Vi har köpte ett nytt kök och skall samtidigt lägga klinker. Kan bara inte riktigt bestämma mig i vilken ordning. Golvet består idag av ett träbjälklag (krypgrund) cc600 + 22mm spånskiva med vattenburen golvvärme + 15mm ekparkett.

Rummet är runt 30 m2 och endast "köksdelen" kommer att beläggas med klinker. Därför vill jag att bygghöjden blir så liten som möjligt i golvet. Till råga på allt hamnar den nya diskbänken under ett befintligt fönster där fönsterbrädan ligger på exakt 90 cm ovan golv.

Parketten kommer att tas bort där jag ska lägga klinker och för att klara böjstyvheten i golvet kommer jag att lägga en 13mm golvgips på spånet alternativt 2 lager Minerit VT 8 mm. Någon som har en synpunkt på vilket alternativ som är att föredra?

Det lutar åt att jag kommer sätta köket först och klinkra efteråt. Fördelar som jag ser det:
Bänkskivan hamnar lägre: Bra under fönstret.
Blir inget krångel med att skära plattor där VA kommer upp. Minde klinker att lägga: Billigare.
Lättare att förankra köksön i golvet och jag vet var jag har slingorna i golvet.

Nackdel: Kyl/frys hamnar högre än inbyggnadsskåpet. Kan bli problem? Diskmaskinen är förhöjd i ett högskåp och det blir en spishäll så det blir inga problem med dem.

Har fått olika svar från olika håll om man ska sätta köket först eller kakla först.

Någon som vill kommentera/ge förslag?

/Patrik
 
1. Klarar du verkligen böjstyvheten med bara ett lager golvgips ovanpå? Jag antar att du har spårad spån med rör 0+ plåtar. Du måste bygga något som har en styvhet motsvarandes 22mm spån på cc30 bjälkar. Jag är tveksam till att gips flytande på plåt/spån fixar detta. Jag skulle dubbelkolla denna konstruktion om jag var du. Minerit har jag ingen erfarenhet av - hellimmad i två lager blir den antagligen mycket styv.

2. Vi valde att lägga klinker överallt, under alla skåp etc. Vi har dock ingen köksö att förankra, men du kan ju alltid markera rörens läge samtidigt som du lägger plattorna.
 
Nä, jag är inte helt 100 på det där med bara ett lager golvgips. Det går ju inte att limma den effektivt till spånskivan pga golvvärmeplåtarna. Har fått olika svar från olika håll om även detta. Någon rekommenderade 6mm renoveringsgips. Endast(!)
Är därför nu inne på 2 lager minerit. Bygger ju bara 3 mm mer än golvgipsen.
Har tänkt använda två färger på klinkret också. En mörk och en ljus. Den mörka kommer ligga som en ram runt kanterna och de ljussa skall läggas inne i ramet och 45 grader vridna. Blir lätare att få till ramen vid bänkarna om jag lägger klinkret efteråt. Vet bara inte hur det blir att lägga klinker mot socklarna.

 
Gipsen räcker gott och väl att lägga klinkers på med det som beskrivs under det förutsätter 13 mm golvgips!!
Se till att limma och skruva ordentligt bara.. Det kan vara en klar fördel att lägga klinker innan köket. Använder du dig av de numera standardiserade köksbenen så klara du höjden ändå. Iofs kan köket kännas lågt men samma fenomen uppträder om du sätter klinkers efter så det är skit samma egentligen. Det finns fördelar med att lägga plattor under hela köket. Lägger du klinkers efter skall man göra fasta socklar osv detta är inte dåligt på något sätt men det är sämre ur ombyggnads synpunkt samt att ytan ej blir städbar osv...

Jag föredrar köksben det ger snabbare montage, städbara yta, enkelt att byta skåp/socklar.

 
Tack för infon båda två! Även om ni inte tycker samma ang. gipsen. Men jag är van att få olika svar. ;)

Mr. Z, du säger att jag ska se till att limma gipsen ordentligt. Detta blir ju svårt eftersom spånskivan ingår i ett golvvärmesystem där det ligger 0,5mm aluminiumplåtar på 85% av spånskivans yta. Det gör ju att det inte går att limma fast gipsen ordentligt till spånskivan, eller? Jag kanske är ute och cyklar?
Om du eller någon annan vet hur man kan limma en golvgips på en spånskiva med denna typ av golvvärme så tar jag tacksamt emot tips/info om detta.
 
Jag har limmat gips på just denna typ av spångolv. Man lägger för det första gipsen i anra riktningen korlagd mot spånet. Limma mellan plåtarna finns ett utrymme på 3 cm typ om jag inte missminner mig. Skruva sedan med skruv avsedd för hårdgips/golvgips. Du vet skruven med glapp i gängorna och precis under skallen sitter gängor åt fel håll. Dessa skruvar du emellan där du limmat. Se till att du börjar rätt och får skivskarvarna mellan 2 plåtar ungefär. Man kan ju skruva i plåten så länge man missar rören med flit:)

Lim att använda är antinget vanligt trälim eller montagelim. Vilket som funkar alldeles utmärkt. En sak att tänka på är att skruva lugnt för skruvar du för tufft så fäster inte skruven i spånet. En annan grej kan vara att leta reda på reglarna under spån osv. Detta är overkill men funkar. Ocj lim + skruv 20 CC ger fullgott resultat.
 
mr Z skrev:
Lägger du klinkers efter skall man göra fasta socklar osv detta är inte dåligt på något sätt men det är sämre ur ombyggnads synpunkt samt att ytan ej blir städbar osv...
Varför fasta socklar?
 
Man brukar göra så men måste inte.
Men i 99 fall av hundra borde man eller rättare sagt skall man ha ett golv under köket vid kök på ben. Själva iden med kök på ben är att man under skåpen har en yta som är vatten avvisande. Det under lättar inte bara montaget utan byggnaden får en högre försäkringsklass och man kan höja hyran i hyresrätter osv.

Personligen i ditt fall skulle jag lägga gipsen klinker sedan skåpen uppe på hela paketet. Skåpen blöir då i runda slängar ca 20-25 mm lägre pga 13 mm gips och ca 10-15 mm klinker+fix. Iom att fönsterbröstningen satte hajden. För att slippa detta kan man skissa på någon form utav skydd vid just fönstret. Gjorde ett jobb engång med en diskbänk med rundat uppvik i bakkant just för att skydda fönstret bla...bla...bla...Detta är ett alternativ men jag råder stort till att ha golvet indraget hela vägen under skåpen. Minsta möjliga du kan göra utan att lägga klinkers under är att ha gipsen under skåpen. På detta ha linoleum eller plastmatta med 10 cm uppvik på vägg. Denna lösning är kanske inte att rekommendera av olika skäl. Om du inte gör så kommer spån ligga öppet underskåp vilket leder till om gudförbjude en läcka ger inte bara en spånskiva av helt ny tjocklek utan en microbfest av den digniteten att du får en oönskad civilisation under dina skåp.

Främst under diskmaskin och kyl och sist men inte minst under hela diskbänken....



 
Ok. Min första tanke var att lägga golvgips på hela ytan. Montera köket på detta och sedan klinkra.
Diskmaskinen blir ju monterad i ett förhöjt innbyggnadsskåp, så det blir inget problem. Det enda är i så fall kyl/frys, men där hade jag ju tänkt att lägga klinker. Under diskbänken blir dock ett problem som du säger. Köket vi har idag är monterat innan parketten lades (av de förra ägarna). Däriftån fick jag idén att montera köket först. Jag spar ju runt 5 kvm klinker.

Nu har jag bara fått en kommentar om detta, så klinker under hela köket leder! ;)
 
mr Z skrev:
Man brukar göra så men måste inte.
Ok. Jag förstod bara inte varför. Jag la klinker överallt och det påverkade inte möjligheterna att göra löstagbara socklar. Anpassningen mot klinkerplattorna blir "perfekt" så när som på ojämnheterna i klinkret som man inte kan göra något åt.

 
Ok, nu har jag hört mig för även hos andra källor.
Klinker över hela leder överlägset! Så får det bli.
Fast där sprack planen på att lägga en rad av mörk klinker intill sockeln och lägga ljusa plattor utanför den första raden. :-/
Fast det går nog att planera läggandet så att det hamnar en rad med mörka precis så att sockeln hamnar lagom.

En fråga till: Min första tanke var ju att montera en fast sockel och klinkra efteråt med en mjukfog mellan sockel och klinker. Om man nu lägger klinker under hela, hur tätar man då mot golvet under sockeln? Lägger man ingen fog alls? Då kommer ju en massa damm och smuts in under skåpen och man tvingas ta bort sockeln och städa under med jämna mellanrum.

Fick ett tips av en kille om hur man kan styva upp golvet under. Istället för 1 lager 13mm golvgips så tyckte han det var mycket bättre att lägga 2 lager 6mm gips. Det blir styvare enl. honom. Någon som provat/har synpunkter på detta?

Kanske lika bra att i så fall dra till med 9mm + 6mm gips i så fall för att vara säker?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.