Hejsan!

Vid två tillfällen nu har jag fått en el-stöt när jag vidrört luft/luft-värmepumpens ute-del. Har inte så stor erfarenhet av stötar men skulle säga att de var rejält obehagliga, men uppenbarligen inte dödliga :)

Jag har tittat genom kabeldragningar och proppskåp och ser inga uppenbara knasigheter.

Efter att ha läst lite här på forumet så funderar jag på om det skulle kunna ha att göra med att jag har 4-ledar system in i huset, alltså med delad PEN-ledare. Och att när jag tar i värmepumpens metallhölje så letar sig strömmen från nollan ut i skyddsjorden som är ansluten till metallhöljet och via min kropp ner i marken/jorden.

Eller vad tror ni kunniga?
 
Det finns ingenting att spekulera över här utan det behövs en kontroll och mätning av spänning och skyddsjordens kontinuitet etc. Det är ju inte alls bra att man får stötar, speciellt inte när den är så pass åtkomlig.
 
Som sagt, det där bör du låta en elektriker titta på omgående. Det kan vara ren tur att du klarat dig. Nästa gång kanske det är lite blötare efter ett regn.
 
Och att du har 4-ledarsystem spelar in det har dom allra flesta i det här landet, får du en stöt har du ett allvarligt fel
 
Tack för svar! Att nått e fel fattar jag. Anledningen att jag ville spekulera lite i vart felet kan ligga var att jag vill försöka avgöra vem man bör kontakta, personen som installerade värmepumpen eller en elektriker, där värmepumpsinstallatören sannorlikt är gratis (garanti, om nu felet ligger vid pumpen eller installationen) medans en elektriker kostar pengar.

Bo pratade om att mäta, hur? Enda jag försökt mäta med multimeter är spänning mellan min hand och metallhöljet vilket gav 0,5 Volt.
 
Du ska väl kontakta den som skötte elinstallationen av VP.
 
Det var jag som skötte ”elinstallationen” av pumpen, jag stoppade helt enkelt i stickproppen i ett jordat eluttag :)
 
H
Får det va stickpropp på värmepump?
Låter väl lite som du kanske saknar något i ditt uttag
 
Har du jordfelsbrytare som skyddar uttaget? Sitter uttaget utomhus?
 
Nääär mätte du? dvs var kompressorn igång? Mät spänningen mellan höljet och jord (den jord du står på), och även mot skyddsjord i uttaget. Kontinuitetsmät skyddsjorden i uttaget mot en känd jord. Är stickproppen rätt kopplad?

Om man ska spekulera finns fler oklarheter. Får du alltid ström i dig när du tar i kompressorn eller bara ibland? Fick du muskelryckningar av stöten? Kan du hålla kvar handen? Var det en enda kort stöt typ från ett elstängsel eller handlar det om en kontinuerlig ström? JFB?
 
Dom allra flesta VP ska anslutas fast, hur det ska vara står i installationsanvisningen. Har du ett fel i ditt elsystem är det väl en elektriker du ska ta hem. VP installatören har inte nått ansvar för el om h*n inte kopplat in VP. Är din elinstallation korrekt så ska du inte få någon stöt.
 
Tack för svar!

Huruvida det är tillåtet med stickpropp på luft/luft-värmepump låter jag vara osagt, men antog att det var tillåtet då värmepumpsinstallatören satte på en sådan. Hittar heller ingenting i manualen som specificerar detta. Pumpen är av modell Mitsubishi MSZ-FH35VE / MUZ-FH35VE aka "Kirigamine".

Eluttaget som pumpen är inkopplad i sitter inne i källaren, d.v.s värmepumpsinstallatören borrade ett hål genom fasaden och drog en kabel från värmepumpens ute-del in i källaren där han som sagt monterade en stickpropp.

Jag har nu skruvat isär stickproppen för att kontrollera att den är OK, och allt ser bra ut, alla tåtar sitter där de ska.

Sen har jag mätt och konstaterat följande:

* Kontrollmätt med multimeter mellan uttagets skyddsjord och inkommande PEN-ledare i elcentralen och konstaterar att dessa är förbundna som de ska.

* Kontrollmätt med multimeter mellan uttagets nolla och inkommande PEN-ledare i elcentralen och konstaterar att dessa är förbundna som de ska.

* Kontrollmätt med multimeter mellan värmepumpens metallhölje (som gav mig stöt) och inkommande PEN-ledare i elcentralen och konstaterar att dessa är förbundna som de ska.

* Kontrollmätt med multimeter mellan värmepumpens metallhölje och marken jag står på och får en liten skillnad på 0,5 Volt, oavsett om värmepumpen är på eller av.

* Kontrollmätt med multimeter mellan inkommande PEN-ledare i elcentralen och marken jag står på ute och får även där samma skillnad på 0,5 Volt.

Så med andra ord, värmepumpens metallhölje står i kontakt med skyddsjorden i uttaget som i sin tur står i kontakt med inkommande PEN-ledare i elcentralen vilket i mina ögon gör detta problem rätt underligt. Sen vad en potentialskillnad på 0,5 Volt mellan PEN och "riktig jord" innebär vet jag inte men tycker det låter rätt lite, är det tillräckligt för att kunna generera en kännbar stöt?

Vid tiden för stöten fanns ingen jordfelsbrytare installerad då detta är ett äldre hus, dock har jag nu satt på en sådan portabel jordfelsbrytare direkt i uttaget då jag vart lite orolig. Men jag har inte vågat prova att ta på pumpen igen för att se om den löser ut. Finns det något annat sätt jag kan simulera en eventuell stöt utan att involvera min kropp? :)

Hur stöten kändes tycker jag är svårt att avgöra då min hand reflexmässigt drog sig undan omedelbart. Men det var inte så det "small till" i hela kroppen utan mer som ett snabbt lokalt "bzzz" i handen/armen och chocken "vad fan var det där?"
 
Kanske en kapacitiv koppling från någon avstörningskondensator i nätdelen som ger upphov till förnimmelsen av ström.
 
Stöten var alltså inte så kort så att den kan förklaras med urladdning av statisk elektricitet? Vad hade du för fotbeklädnad? Var kompressorn igång? Om du är barfota i blött gräs kan du möjligen känna 0.5 V som lite darr i fingrarna, men ingen stöt.

Dina utmärkta mätningar borgar för att kompressorn är både skyddsjordad och jordad som den ska. Återstår att söka andra förklaringar under tiden som du övervakar och observerar omständigheterna när du får denna stöt. Du kan ju mäta och se om det ger utslag innan du tar i pumpen :) Om det skulle handla om ett intermittent nollsläpp i anläggningen borde det märkas på fler ställen.
 
Var hos en kund med samma felbeskrivning, där visade sig att det var en gallergrind, som hade blivit inskruvad i ett vägguttag, så när kunden höll i gallergrinden, och vår jordade värmepump, så fick han en stöt, och antog att det var värmepumpen det var fel på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.