Hej!

Har en Stiga Primo från 2008 i nästan nyskick. Idag när jag klippte gräset i godan ro så råkade jag köra på en grövre pinne, ca 15 cm lång och 5 cm i diameter. Märkte inte av påkörningen först (såg pinnen lite avhuggen strax efter detta) men det började låta för jävligt, som metall mot metall (knivarna gissningsvis) och efter det så snurrar inte ena kniven. Den andra funkar utmärkt.

Någon som har en aning om felet, samt (helst utförligt) kan förklara hur man kan laga det? Jag är helt grön och okunnig på åkgräsklippare ska sägas, inte en aning om hur saker "under huven" funkar.. kanske dags att lära säga, och följdfrågan blir då; kan man vända en åkgräsklippare (eller behövs det ens..?) för att kunna skruva?

Otroligt tacksam för hjälp. Mvh Mike
 
K Kane skrev:
Kolla drivremmen i klippaggregatet (den som sammanbinder de två "propellrarna").
Lite hjälp här kanske, [länk]
Toppen! Tack, det var den, fattade inte att det var den som fattades förrän jag skruvade upp och kollade :oops: Där låg den, avsliten, den hade slitits av på nåt vänster, remmen var fräsch i övrigt, inte alls sliten. Tack igen!
 
Nu har jag skruvat loss ena kuggremsskivan, dragit remmen runt den andra men nu återstår frågan; hur fa-an får man på den lösa skivan med kuggremmen runt, på själva axeln? Det är som att remmen är 5 mm för kort (ja det är rätt rem) antar att det ska vara så för att den inte ska åka av skivan i drift, men går det att töja remmen en aning eller hur brukar man göra? Dragit utan helv** men det går inte :thinking: Hoppas nån förstår vad jag menar :)
 
Det finns väl nån spännrulle man ska lossa på?
 
useless useless skrev:
Det finns väl nån spännrulle man ska lossa på?
Kollat på skissen från PDF:en som Kane postade men hittar ingen där..?
 
Hittade den här bilden. Det ser ut som att vänstra knivfästet sitter i ovala hål, så man ska lossa den lite och spänna remmen lagom innan man drar åt igen (om det nu är det aggregatet du har...).
 
  • Schematisk illustration av maskindelar med remmar och ovala knivfästen markerade i rött.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Exploded view diagram of machinery with a focus on the left pulley that has been removed, lacking tensioner or tension screw.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
det är alltså den vänstra kuggremsskivan jag lossat. Hittar ingen spännrulle eller spännskruv dock
 
useless useless skrev:
Hittade den här bilden. Det ser ut som att vänstra knivfästet sitter i ovala hål, så man ska lossa den lite och spänna remmen lagom innan man drar åt igen (om det nu är det aggregatet du har...).
Haha du hann först :) Men ok, det hade jag missat, ska kolla på det! Tack!
 
Se till att knivarna sitter vridna 90 grader. Spänn remen ordentligt. Kolla knivarna om det tagit skadd vilket de oftast har och att brytpinnarna inte gått av (en M8 som sitter på bldspettsen) Har bytt denna rem 4 gånger på 3 år, räcker med lite tjockt gräs för att det skall ske. Kör alltid på 1 växeln och när det är tjockt/blött så kan vi bara klippa med primärkninven på vänstersidan.

JAG ÄR LÅNGT IFRÅN NÖJD MED DENNA MASKIN! Så mitt råd är sälj skitten medans du kan. Min statesik så här långt och 800+1500 kvarat är att jag fått vara glad om jag kunnat klippa en gång. oftast har det varit varangångs reparation av olika slag. Samtliga remar bytta minst 2 gånger.
Har köpt remar för mer än vad maskinen kostade i inköp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.