jo jag har ett problem med grannens vedhög och utehus det är extremt fult att glo på gamla pallar o ved när man sitter o fikar eller grejar i trädgården ganska superfult... bakom cyrenen så är det fri insyn till grannen!!!
eftersom han byggt i tomtgränsen borde jag ju kunna sätta häcken där eller?

kan jag sätta en tojahäck i tomtgränsen utan att han kan säga emot

bild på hur det ser ut IMAG0036.JPG
 
Antar att ni måste vara överens om häcken ska placeras på tomtgränsen. Men du kan ju placera den på din sida om gränsen, växter är det ju inget bygglov på...Fast prata med grannen först, det är nog smidigast.

Sen, jag tyckte inte det var så fult med vedtraven, det såg ju välskött och prydligt ut. Idylliskt, rent utav. Det finns värre, tro mig.  :D
 
Tänk lite grannen också, som "tvingas" se din jordfräs så fort han ska fika. ;D

Om du ska plantera en thujahäck, tänk då på att grannen kanske någongång vill måla sitt uthus, så att du lämnar en bit mellan häck och uthus. Annars kanske du får thujahäcken nedstänkt av färg när (och om) han tänker måla uthuset.
 
hahahah jorafräsen är inte min jag bara lånar den ska lägga gräs där trädgårdslandet var!!!! ;D
 
Om du väljer thuja bör du sätta den minst 1,5 m från tomtgräns. Därefter måste du klippa den på bägge sidor varje år för att hålla den smal och tät. Thuja blir lätt vidlyftig (det finns dock sorter som växer mindre spretigt) och en misskött thuja är definitivt fulare att titta på än en vedstapel.

En välskött thuja är väldigt fin men det är sällan man ser sådan. Förre ägaren till min fastighet satte häcken 1 m in i tomten. Efter ett par år fanns inte plats att sköta häcken mot grannen (trådstaket). Nu har jag en granne som gillar insynsskyddet och således klipper på sin sida.

Gillar inte grannen häcken är det inget som säger att han muttrar om du använder hans tomt för att klippa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.