Ramnemark Ramnemark skrev:
Jag har kört SG Jupiter Outdoor i takfoten på huset. Lite dyrare än 1206 men väldigt bra och lång garanti på rostskydd/färg :)
Jag känner mom själv tillräckligt väl för att veta att jag aldrig skulle palla klydda med garanti på nåt som går sönder, om det inte är når mycket dyrt. ;)
Sen vill jag ha armaturer med lösa lampor. Speciellt om man ska ha 10+ st.
Mycket enklare att byta en lampa än att försöka hitta en ny armatur som liknar nåt som såldes för massa år sedan.

Men snygga var de!
 
Nefrums Nefrums skrev:
Jag känner mom själv tillräckligt väl för att veta att jag aldrig skulle palla klydda med garanti på nåt som går sönder, om det inte är når mycket dyrt. ;)
Sen vill jag ha armaturer med lösa lampor. Speciellt om man ska ha 10+ st.
Mycket enklare att byta en lampa än att försöka hitta en ny armatur som liknar nåt som såldes för massa år sedan.

Men snygga var de!
Dessa är GU10 dvs utbytbar ljuskälla. Jag kommer troligen köra dessa i takfoten i vårt uterum. I uterummet blir det nog Comfort G2. Varför står alltid elen för en så stor jävla andel när jag gör något...
 
  • Gilla
Nefrums
  • Laddar…
iSnobben iSnobben skrev:
Dessa är GU10 dvs utbytbar ljuskälla. Jag kommer troligen köra dessa i takfoten i vårt uterum. I uterummet blir det nog Comfort G2. Varför står alltid elen för en så stor jävla andel när jag gör något...
Ja titta, jag som läser slarvigt. GU10 är bra, men de kräver 100+ mm djup.
Jag kommer nog sätta GU10 lampor invändigt. Funderar på Ikeas trådfri. Vi har ett par andra lampor i den serien idag.
 
Nefrums Nefrums skrev:
Ja titta, jag som läser slarvigt. GU10 är bra, men de kräver 100+ mm djup.
Jag kommer nog sätta GU10 lampor invändigt. Funderar på Ikeas trådfri. Vi har ett par andra lampor i den serien idag.
Ja de är utbara men de bygger som sagt lite.
Om man vill ha bra spottarna med fast källa hade jag kört SG Junistar. Men då snackar vi 400-800kr/st :)
 
Har inte blivit så mycket byggt, då jag varit gräsänkling. Men jag har spikat upp lite lister för luftspalten i taket.
Trätak med nyinstallerade lister för luftspalt, intill en extra halv takstol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hyfsat knepigt att komma åt att spika vid den extra halva takstolen längst till höger.
 
  • Gilla
andthe och 1 till
  • Laddar…
Idag har jag handlat golv som jag ska ha i taket :)
Jag handlade och så ett par brädor råspont så jag kunde klä klart takfoten, men jag glömde att det finns lite takfot på baksidan med så jag saknar ändå ett par brädor, :mad: sjukt störigt.

Jag har även provat dosfräsen jag lånade av fassan:
Träbräda med uthålad cirkel och spån på golvet inne vid ett fönster, arbete med dosfräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och grävt ner en bit av röret för inkommande el. Lite trixigt att gräva under gången men det gick.
Uppgrävd passage med gult rör för el och stenlagd gångväg vid husfasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
andthe och 3 till
  • Laddar…
Idag har jag börjat måla utsidan. Jag kom inte så långt, bara grundat takfoten på baksidan och ena kortsidan.
Det är så drygt att maskeringtejpa på ett uterum, typ 90% måste täckas för.

Såhär långt kommer jag innan det blev för mörkt.
Uterum med delvis grundad takfot och skyddad av maskeringstejp och plast inför målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bara två skjutpartier kvar att täcka över.
 
Vad ska det bli för färg?
 
Nefrums Nefrums skrev:
Grått. Samma som trä delarna på huset, förråd, carport etc.
[länk]
Det var synd att frun bestämde färg på partierna. De hade passar bra i grått mot grå bakgrund ;)
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Det var synd att frun bestämde färg på partierna. De hade passar bra i grått mot grå bakgrund ;)
Jag vet inte, tror det blir ganska snyggt med vitt mot grått. Funderar även på att ha vindskivorna vita.

Sen kommer frågan vilken färg man ska ha på hängrännor/stuprör. Vitt? Svart som taket? Nån grå nyans som liknar väggarna?
 
Nefrums Nefrums skrev:
Jag vet inte, tror det blir ganska snyggt med vitt mot grått. Funderar även på att ha vindskivorna vita.

Sen kommer frågan vilken färg man ska ha på hängrännor/stuprör. Vitt? Svart som taket? Nån grå nyans som liknar väggarna?
Vi kör också grå (en färg som heter Aska) väggar och vita partier. Kommer köra vita vindskivor och om vi inte ska byta alla hängrännor på huset så blir det vita.
 
iSnobben iSnobben skrev:
Vi kör också grå (en färg som heter Aska) väggar och vita partier. Kommer köra vita vindskivor och om vi inte ska byta alla hängrännor på huset så blir det vita.
Ja man kanske borde ha samma som på resten av huset. Men det innebär gråa vindskivor och gråa hängrännor/stuprör.
 
Nefrums Nefrums skrev:
Ja man kanske borde ha samma som på resten av huset. Men det innebär gråa vindskivor och gråa hängrännor/stuprör.
Ja fast ert uterum känns ändå som att det bryter av mer mot huset än vad vårt gör så då kanske man kan köra lite olika utan att det blir konstigt. Vårt uterums takfot ska ju hänga ihop med husets och hängrännan ska kopplas ihop med den befintliga för att nyttja samma stuprör som går till kommunens brunn.
 
iSnobben iSnobben skrev:
Ja fast ert uterum känns ändå som att det bryter av mer mot huset än vad vårt gör så då kanske man kan köra lite olika utan att det blir konstigt. Vårt uterums takfot ska ju hänga ihop med husets och hängrännan ska kopplas ihop med den befintliga för att nyttja samma stuprör som går till kommunens brunn.
Sant, uterumet är ju inte i tegel :D
Får fundera lite på färgval.
Tror du det blir konstigt med olika färger på vindskivor/takfotsbrädor och hängrännor?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.