Hej,

Har köpt en Automower 450x och håller nu på och lägger ut begränsningskabel. Stötte nu på ett problem med en trång passage mellan en grusväg och en rabatt (se bild nedan). Hur ska jag lägga kabeln där eller går det överhuvudtaget att låta roboten klippa i passagen?


Schmatisk bild av en trång passagen på 95 cm mellan rabatt och grusväg för en robotgräsklippare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ska inte klipparen gå ut i gruset får du lägga beg.kabeln vid övergången mellan gräs/grus.
Klarar inte rabatten påkörning så är det beg.kabel där också som gäller.

95 cm är inte ett optimalt klippområde för en robot.
Se om det funkar. Blir det inte bra får du kanske göra om lite i trädgården och begränsa klipparen helt från detta område.
 
Tack för svaret. Grusvägen ligger lite nedanför gräskanten så den får inte åka ut dit. Kabeln bör väl då läggas minst 30 cm ifrån vägen? Sedan om det ska vara 60 cm mellan kablarna återstår bara 5 cm till rabatten. Funkar det att placera kablarna närmare varandra eller kan man på något annat sätt begränsa så att inte roboten kör in i rabatten? Går det med guidekabel att få den att endast köra på mitten?
 
Kanske kan du ha kantsten runt rabatten som ett mekaniskt hinder?
Guidekabel används ej under klippfasen, enbart vid utgång/hemgång och då är klippaggregatet avstängt.
 
E etompau skrev:
Kanske kan du ha kantsten runt rabatten som ett mekaniskt hinder?
Har funderat på det, men hur hög behöver kanten vara för att den ska se den som ett hinder?
 
Skulle säga 10-15 cm.
 
E etompau skrev:
Skulle säga 10-15 cm.
Tack, ska kolla om jag hittar något passligt att sätta dit.
 
Hej Kaj,
du får väldigt gärna rapportera hur det går för dig när du testar och/eller när du har fått ihop det!

Jag har en i stora delar mycket likartad korridor och är väldigt nyfiken på om en HQ klarar av det.
Har iofs tänkt att lägga kantstenar flush med mattan mot min grusgång (vill inte trimma) och det ger väl några extra centimeter på bredden jfrt med ditt utrymme.

Här är en tråd där jag frågar om just sådana smala passager ifall du är intresserad. Inga förstahandsvittnesmål från folk med så smala gångar ännu dock, men det verkar som att bl.a. Flygare60 kan ha lite erfarenhet av detta.
https://www.byggahus.se/forum/threads/lang-smal-atervaendsgraend-foer-svart-foer-robot.317995/

Lycka till!
/Daniel
 
Tack Kaj!
Ja där ser man, det är ju lovande att den kan ta sig in i en så smal passage.
Antar däremot att det inte rörde sig om en korridor som du och jag har.
Hur lång är din korridor förresten?

Det skall bli väldigt spännande att se hur det går för dig, jag håller tummarna.
 
H Hematot skrev:
Hur lång är din korridor förresten?

Det skall bli väldigt spännande att se hur det går för dig, jag håller tummarna.
Tack! Den borde vara kring 20 meter lång.
 
Då låter det som att den verkligen får bekänna färg!
 
Jag blev nog tvungen att tänja på gränserna så att jag nu har 60 cm mellan begränsningskablarna. Har nu ca. 10 cm till rabatten och ca. 23 cm till gruset. Kan hända att det skulle ha funkat med 20 cm till gruset. Har tänkt lägga sten kring rabatten i något skede, men det tycks funka utan. Den vänder när den krockar mot blommorna.
 
Toppen Kaj!!
Det låter som att den klarar av att klippa din korridor om jag uppfattar dig korrekt. Grattis isåfall!(y)
Klipper den sig in och igenom remsan utan att fastna?
Men kör du alltså i praktiken utan att använda begränsningen mot rabatten, bara ren påkörning där?

Utifall att du inte sett det i manualen:
Det går ju att ställa ner (och upp) avståndet som klipparen kör förbi begränsningen innan den vänder. I teorin kan man minska med 7cm från default.
Såg även en inställning som heter "Trädgårdsform" där "komplex" ska vara bra om man bl.a. har smala passager (kanske inte fastnar lika lätt??)
Detta i 310-manualen men förmodar att det är samma för din större modell.
 
H Hematot skrev:
Toppen Kaj!!
Det låter som att den klarar av att klippa din korridor om jag uppfattar dig korrekt. Grattis isåfall!(y)
Klipper den sig in och igenom remsan utan att fastna?
Men kör du alltså i praktiken utan att använda begränsningen mot rabatten, bara ren påkörning där?

Utifall att du inte sett det i manualen:
Det går ju att ställa ner (och upp) avståndet som klipparen kör förbi begränsningen innan den vänder. I teorin kan man minska med 7cm från default.
Såg även en inställning som heter "Trädgårdsform" där "komplex" ska vara bra om man bl.a. har smala passager (kanske inte fastnar lika lätt??)
Detta i 310-manualen men förmodar att det är samma för din större modell.
Har inte fastnat i korridoren ännu åtminstone. Kan ej avgöra om den vänder på grund av slingan eller för att den kör på. Har nog sett inställningen att man kan ändra på avståndet som den kör förbi begränsningen, men jag vill hålla det på default tillsvidare.

Någon inställning för "Trädgårdsform" hittar jag inte. Denna modell har ju GPS navigering, så kanske denna inställning saknas när GPS är på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.