Hej,
Har ganska nyss köpt ett torp från tidigt 1800-tal med stor "potential" :)
Ska renovera innerväggarna i vardagsrummet, men frågan är hur? Är inte så förtjust i tapet, så tanken är att sätta upp någon form av skivor (pärlspont?) utanpå timmerväggen och spackla-måla. Vilka material och färgtyper är bäst att använda? Ska vi passa på att isolera utåt med någon vindpapp? Har inte någon direkt erfarenhet av byggnadsvård, men en stor portion arbetsvilja och nyfikenhet:)
 
Hej

Jag tycker du ska börja kika i lite böcker för att se hur folk gjorde förr, och vad som är bra att tänka på.

Titta på www.gysinge.nu för material & böcker.
"Invändig Renovering" är bra och lättläst även för den som inte är så van.

Vindpapp skyddar mot ev. drag och ska sitta på utsidan av husväggen, men en timmerstomme ska vara drevad, dvs. tätad med lin emellan stockvarven och då "blåser" det inte igenom.

Men som vanligt så ska man nog bo in sig ett tag innan man river loss, Lycka Till :)
 
Håller med föregående talare att det är bra att "bo in sig" lite innan man börjar riva och bygga om för mycket.

Frågan är också om ni tänkt att att ha det som sommarstuga eller permanentboende?

Är det permanentboende skulle det kunna vara ide med någon form av isolering. Är det sommarstuga skulle jag nog nöja mig med lite vindpapp direkt på timmerväggen och sedan skivor eller panel. Beror dock även lite på hur ser det ut nu - är det något på timmer väggen eller kan ni se stockarna?

"Så renoveras torp och gårdar" är en annan klassiker som kan vara värd att låna på bibblan.
 
Vad gjorde man förr? Hur är själva timmerstocksväggen uppbyggd nu?

Vi har själva ett torp där i ett av rummen är timmerstocksväggarna framme. Mellan stockarna sitter lerklining, dvs lera och halm. Sedan har man målat detta direkt utanpå, ingen tapet, ingen beklädnad. Jag tycker personligen att det är ganska snyggt. Om ni inte har behov av att isolera från insidan kanske en helt eller delvis lerklinad vägg är ett alternativ.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.