Hej.

I februari kom jag överens med ett handelsbolag om att bygga altan med skärmtak. Ägaren rev gamla altanen förra veckan och har lagt några reglar för stommen. Han frågade om jag kunde betala lite i förväg pga likviditetsproblem. Sa nej och att jag betalar mot faktura efter avslutat jobb. Nu säger han att han inte vet exakt när han kommer fortsätta men gissar nästa vecka i och med att han inväntar betalning från annan kund. Jag sa från början att det senast ska vara färdigt i början på juni (ej dokumenterat). Vill bara rådfråga er ifall situationen förvärras och det blir överdrivet utdraget eller långsamt i byggandet av altanen. Vad kan jag göra då? Tanken var att få det på plats till sommaren och att det skulle gå snabbt. Drar det ut på tiden skulle jag lika gärna kunna ha gjort allt själv. Snickaren är i övrigt väldigt trevlig och undviker aldrig samtal och frågor.
 
Inget skrivet avtal?
 
Kan du inte köpa materialet och få det hemlevererat? Sen betala arbetskostnaden när de är klara. Materialet behöver du ju oavsett.
 
  • Gilla
Poontus och 7 till
  • Laddar…
Jag har en mejlkonversation som underlag för offerten han skickat om detta kan betraktas som ett kontrakt. I konversationen diskuterar vi allt i princip som har med material, jobb och betalning att göra. Här ger jag honom uppdraget också och han accepterar det mot det som sagts. En tid därefter frågar jag på mejl när han planerar börja så att det blir "blir färdigt i början på juni som vi tidigare kommit överens om" och han svarade med datum och utan invändningar mot att det ska vara färdigt i början av juni som jag skrev.
 
A andhak2802 skrev:
Kan du inte köpa materialet och få det hemlevererat? Sen betala arbetskostnaden när de är klara. Materialet behöver du ju oavsett.
Ville ta in någon för att göra allt så tanken var att även slippa detta moment.
 
ta en annan snickare, det är ej ok, har han likviditetsproblem så har han förmodligen även andra problem.

ej seriös snickare !
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Hej,
Jag hade ungefär samma problem (även jag i Östergötland: Norrköping) med vår altan och icke-likvida hantverkare. De ville också ha pengar för att köpa material men jag köpte det istället själv, varpå de kom och monterade upp det materialet. Sedan dök de inte upp igen, och jag fick heller inte tag på dem för att slutföra bygget. Jag gav dem därför en frist att återkomma/slutföra, annars skulle avtalet hävas. De hörde inte av sig så avtalet hävdes och jag anlitade en ny firma för slutförandet. Ingen större förlust för mig då jag hade kvar en slutbetalning som ungefär utgjorde vad den nya firman tog betalt.
Lärdom av detta: köp i största mån materialet själv, och se till att ha bra betalningsrater.
 
  • Gilla
MH1001 och 3 till
  • Laddar…
Ta en annan snickare men se till att avsluta "avtalet" med nuvarande först.
 
Håller iofs. med. Men jag tror det är svårt att få tag på en duktig hantverkare som nu skall bygga en altan inom typ 2v.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
H Husbygget 2017 skrev:
ta en annan snickare, det är ej ok, har han likviditetsproblem så har han förmodligen även andra problem.

ej seriös snickare !
---

Likviditetsproblem kan alla småfirmor lida av ibland. Det betyder inte att man är oseriös. Om du kommer bra överens med snickaren och vill behålla honom så tycker jag att en del förskott är rimligt, eller åtminstone stå för materialkostnaden. Det är kanske inte vad ni kom överens om men du säger att snickaren är bra på att diskutera frågor som dyker upp. Kanske kan ni komma fram till en lösning som passar er båda - utan att det leder till en onödig konflikt.
 
  • Gilla
AG A och 5 till
  • Laddar…
ja, det stämmer, men ej så att man frågar om förskott hela tiden, ej gör klart arbetena när kunden kan köpa in materialet själv , då är det ej bra och man skall se sig själv i spegeln varför man har det.

Sätt en tidsfrist till din snickare och häv avtalet = viktigt,

sen anlita en seriös hantverkare.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Varför inte dkriva ett avtal och antingen betaka för material eller köp in själv! Många gånger vill kunden att hantverkaren skall köpa in pga. rabatter etc. och det ör ju ok men jag förstår inte denna ”Timell” hysteri mot att betaka viss delni förskott? Jag vet flertalet hantverkare som lagt ut för material, arbetskostnad för att i slutänden få ut hälften av kund. Skriv avtal och sluta vara så jäkla misstänksamma hela tiden.
 
  • Gilla
matsgran och 1 till
  • Laddar…
hsd
"blir färdigt i början på juni som vi tidigare kommit .....vilket år :rolleyes:

Skämt åsido, väldigt många får likviditetsproblem eftersom storföretag drar på betalningar så långt att en del små och seriösa tvingas till konkurs
 
  • Gilla
Tjrex
  • Laddar…
Varför inte skriva ett avtal och antingen betala för material eller köp in själv! Många gånger vill kunden att hantverkaren skall köpa in pga. rabatter etc. och det är ju ok men jag förstår inte denna ”Timell” hysteri mot att betaka viss delni förskott? Jag vet flertalet hantverkare som lagt ut för material, arbetskostnad för att i slutänden få ut hälften av kund. Skriv avtal och sluta vara så jäkla misstänksamma hela tiden.
 
Ja en pragmatisk lösning, för attr faktiskt få den klar i början av sommaren. Är nog att försöka lösa det med nuvarande hantverkare.

Betala materialet, men säkerställ att material verkligen levereras. Typ åk med till byggbutiken och betala själv kontant i kassan.

Och sedan kanske du kan delbetala någon gång under tiden. Annars finns ju risk att firman bygger klart någonannanstans där de kan hoppas på mer och tidigare betalning.

Små firmor har oftast "oseriösa skäl" till likviditetsproblem, typ kvalitetsproblem, ingen vill betala. Men även seriösa firmor kan ju drabbas hårt om de ex. är UE till en firma som går i konkurs. Då kan de få dramatiskt dåligt penningflöde.
 
  • Gilla
Matzeball och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.