Ja. I vintras upptäckte jag att mitt garagetak var lite blött invändigt på något enstaka ställe, detta fanns inte förra året, så tänkte att nu i sommar så skall jag byta ut taket.

Klättrade upp igår för att kolla in vad som behövs göras, ser då till min förfäran att grannen (hans hantverkare) har lämnat flertalet stora plank med kraftiga spikar i sig uppe på mitt tak, vissa av dessa plank låg med spiken nedåt in i mitt papptak och har därför lämnat både hål och revor i mitt tak.....

Vad har jag för rättigheter i detta? Grannen hävdar först att jag inte kan bevisa att det är hans plankor, men lättar sedan lite för att i alla fall ge ut numret till hantverkarna som jobbat, (Självklart avstängd telefon)

Är ju inte jättesugen att stå för kostnaden själv, speciellt med tanke på att dem lämnat kvar plank på mitt tak, smutsat ned på min tomt, lämnat diverse skräp efter sig samt "stulit" ström från mitt utomhusuttag på altanen.

Jag bor alltså i kedjehus där mitt garage gränsar mot grannen, grannen har bytt fasad, där hantverkarna använde mitt garagetak som byggställning (utan lov)
 
Hantverkarna bör ju fixa de skador de har orsakat. Jag skulle börja med en sådan begäran.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Den som är ansvarig och som du sks gå på är din granne, inte hantverkaren. Grannen är ansvarig för skadorna på ditt hus och din motpart .
 
  • Gilla
Linderödsåsen och 2 till
  • Laddar…
Formellt är det så, men det är ju hantverkarna som gjort fel. Det är rimmligt att de löser problemet.
 
"Hantverkaren" Verkar ha gått under jorden. Och verkar vara riktigt oseriösa typer sett till arbetet dem utfört.
Grannen hävdar att jag inte kan bevisa att det är hans plankor, detta är alltså en lite speciell familj som ni kanske förstår, så vet inte hur jag ska lösa detta?
Anmäla skada till försäkringsbolag, sedan får dem jaga skyldigt företag efter ersättning?

Att grannen skulle ordna detta har jag svårt att tro dvs.
 
  • Gilla
Bofbof
  • Laddar…
Hemmakatten
D Daniel 109 skrev:
Formellt är det så, men det är ju hantverkarna som gjort fel. Det är rimmligt att de löser problemet.
Självklart vill man att hantverkaren tar sitt ansvar. Men det är grannen som beställt arbetet och den som är ansvarig gentemot TS.
 
  • Gilla
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
A Alleexs skrev:
Anmäla skada till försäkringsbolag, sedan får dem jaga skyldigt företag efter ersättning?
Ja det kan ju vara en lösning, dock med stor risk att du i slutändan ändå själv får stå för din självrisk.

Men tar du försäkringsbolagslösningen kan du ge all information till dem så kan de prova att regressa gentemot grannen och/eller hantverkarfirman.
Be dom att de även ska inkludera din självrisk i ställda anspråk, ifall de väljer att regressa.

Det finns dock en uppenbar risk att f-bolaget inte försöker föra detta vidare, de kan nog, på goda grunder, anse bevisläget för dåligt.
 
  • Gilla
uffen
  • Laddar…
Försäkringsbolag tar normalt sett inte skador på yttertak. Men det kanske är skillnad om det är skadegörelse. Fråga kan man ju.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Kempa_swe
A Alleexs skrev:
Ja. I vintras upptäckte jag att mitt garagetak var lite blött invändigt på något enstaka ställe, detta fanns inte förra året, så tänkte att nu i sommar så skall jag byta ut taket.

Klättrade upp igår för att kolla in vad som behövs göras, ser då till min förfäran att grannen (hans hantverkare) har lämnat flertalet stora plank med kraftiga spikar i sig uppe på mitt tak, vissa av dessa plank låg med spiken nedåt in i mitt papptak och har därför lämnat både hål och revor i mitt tak.....

Vad har jag för rättigheter i detta? Grannen hävdar först att jag inte kan bevisa att det är hans plankor, men lättar sedan lite för att i alla fall ge ut numret till hantverkarna som jobbat, (Självklart avstängd telefon)

Är ju inte jättesugen att stå för kostnaden själv, speciellt med tanke på att dem lämnat kvar plank på mitt tak, smutsat ned på min tomt, lämnat diverse skräp efter sig samt "stulit" ström från mitt utomhusuttag på altanen.

Jag bor alltså i kedjehus där mitt garage gränsar mot grannen, grannen har bytt fasad, där hantverkarna använde mitt garagetak som byggställning (utan lov)
Den som är ansvarig för renoveringen är den som blir ersättningsskyldig. Hade ej godtagit tex att de bara lappar hålen. Vattnet håller sig under pappen, så de får ta bort pappen och se till att virket är torrt innan de lägger nytt.
Prata med försäkringsbolag samt med jurist. Ju längre det går ju mer fuktskador får du vilket tillslut kan resultera i svartmögel och rivning av garaget.
 
H
Företaget måste ha ett org nr och efter det så kan du leta vidare efter dom. Det finns kanske ett nytt telefon nr registrerat via org nr.
Samt adress till företaget. (Om det inte var svartjobb)
 
Tyvärr inte bara hantverkaren som gått under jorden. TS har inte varit här på några år heller.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.