Jag har just köpt och startat en kompost (Greenline varmkompost), för ca en månad sedan. Det enda som händer är att den luktar soptipp och blir full av mögel. Hur kommer jag tillrätta med det? Har varvat med lite kompostströ, och nu dessutom hällt på Greenline Snabbkompost (=mikroorganismer som först aktiveras i ljummet vatten) två gånger den senaste veckan.
 
Det kan ta ett tag att komma igång, kan du få tag i lite gammal kompostmaterial (från trädgårdskompost) eller t o m jord så går det fortare.
 
Helt riktigt - visst tar det lite tid att få igång varmkomposten speciellt vid denna årstid. Samtidigt har hösten varit relativt varm så den borde brinna. Framför allt tar det tid innan man 'lär sig' jobba med varmkompost. Att du fått mögel beror troligen på att du lagt på alltför tjocka skikt av gräsklipp (?). Testa med några nävar rent, ogödslat torvströ överst dvs ett tunt lager.

Du ska inte röra runt i varmkomposten. Om du lägger skikt på skikt blandat frukt, löv, gräs, ogräs, köksavfall så att det blir något luftigt kan den ev komma igång. Om den inte kommer igång denna säsong gör inte så mycket; den brinner dåligt på vintern. Däremot sjunker den efterhand ihop men förmultningen tar längre tid.

Speciellt under vintern hystar jag över lite torvströ regelbundet eftersom köksavfallet är mer kompakt än det uteblivna trädgårdsavfallet. Jag har aldrig kompletterat med några kompostspecialmedel under de 15 åren jag haft min varmkompost ... däremot efterkomposterar jag varmkomposten i 'soilsaver' 4-6 månader efter tömning (jag tömmer 2 ggr/året). Men jag måste erkänna att det tog något år innan jag fick snits på varmkomposten.
 
Det bästa på hösten är att samla LÖV!
Spar pengarna för kompostströ - utan samla ihop ett par svarta sopsäckar med löv. Att det luktar beror på att Du får anaerob nedbrytning - d v s mikroberna jobbar utan god tillgång på luft! Ett sätt är att röra om - det finns olika skolor om omrörning i kompost ( såg att Yonna inte gör så) men det går alldeles utmärkt, men dte är en kortsiktig lösning. Prova att addera lite löv, vi lägger i vårt hushållsavfall, sätter till ett lager med löv och så kör vi så hele vintern. Har Du något gräs kvar att klippa så klipp och hysta ner i komposten BLANDA - det är ett av de bästa sätten att få igång en varmkompost! Gräsen utvecklar enorma mängder värme vid nerbrytning. Och när Du komposterar i fortsättningen tänk på att täcka alla matrester som hamnar där - om Du inte har löv just då använd en tidning istället. Öppna matrester i komposten luktar.

På våren/sommaren så inträder andra 'problem' då får man kolla att man håller komposten fuktiug men det är ju ett tag kvar till våren - cirka sex månader ;-)


Så mitt bästa räd är - tag vad Du haver LÖV! Samla hos grannarna många samlar löv och BRÄNNER dem eller åker till tippen, be att få deras löv - en god gärning och så GRATIS kompostmaterial, det är ju egentligen för tokigt att man måste köpa kompostströ :D

Hälsar Ingrid
 
Tack snälla alla för era goda råd! Det låter ju mycket klokt att samla löv och ha istället för strö! Jag hoppas verkligen att jag får ordning på den, inte minst för att grannarna ska slippa lukten... (Det är så man skäms.)
 
Halloj Kira,

Jag har lite lukt en enda gång och det är mittisommaren när det är som varmast och komposten jobbar för fullt - då kan det lukta lite 'unkna sockor' ibland men det är absolut int een föruttnelsedoft och det är hemskt snabbt över. Misstänker att mitt täcklager är lite tunt/torrt på sommaren då jag får vattna den varje kväll ( och det räcker inte alltid heller).
Om Du 'nånsin' startar en kompost en annan tid än en kall tid - säg på våren så är det inget som lite färsk stallgödsel, några hinkar :D att pjutta på ( förutom gräsklipp) också om Du vill ha 'resultat' snabbt d v s vill ha kompost ganska så snabbt. Vi är ju två personshushåll så en Gröna J håller länge för oss - fast vi har två trädgårdskomposter också.
 
Kira - kolla instruktionsanvisningen som medföljde din varmkompost. Det tycks som om konstruktionen av varmkomposten är väsentlig i detta sammanhang. Jag har själv en 550 liters Rolate som numera säljs företrädesvis till större inrättningar (dagis, skolkök, flerfamiljshus etc). Rör man om i denna kompost avstannar nedbrytningen då förbränningen sker strax under ytan & 10-15 cm nedåt. http://www.liljeholm.se/rolateny/

På senare år har det dykt upp en hel del nya komposttyper till mer marknadsmässiga priser. Det kan mycket väl vara så att man skall jobba annorlunda med en annan typ av varmkompost, jmfr Gummigums inlägg. Jag har bara erfarenhet av min egen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.