Hej.

Har en friggebod med vertikala träpaneler. De har drabbats av röta längst ned. Kan man kapa panelerna några cm över rötan och sedan lägga en träpanel horisontellt. Rödmarkerat på bilden för att illustrera hur jag tänkt kapa och lägga nya panelen. Tänkte som en lösning på att slippa byta alla paneler.
 
  • Vertikala träpaneler på friggebod med röd linje som visar tänkt kapning för att ersätta skadad del.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte för att jag ser nån röta på bilden...
Panel ska kapas på snedden längst ner, så att den sida som är inåt liksom blir kortare än den sida som är utåt, och så att det blir en spetsig ”nos” som regnvattnet kan droppa ner ifrån. Annars sugs det bara upp i träet, som ruttnar.
Om inte rötan gått upp så långt, så såga av panelen med 45 graders lutning och så får det vara bra med det.
En tvärgående panel längst ner har jag aldrig sett, men spontant känns det som att en sådan skulle samla vatten snarare än att få det att rinna av, och därmed öka risken för mer röta.
 
M
Som ricebridge säger så kapar du den så att baksidan av panelen blir kortare 30-45 grader blir jättebra.
Sätt sedan lite tjockare reglar under som vattbräda. Typ så att det sticker ut en panelbrädas tjocklek.
Den översta snedsågar du i samma vinkel som nederkant av panelen så att panelen passar mot vattbrädan.
 
S
Ja, det går utmärkt att kapa det dåliga virket och lägga en offerbräda i istället med plåt ovanpå.
 
M
Översta vattbrädan ska se ut så här: https://goo.gl/images/JzRiZy

Ta antingen en riktigt bred regel, eller fyll på med reglar under tills du täckt syllen.

Ska man vara riktigt petig så ska man hyvla vattbrädans vinkel, så blir den så motståndskraftig mot väta som den kan bli.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.