Hej. Vill ha dubbeltrapp både uppe och nere. Hur löser man det med de kablar jag har i rören nu. Tror det blir trångt att dra i ytterligare kabel i 16röret.
Handritad elektrisk kretsschema-skiss för belysning och brytare med anmärkningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Blir svårt men de befintliga kablarna. Spartrapp behöver en mellantråd och tändtråd per tändning, så totalt 4st + fas,nolla,jord till uttaget..

Vanlig trapp blir istället 2st mellantrådar per tändning, alltså 4st även där.

Du kan köra med 2st dosdimer, då klarar du dig med 2st trådar för impulsstyrningen
 
Det blir väl snarare en tråd över. Men får man koppla så? Lamputtag ska väl vara polariserade.
 
Ja det var det jag misstänkte att det var 1 för lite. Finns ett Alternativet som jag funderar över för att slippa riva ner panelvägg och tak. Det är att dra ny matning till utebelysningen på trappan från närliggande uttag och sedan ner till uttaget under brytaren. Det skulle ju få 2 kablar lediga i röret, fastän med fel färger.
Handritad skiss av elinstallation med belysning, övergångsbrytare och föreslagen ny matning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du tänker att du ska använda den blåa fd. Nollan för att få ihop trapptändningen?
Det går ju men kan kanske bli bökigt att dra om till uttaget samt att du får en blå tråd i dosan där uppe som inte längre är nolla utan ska kopplas vidare till den brytaren...

Jag skulle ha löst det med impulsbrytare och dosdimmer, vadsbo har en dubbeldimmer som skulle passa bra till detta.
Även plejd har en på G vet jag.
 
Den varianten jag tänkte på är nog inte tillåten. Men det var tydligen inte den som gick under benämningen sparkoppling.
 
Alternativet, med att blanda in utebelysningen. Vet inte om jag uppfattade det rätt. Men det är inte lämpligt att blanda in en matning från annat håll, in i samma dosa.

Enklaste lösningen på det här problemet är att sätta en dosdimmer per lampa. Då behöver du bara en tändtråd (signaltråd) från varje brytare, och fas till brytaren, men fas har du ju ändå till uttaget under.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.