E
Det är liggande panel som är 170 mm och ganska slät så syns gör det definitivt. Självklart kanske vissa inte tycker att det spelar någon roll men i min värld ska panel spikas. (eller skjutas med spik:crysmile:)
 
  • Gilla
byggolle
  • Laddar…
E epw skrev:
Det är liggande panel som är 170 mm och ganska slät så syns gör det definitivt. Självklart kanske vissa inte tycker att det spelar någon roll men i min värld ska panel spikas. (eller skjutas med spik:crysmile:)
Om du målar så syns det inte om du har skruv eller spik, tvärtom så är det oftast maskinspikad vägg där det syns mest var spiken sitter.
Väldigt lätt att spik går in för långt i panel med pistol.
 
E
T Polos skrev:
Om du målar så syns det inte om du har skruv eller spik, tvärtom så är det oftast maskinspikad vägg där det syns mest var spiken sitter.
Väldigt lätt att spik går in för långt i panel med pistol.
Då har vi olika uppfattning om detta helt enkelt. Jag brukar ställa den ganska löst så man hellre får efterspika något slag istället för att ställa den i botten.
 
  • Gilla
byggolle
  • Laddar…
Köp en picka som klarar spik upp till 90mm. Du kommer ångra dig om du köper en med Max 75mm spik. Dem är gjorda för prefab och industri. Ska man bygga behöver man en picka som tar allt från 60 till 90mm.
 
E
Självklart är den en 90 mm spikpicka som är aktuell. Hyra går nog bort pga flexibilitet. Vill kunna styra arbetet utan att behöva planera och ställa i förväg.
 
Jag är väldigt nöjd med båda mina Basso rundbandade pistoler (papp och råspont/reglar spikat).
 
E
X xLnT skrev:
Jag är väldigt nöjd med båda mina Basso rundbandade pistoler (papp och råspont/reglar spikat).
BASSO C38/90?

Tycker det verkar bökigt att få tag i plastbandad spik då många hävdar att trådbandad rostar? Har jag fått fel info eller letat på fel ställe?
 
Trådbandad kan som jag skrev tidigare få med sig delar av tråden vid spikning. Denna tråd är helt obehandlad = rost.

Panel skall spikas. Går även att skruvas med speciell panelskruv men det är inte lika snyggt som en spikad panel.

Att maskinspikat blir fult har mer med användaren att göra än annat. Ställ lufttrycket något lägre och handspika i det sista.
 
E
R ramafred skrev:
Trådbandad kan som jag skrev tidigare få med sig delar av tråden vid spikning. Denna tråd är helt obehandlad = rost.

Panel skall spikas. Går även att skruvas med speciell panelskruv men det är inte lika snyggt som en spikad panel.

Att maskinspikat blir fult har mer med användaren att göra än annat. Ställ lufttrycket något lägre och handspika i det sista.
Hur ofta händer det att det blir rost i samband med spikningen då??

Köpte en basso 38/90 idag men det verkar vara svårt att få tag i plastbandad spik till denna.
 
E epw skrev:
Hur ofta händer det att det blir rost i samband med spikningen då??

Köpte en basso 38/90 idag men det verkar vara svårt att få tag i plastbandad spik till denna.
Ja om tråden fastnar under skallen kommer den ju börja rosta. Den hamnar ju inte alltid där men kan göra det...

Det beror nog på att den enbart är gjord före trådbandad spik. De som även tar plastband har en speciell utmatning för bandet. :)
 
E
Som jag förstår det så funkar de basso c38/90 även med plastbandad upp till 3"spik. Vad pratar vi för mängder rostspik ?1 på 10 eller 1 på 100?
 
Då de flesta förslår att spiken skall slås i med en viss försiktighet torde det väl inte vara ngt problem att dra bort tråden när det väl händer.
 
  • Gilla
epw
  • Laddar…
Jag har spikat mängder panel med trådbandad spik och aldrig reflekterat över rostfläckar eller hört besiktningsmän eller beställare klaga på sådant. De dem dock klagar på om man klantat sig och skjutit in spiken för långt. Så hellre några hammarslag en backjobb. 2 killar som jobbade på en firma jag jobbade på spikade en hel ladugårdsgavel (250m2) utan att ställa ner trycket på kompressorn. Blev dyrt var grundmålad z-panel i någon konstig grön färg.
 
  • Gilla
epw
  • Laddar…
E epw skrev:
Som jag förstår det så funkar de basso c38/90 även med plastbandad upp till 3"spik. Vad pratar vi för mängder rostspik ?1 på 10 eller 1 på 100?
Då hade jag fel! Läste nu.

Plastbandad panelspik hittar du eller kan beställa från XL, Woody, Optimera, Karl Hedin bland annat. Till övrigt arbete fungerar trådbandat. :)
 
  • Gilla
epw
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.