapsvärde. Inte bara vid brand, utan man kan ju även tänka sig de som dricksvattentäkt m.m. "i händelse av". De har ju klorerat och filtrerat vatten, så det borde räcka med ett vanligt kolfilter för att göra det tjänligt, eller?
 
Jag kör 0,5ppm klor i poolen, kontinuerligt reglerat och UV-renat. Jag gissar att mitt poolvatten är ett bättre dricksvatten än det som kommer ur kranen i många europeiska städer.....Skulle vara intressant att göra en analys.....

I tider med totalt eldningsförbud osv känner jag mig tveksam till att kvarterets brandbil är på pool-uppdrag. Om mitt hus börjar brinna i fel ögonblick, ska jag då vänta på att bilen åker och fyller på vatten innan släckning kan påbörjas? Den förseningen kan vara helt avgörande.

Det finns privata företag som levererar vatten, det tycker jag är en bättre lösning.
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
Det är inte tankbilar som åker på sådana larm. Inte i första skedet i alla fall.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
C
MathiasS MathiasS skrev:
Om mitt hus börjar brinna i fel ögonblick, ska jag då vänta på att bilen åker och fyller på vatten innan släckning kan påbörjas?
Om larmet kommer när bilen är vid poolen kanske bilen kan pumpa upp vattnet ur poolen igen. Visst, en fördröjning, men då behöver bilen inte åka någon annanstans för att fylla på innan den åker till insatsen.
 
C
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Jag är naturligtvis annars mottaglig för argumentet att man skall vara försiktig så att inte skattefinansierad verksamhet oavsiktligt konkurrerar ut privat dito genom att dra fördel av infrastruktur, utrustning osv. som redan bekostas av skattebetalarna för annan verksamhet.
Det finns ju en massa andra aspekter också som följer av att räddningstjänsten lyder under kommunallagen. Likställighetsprincipen t.ex. - är det OK att denna tjänst endast erbjuds när det passar eller måste man erbjuda tjänsten till alla kommuninvånare? Finns det lagstöd för att avgiftsbelägga tjänsten och hur skall den prissättas? Det nämns ju "fikapengar" vilket antyder att det kanske t.o.m. handlar om svarta tjänster? Inte så bra att ett kommunförbund pysslar med sånt. Ligger det inom förbundets uppdrag? Osv.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är inte tankbilar som åker på sådana larm. Inte i första skedet i alla fall.
I Borås verkar man använda dessa bilar i samband med utryckningar.
 
C civilingenjören skrev:
Om larmet kommer när bilen är vid poolen kanske bilen kan pumpa upp vattnet ur poolen igen. Visst, en fördröjning, men då behöver bilen inte åka någon annanstans för att fylla på innan den åker till insatsen.
Ja, säkert är det så, men jag kan tycka att man har ett rätt tydligt uppdrag och i det ingår inte att fylla min pool med vatten.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ja, säkert är det så, men jag kan tycka att man har ett rätt tydligt uppdrag och i det ingår inte att fylla min pool med vatten.
Nej, det är inte säkert att det väger över. Men det var ändå en intressant observation att det inte bara är i den enskilde poolägarens intresse att polen är fylld, utan att även samhället har ett visst intresse av den är fylld. Av beredskapsskäl.

Vem vet, vi kanske kan få subventionerade pool-byggen pss som man kunde få stöd för att bygga sitt garage som skyddsrum. ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Subventionerade byggen av beredskapsskäl, rotavdrag på installationen, rutavdrag för the pool guy. Kan jag få någon sorts rehab-stöd när jag badar också eftersom mina leder mår så bra av 32gradigt vatten? Det är ju helt sjukt att man ska behöva betala allt själv när man gör samhället en tjänst på detta vis.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.