Efter många års läsande här på forumet så är det tags att ta tag i saker på allvar.

Jag och frugan är inne på att riva våran befintliga sommarstuga och bygga nytt, anledningen till att vi tittar på den lösningen är att vi har insett att det kommer att kosta mer än det smakar om vi ska börja renovera och åtgärda bristerna i befintligt hus.

När vi har sonderat marknaden lite så är vi mer och mer inne på lösvirkeshus efter egen ritning för att få det som vi vill. Men det är här jag behöver lite hjälp när det gäller isolering, det ska ju byggas som fritidshus men då vi använder det en hel del året om vill vi bygga med hög isoleringsstandard.
Det som är aktuellt är att använda någon form av cellulosa isolering men jag blir inte klok på hur tjock vägg man ska sikta på att ha inte blir det lättare när det inte verkar hitta vad som är "vanligt" heller.

Just nu lever jag i tron om att 195+70(installationskick) kommer att göra jobbet, men är det någon som kan ge mig lite feedback på det eller förslag på vad ni andra har i era hus?
Är det någon som dessutom kan svara på vad som krävs i isolering för att komma ner i dom senaste kraven, som visserligen inte gäller fritidshus, som träder ikraft nu?
 
Är mer än isoleringstjocklek som spelar roll, fönster och dörrar spelar även det stor roll
 
Nu ligger vanliga villor på ca 240cm isolering. Så 195+70 blir väl bra.
Försök att hålla fönster och dörrar under u1,1. 50cm på viden och 300 i golvet.

Sen blir det väl ett vettigt ventilationssystem och värme att kika på. Jag tror luftvärmepump är optimalt i fritidshus eftersom den värmer upp luften snabbt.
 
  • Gilla
Sylvestris
  • Laddar…
K
Vet inte riktigt hur de nya kraven ser ut men med Johannes tips ovan kommer du långt.

Det finns gratis program på nätet att testa dig fram till lämpliga värde på fönster och dörrar. De spelar inte så stor roll som man får intrycket av, de sämsta fönstren idag har uvärde på 1,3...
 
Det blir ca 100m2 boyta så planen är ett FTX aggregat och luft-luft pump, kommer ju även att ha kamin i huset så någon form av vent system måste vi ju ha för att få bra spridning på värmen.

300mm i golvet får vi se hur det blir med, kommer ju att bli en krypgryndskonstruktion så vi får väl vad bjälklaget tillåter i det fallet.
 
Kan vara vettigt att isolera krypgrunden utifrån. Och om du placerar luftvärmepumpen så att den blåser på kaminen kan du få extra spridning på värmen.

Glöm inte en egen tilluftskanal utifrån till kaminen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.