Är någon som har provat solar Plexus?.
Skulle ha till hunden i bak i bilen.
 
Det blir såklart inte lika bra som riktigt solfilm men det är väldigt smidigt att montera.
Nackdelarna är att när det blir mörkt ute så vet jag att många tycker dom är svåra att se ut genom.

För ändamålet så kommer den nog fylla sin funktion.
 
Vi hade det på förra bilen det fungerade bra. Jag hade skivorna monterade så jag kunde ta bort dem på hösten vintern. Nackdelen om man har dem i bak är att det i te går att vädra genom de rutorna. Värt att tänka på med hund i bilen.
Björn
 
nikasp
Jag läste om siktproblem, skallerljud och imma och gick till en tjej som satte solfilm. Perfekt resultat och sitter perfekt än 6-7 år senare.
 
Jag har använt solarplexus I minst 10 år, i två olika bilar. Passformen är väl inte perfekt men de är klart prisvärda. Inget problem med sikten vintertid.
 
Vi har haft deras produkter i flertalet bilar och är mycket nöjda.
Nackdelen är att man inte kan hissa ner rutorna där dom sitter och blir det kondensproblem så har man det med stor sannolikhet även utan dessa men det syns inte lika lätt...
 
Kondens har jag aldrig märkt av. För att få det helt nöjaktigt kan man ju sätta traditionell solfilm på de rutor som man vill kunna veva ned.
 
S
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Kondens har jag aldrig märkt av. För att få det helt nöjaktigt kan man ju sätta traditionell solfilm på de rutor som man vill kunna veva ned.
Fast då är det ju oftast bara bakrutan kvar, lika bra o köra solfilm rakt igenom då :)

Monterade för övrigt solar plexus åt en granntant igår, hon vart nöjd som fan men jag skulle aldrig satt det i min bil. Alla är vi olika
 
nikasp
Jag är ganska förvånad att det blev så jäkla bra med film. Inte en bubbla eller defekt nånstans och allt sitter lika bra fortfarande efter 6-7 år. Vet man inte att det är film så tar man nog det för fabrikstonat. Man behöver ju inte ta en så mörk variant så det stör utsikten vintertid och i mörker.
 
nikasp nikasp skrev:
Jag är ganska förvånad att det blev så jäkla bra med film. Inte en bubbla eller defekt nånstans och allt sitter lika bra fortfarande efter 6-7 år. Vet man inte att det är film så tar man nog det för fabrikstonat. Man behöver ju inte ta en så mörk variant så det stör utsikten vintertid och i mörker.
Är det en utbildad och professionell solfilmsmontör så ska det inte bli bubblor, veck eller annat. Solfilmen dom jobbar med är helt annorlunda än den som säljs på t ex Biltema, OKQ8 eller liknande.

Även jag som amatör klarar av att lägga i det närmaste perfekt solfilm även om jag bara gjort dussinet bilar.
 
S SueCia skrev:
Fast då är det ju oftast bara bakrutan kvar, lika bra o köra solfilm rakt igenom då :)

Monterade för övrigt solar plexus åt en granntant igår, hon vart nöjd som fan men jag skulle aldrig satt det i min bil. Alla är vi olika
En kombi har fler rutor.
Jag skrev dessutom prisvärt, inte bra ;)
 
nikasp
Jo, jag googlade rätt intensivt för att hitta en som många var nöjda med. Hon gjorde ett grymt jobb på bakruta och två mindre sidorutor. Stora är ganska rejält dubbelkrökt plus att man ju får jobba upp-och-ner men märktes att hon hade gjort det där förr.

Filmen verkar dessutom väldigt tålig. Även om jag är noga med att inget bagage ska ligga och skava mot rutan när vi har mycket i skuffen så är sambon inte lika försiktig...

H Holmspel skrev:
Är det en utbildad och professionell solfilmsmontör så ska det inte bli bubblor, veck eller annat. Solfilmen dom jobbar med är helt annorlunda än den som säljs på t ex Biltema, OKQ8 eller liknande.

Även jag som amatör klarar av att lägga i det närmaste perfekt solfilm även om jag bara gjort dussinet bilar.
 
richardtenggren
Vi har solfilm på den primära bilen, gjort på firma och på vår "andra"-bil så satt det Solarplexus när vi köpte den, vilket var bra för hunden. Men det är fult, ger dålig sikt när det är mörkt, går inte att köra ner rutorna och det skallrar ibland, så nu kör vi utan på den.

Så jag skulle aldrig köpa Solarplexus i alla fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.