G
Hej!

Jag tänkte tilläggsisolera samt sätta ny träfasad, dock undrar jag om det går att sätta den utanpå min gamla fasad eller ska jag riva ned allt och börja om?

Min plan är. Ta bort lockläkten sedan regla upp en 45x45, isolering, vindskyddspapp, 28x70 spikläkt och sedan 22x145 spontad panel.

Dock så upptäckte jag idag att det finns svartmögel påväxt på fasaden. Kan jag köpa medel och borsta bort den bara och sedan återgå till min plan eller är det risk att bygga in möglet?

Mvh
 
Är det luftspalt bakom den befintliga panelen? Är det så kommer effekten av isoleringen sjunka, särskilt om du inte kan bygga igen cirkulationen. Kan du inte det ger isoleringen ingenting.
 
G
Tack för input, jag ska riva bort några brädor och kolla hur det ser ut. Vad anser du om svartprickarna då?
 
Låt det vara.
 
G
H huggan skrev:
Låt det vara.
Ok, det är några i min omgivning som säger samma att det inte är någon fara med att bygga in svartmöglet på fasaden då det endåså inte är diffusionstätt utan det andas utåt endå.
 
Jag säger riv ner den gamla fasaden och få bort alla eventuella framtida problem.
Det är bara dumsnålt att spara den tiden som det tar.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
G
Tack för synpunkt. Jag brukar köra livrem å hängslen i mina projekt , känner bara att riva 240m2 är minst 3-4 arb dagar, hantering av spillvirke samt flytta stor byggställning en extra gång..

Dock så är jag mån om att det inte ska bli framtida problem så om det finns någon person här som tagit genväg och det har gått bra så är jag intresserad :)
 
G
Hej, nu är det snart dags att sätta panelen. Jag rev bort allt in till timmerstommen och reglade upp nytt. Dock undrar jag vad man brukar göra löngst ned mellan första regeln och grundmuren? Ska man fogskumma? Misstänker att lite av mina kalla golv vid listern inne kommer från just detta ställe.
 
  • Hand som justerar en träregel nära en grundmur, med synligt mellanrum mellan regeln och muren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Olle A
  • Laddar…
Är bara en lekman men jag jag ledigt föreställa mig att man kan ha nån dropplåt eller nåt som avslut och som man sen putsar upp emot. Den monterar man alltså först och sen reglar och vad det nu må vara.
 
Sockelisolering eller liknande, men var försiktig med att täta ventilation då denna kanske är nödvändig för timmerstommen.
 
G
Tack för synpunkter.
Jag har funderat lite på ventilationen, egentligen vill jag ha helt tätt då jag har sorptionsavfuktare i grunden men jag tänker lite på syllen så den får andas?

Ska jag bara sätta något förband så ev möss inte kan ta sig in? Panelen går ned förbi kanten så den kommer inte att synas
 
  • Gilla
rtorsten
  • Laddar…
Om du har en avfuktare på insidan så kan du täta eller rättare sagt bör täta.
Sätt regeln ett par cm längre upp än på bilden.
Sätt någon form av sockelisolering dikt an regeln.
T.ex. jackofoam 50mm med en plåt på utsidan.
 
G
S sblixten skrev:
Om du har en avfuktare på insidan så kan du täta eller rättare sagt bör täta.
Sätt regeln ett par cm längre upp än på bilden.
Sätt någon form av sockelisolering dikt an regeln.
T.ex. jackofoam 50mm med en plåt på utsidan.

Tyvärr är jag förbi punkten att kunna flytta regeln, jag får helputsa upp till regeln då grunden ändå ska målas. Har ingen plats att lägga på isoerling heller då jag kommer utanför vägglivet tyvärr. tack för synpunkter!

Bjuder på 2 bilder, på söndag kan jag förhoppningsvis dela en panelklädd fasad :))
 
  • Gul villa med byggställningar inför putsning och målning, utan yttre isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett hus under renovering täckt med isoleringsmaterial och byggnadsställningar runtom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kefri
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.