Har för mig att jag hörde att räddningstjänsten i en mindre kommun slutade fylla pooler pga det var så mycket skräp i tankarna.
 
C
Lite lustigt att stabschefen för räddningstjänsten i Borås inte är medveten om att detta förekommer. "misstänker att det florerar falsk information på nätet som gör att folk får för sig det här", "vi fyller aldrig pooler". Han borde kanske satt sig in lite i fakta innan han gör sådana uttalanden. Det är ju inte orimligt att det finns en anledning till att en massa folk får för sig att räddningstjänsten erbjuder denna tjänst.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Ser inget problem med att räddningstjänsterna erbjuder den tjänsten i mån av tid.
Förutom att man utnyttjar personal som annars har brist på arbetsuppgifter, håller man utrustningen i trim. Antar att man utan poolfyllning får ägna en del tid åt att motionera utrustningen.
Men i dagsläget med torka och stor brandfara är det ju givet att man prioriterar bort poolfyllning.
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag anser även att om man erbjuder tjänsten så ska taxan vara jämförbar med vad det skulle kosta med en privat utförare. 10 kubik vatten (räknat på en pool som är 5*2*1m), drygt 200 kr, avgift för en person, inklusive ditkörning, hemkörning och påfyllning av brandbilen samt betalning av bilen såklart.
Det här känns som ett typiskt hantverkartänk. Allt som går att fakturera ska faktureras, gärna flera gånger till flera slutkunder.

Det du inte tänker på Fairlane är att Räddningstjänsten inte är vinstdrivande. Brandmännens arbetstid är redan betald och bilen är även den betald, allt genom skattemedel. Brandmännen kostar inte mindre om de spelar pingis på stationen än om de fyller pooler, och brandbilen kostar inte mindre när den är parkerad i garaget än om den står i ett villaområde. OK, visst slitage och några mil mer på mätaren blir det ju men det är ju försumbart.

Statliga organisationer ska inte vara vinstdrivande, så en tjänst som denna kan inte faktureras lika högt av Räddningstjänsten än om den utfördes av en privat aktör.

Med detta skrivet, är jag personligen mycket kluven inför ifall detta ska ingå i Räddningstjänstens uppgifter...jag kan liksom komma på skäl både för och emot...:rofl:
 
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Det här känns som ett typiskt hantverkartänk. Allt som går att fakturera ska faktureras, gärna flera gånger till flera slutkunder.

Det du inte tänker på Fairlane är att Räddningstjänsten inte är vinstdrivande. Brandmännens arbetstid är redan betald och bilen är även den betald, allt genom skattemedel. Brandmännen kostar inte mindre om de spelar pingis på stationen än om de fyller pooler, och brandbilen kostar inte mindre när den är parkerad i garaget än om den står i ett villaområde. OK, visst slitage och några mil mer på mätaren blir det ju men det är ju försumbart.

Statliga organisationer ska inte vara vinstdrivande, så en tjänst som denna kan inte faktureras lika högt av Räddningstjänsten än om den utfördes av en privat aktör.

Med detta skrivet, är jag personligen mycket kluven inför ifall detta ska ingå i Räddningstjänstens uppgifter...jag kan liksom komma på skäl både för och emot...:rofl:
Ja om deras arbetstid redan är betald så kan dom komma och klippa min gräsmatta och hämta ungarna på dagis.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Räddningstjänsten är kommunalt organiserad så det finns inte ett svar på vad som gäller för denna typ av tjänster överallt. Varje kommun eller kommunförbund bestämmer själv.

Vanliga argument för att inte fylla pooler och liknande servicejobb är:
-De flesta av räddningstjänstens fordon står i beredskap och förväntas alltså vara utryckningsklara.
-En kommunal verksamhet får inte konkurrera med privat verksamhet, och det finns företag såsom spolfirmor, saneringsfrismor, åkerier och liknande som har denna typ av tjänster.
-Räddningstjänstens tankbilar kan ha varit fyllda med i stort sett vilket skitvatten som helst, så det går inte att garantera kvaliteten på det levererade vattnet.
-De allra flesta brandmännen i Sverige arbetar inte heltid på brandstationen utan har ett annat jobb som de lämnar vid larm. Det är alltså obra att lägga på för mycket icke akuta arbetsuppgifter på brandmännen med tanke på räddningstjänstens förhållande till personalens huvudarbetsgivare.

Så varför finns då den spridda uppfattningen att "brandkåren" i allmänhet kan hjälpa till med vattentransporter? En orsak är att man faktiskt i flera kommuner gör det så att säga officiellt, med en fastställd taxa osv. Någon har då bedömt skälen jag räknade upp annorlunda. En annan orsak är att det bland brandmän, liksom i alla andra yrkesgrupper, förekommer personer som inte alltid riktigt följer instruktionerna och på eget bevåg åtar sig dylika jobb "vid sidan av", fast det egentligen inte är sanktionerat.

Efter gammalt var sådant här knappt en fråga. När jag började som brandman så var sådant som poolfyllningar, åka iväg med stegbilen och hjälpa till med en julbelysning och liknande helt normala sidospår, främst på mindre orter. Betalningen var i allmänhet bullar och liknande. I dag skulle jag säga att det vanliga ändå är att sådant inte är ok. Och det borde vi alla som dels kan behöva räddningstjänstens hjälp och dels betalar deras verksamhet vara glada för.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Det här känns som ett typiskt hantverkartänk. Allt som går att fakturera ska faktureras, gärna flera gånger till flera slutkunder.

Det du inte tänker på Fairlane är att Räddningstjänsten inte är vinstdrivande. Brandmännens arbetstid är redan betald och bilen är även den betald, allt genom skattemedel. Brandmännen kostar inte mindre om de spelar pingis på stationen än om de fyller pooler, och brandbilen kostar inte mindre när den är parkerad i garaget än om den står i ett villaområde. OK, visst slitage och några mil mer på mätaren blir det ju men det är ju försumbart.
.
Fast statligt/kommunalt/regionalt ska vara självbesörjande för inte döda det privata näringslivet.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Krilleman
Jag har varit på jobb där den lokala brandstationen fyllt värmesystem åt oss. Det fanns inget vatten i "ingemansland" långt ut i skogen.

Kontant betalning av min chef.

Kaffekassan kanske fick ett tillskott...
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
P
Jag bor i en by med ett 20-tal hushåll. Jag är den enda med en liteb ovanmarkare på 12 kubik. Delar av byn tror att jag var orsaken till att grundvattnet var slut förra året.
I år har de patrullerat runt poolen med sina hundar och noga övervakat att jag inte fyller poolen med kranvatten.
Jag ringde efter tankbil för att fylla min halvfulla pool (man tömmer oftast inte en pool helt och hållet). Bad tankbilen tuta och varva och föra ett jävla liv när den kom för att alla avundsjuka grannar skulle få lugn i själen.
Så mycket avundsjuka.
Men nu badas det varje dag. Och när en granne rastar hunden så ropar jag på barnen att det är dags att bada.

Jag tror att de räddningstjänster som erbjuder denna tjänst vet vad de gör.
Till skillnad från en del av de som postar här gör.
Men de som gnäller om skattebetalare etc i tråden är väl såna som spelar från läktaren.
Men nu kanske jag har fått i mig för mkt klor.
 
  • Gilla
kattlucka och 5 till
  • Laddar…
Räddningstjänsten har ju precis allt som är lämpligt för att fylla en pool. Vad gör det om de mot väl avvägd ersättning fyller någons pool i mån av tid osv?
Om någon tror att det ska vara gratis, ja då är det en annan sak.
 
Bäst att fylla tidigt på våren innan gnället börjar. Har vatten från Sveriges näst största sjö och det märks knappt Tar 25 timmar att fylla.
 
Nä, om det skulle märkas i Vättern när du fyller din pool så har du nog en rätt stor pool :)
 
  • Gilla
fubar och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Nä, om det skulle märkas i Vättern när du fyller din pool så har du nog en rätt stor pool :)
Konstigt. Min blinksmiley försvann ;-)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Hm. Att fylla en stor pool på 8*4*1,5m med dricksvatten kostar 720kr, så om vi bygger en pool nästa år blir det alltså kranvatten med tanke på att ingen lär dra fram en tankbil för den pengen, såvida det inte är slöseriförbud förstås och man ej har något val.
 
martin43 martin43 skrev:
Hm. Att fylla en stor pool på 8*4*1,5m med dricksvatten kostar 720kr, så om vi bygger en pool nästa år blir det alltså kranvatten med tanke på att ingen lär dra fram en tankbil för den pengen, såvida det inte är slöseriförbud förstås och man ej har något val.
Betalar själv under 4 kr för vattnet (sk råvatten) så det är ett lätt val :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.