Har en EWF1476GDW Electrolux tvättmaskin, har ca 6 år på nacken.

Den har helt enkelt slutat att fungerar.

Så fort man sätter på ett program så tömmer maskinen bara (brummar) och sen händer det inget. Inget vatten kommer....

Vad jag har gjort är:
Testat att tömningen fungerar, impellern snurrar fint och tömmer så fort man häller i vatten maskinen vid start av ett program.
Filtret till inkommande vatten är fri från skräp, samt tömningsfiltret.
Motorn är en kolfri så inget behöver bytas där.

Magnetventilen för inkommande vatten - Mäter inget kontinuitet... vet dock inte om det är rätt, dvs om magnetventilen är designad så.
Försöker mäta inkommande spänning på magnetventilen när jag sätter på ett program - Nada spänning.

Kan detta vara kretskortrelaterat?

Om jag minns rätt, går tvättmaskinen igenom dessa steg vid start av program.
1) Tömning
2) Snurrar lite
3) Sätter igång vattnet...

Den går inte vidare till 2:an, jag skulle jättegärna vilja mäta AC motorn. Kan man mäta en sån? Speciellt en inverter typ?
 
hsd
Är det en gammal maskin så tänk på att även om Du repar den med dyyra delar så är resten lika gammalt
Det kan vara smartare att köpa nytt, kolla på prisjakt
 
Kan kanske funka med ett byte av magnetventilen...Electroluxaren vet nog exakt.
 
  • Gilla
vincentt
  • Laddar…
Jag satt och kollade på nytt, men ibland är något litet då reparerar jag den först.

Electrolux tar 1400:- i start avgift, det är inluderar ej tiden för felsökning + ev. reservdel. Det kan blir dyrt. Som sagt, vill försöka lösa detta själv i några dagar, annars åker den ut.
 
Jag menade BH-medlemmen Electroluxaren och inte random reparatör
 
  • Gilla
vincentt och 1 till
  • Laddar…
Ohhhh!
 
Huvudbrytaren Asgarvad skrev:
Jag menade BH-medlemmen Electroluxaren och inte random reparatör
Det ska även nämnas att han är en av forumets största tillgångar!
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
A
V vincentt skrev:
Har en EWF1476GDW Electrolux tvättmaskin, har ca 6 år på nacken.

Den har helt enkelt slutat att fungerar.

Så fort man sätter på ett program så tömmer maskinen bara (brummar) och sen händer det inget. Inget vatten kommer....

Vad jag har gjort är:
Testat att tömningen fungerar, impellern snurrar fint och tömmer så fort man häller i vatten maskinen vid start av ett program.
Filtret till inkommande vatten är fri från skräp, samt tömningsfiltret.
Motorn är en kolfri så inget behöver bytas där.

Magnetventilen för inkommande vatten - Mäter inget kontinuitet... vet dock inte om det är rätt, dvs om magnetventilen är designad så.
Försöker mäta inkommande spänning på magnetventilen när jag sätter på ett program - Nada spänning.

Kan detta vara kretskortrelaterat?

Om jag minns rätt, går tvättmaskinen igenom dessa steg vid start av program.
1) Tömning
2) Snurrar lite
3) Sätter igång vattnet...

Den går inte vidare till 2:an, jag skulle jättegärna vilja mäta AC motorn. Kan man mäta en sån? Speciellt en inverter typ?
Hur länge står den å tömmer? vänta ut den!
magnetventilen skall ha kontinuitet ett par 100 ohm
du får ingen spänning till magnetventilen om programmet hittat nått fel.
låser luckan? kan du öppna den när pumpen startat?
inga felkoder?
motorn går att mäta det är en trefasmotor dvs tre lindningar skall va ca 4 ohm över varje
allting övervakas av elektroniken så hade det varit fel på värmeelementet så kommer det upp
eller motorstyrningskortet.
om det inte kommer upp några felkoder skulle jag sätta en slant på kretskortet.
det kostar 1255.-
 
electroluxaren skrev:
Hur länge står den å tömmer? vänta ut den!
magnetventilen skall ha kontinuitet ett par 100 ohm
du får ingen spänning till magnetventilen om programmet hittat nått fel.
låser luckan? kan du öppna den när pumpen startat?
inga felkoder?
motorn går att mäta det är en trefasmotor dvs tre lindningar skall va ca 4 ohm över varje
allting övervakas av elektroniken så hade det varit fel på värmeelementet så kommer det upp
eller motorstyrningskortet.
om det inte kommer upp några felkoder skulle jag sätta en slant på kretskortet.
det kostar 1255.-
Den tömmer i några sekunder (inget vatten) och sen står allt stilla...
Normalt brukar trumman rulla några gånger efter tömningen, men inget händer på 2 minuter efter tömning. Sen stänger jag av.
Inga felkoder
Luckan låser som den ska. Dvs vid start.
Ingen spänning till magnet ventilen, ska hem och mäta sen. Inget ljud kontinuitet. Men ohmn har jag inte testat.

Jag gissar på kretskort... Det luktade lite bränt första gången då jag öppnade ovan panelen, tänkte inte på det förrän dag 2... Dåt luktade inget.

Har varit på firmafest... Lite dragen... Ursäkta ev. Stavfel.
 
3, 68k ohm på ena och andra 3,76k ohm på andra magnet ventilen.

Hinner inte mäta motor idag. Gör det imorgon.
 
A
ventilerna är då riktiga
 
electroluxaren skrev:
ventilerna är då riktiga
Gött då fungerar dem...

Motor kvar...

Dock glömde jag nämna... frugan sa att det var något duns när hon satte på tvättmaskinen. Lite som att något har ramlat på maskinen... Hon befann sig i köket då. Hittade inget löst i maskinen, runtomkring, (stötdämparna är OK) eller inuit trumman (tog bort värmaren och kikade med ett billigt wish endoskop).

När du nämnde felkod... det står inget på displayen men startknappen blinkar när man sätter igång maskinen med ON/OFF. Det gör det inte i normala fall, den blinkar endast när man pausar maskinen. Annars ska lampan vara konstant på innan start.
 
A
Blinkar den i jämn takt och med vilken färg?
Dunsen kan vara motorstyrningskortet.
Ta bort kablen mellan motorstyrning och huvudkretskort kolla om du får felkod
Och ta bort kablarna från värmeelementet.
 
Blinkar jämt i takt, samma blinkning när man pausar en tvätt. Gult... finns ingen röd färg på play/paus knappen.

Smart... ska prova att göra det...
Om jag fortfarande inte får felkod?
 
Testade allt igår, provade att rycka ut enheter (motor, tömningspumpen, sensorer), och inget felmeddelande. Den försöker sätta igång, men inget händer... inte ens en felkod... Ryckte dock inte ut lucklåset men jag gav upp efter 1-2 timmar igår.

Så... summa av kardemumma. Vi köper en ny... Vi behöver stortvätta... ungarna behöver kläder. Vi har handtvättat en hel del. Men banne mig.. WE NEED UNDERWEAR AND SOCKS! =).

Hade jag haft tiden hade jag lätt felsökt, men... en nytt kretskort.. vad 1500? Ny maskin 3500:-... Vad väljer man...

Tack för era visa input och tips.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.