Står inför valet om man ska ha tegel eller betong på taket, för & nackdelar?
Vi vill inte ha den där glansen som finns på vissa pannor. Svart tak ska det bli :D
Mvh PG
 
Svart tegel är emaljerat. Det är rellativt dyrt och blankt. Om man vill ha svart matt så skulle jag gå på betong.
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Betong är billigare och tyngre = stabilt. Finns ju i olika behandlingar så vill du ha halvmatt svart eller blank så är det bara att välja.
Tegel sägs hålla längre men jag vet inte hur länge de modernare ytbehandlade betongpannorna håller?
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Oavsett vilken man väljer så håller pannorna sannolikt längre än pappen.
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Med ett tak med lertegel är det pappen som sätter livslängden. Med rätt materialval (papp, läktdimensioner och spikkvalitet) samt hygglig taklutning (≥ 30 grader) kan man räkna med 70 år. Vid en omläggning därefter kan lerteglet återanvändas. Med ett tak med betongpannor är det betongpannorna som sätter livslängden. En realistisk sådan är enligt min erfarenhet ca 40 år. Vid en omläggning därefter måste pannorna slängas. Orsaken till att betongpannorna inte håller längre (dvs tappar sin funktion) är att den finkorniga ytan långsamt eroderas och exponerar en grovkornig betong. Denna blir då ett bra fäste för diverse påväxt. Skogsnära lägen och dålig taklutning kan accelerera utvecklingen. Glaserat lertegel har en förmåga att stå sig mycket länge, eftersom all skit rinner av. Även där är det pappens livslängd som är avgörande.
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Vårt förra hus hade rellativt flackt tak med betongpannor med sanyta. Värsta varianten med andra ord. Den var över 40år. Visserligen inte vacker längre med den höll. Du bytte vi på det nuvarande huset. Jag vet inte hur gammalt teglet var. Men en hel del tegel var märkt med ett tegelbruk som brann på 50talet. Det övriga antagligen äldre. Det var till stor del felfritt. (Någon som vill köpa gammalt beprövat tegel. Hårt testat i verkligt klimat i över ett halvt sekel) jag borde nog ha letat kompletteringstegel. Men takläggarna övertalade mig att byta tegel.
 
Tacksam för alla svar.
Känner mig fortfarande lite kluven men det lutar åt betongpannor.
Då huset har ca 38graders lutning och verandan kommer få ca15graders lutning.
Vi har skogen dom närmsta granne så egentligen vore kanske tegel det allra bästa.
Slog lite snabbt på Byggmax och där skiljer sig priset på 4:-stycket Per panna om man jämför tegel/betong.

Få fundera lite till, hehe
 
Byggmax har väl inte svart tegel?
 
D Daniel 109 skrev:
Byggmax har väl inte svart tegel?
Nej, det har du rätt i. Tittade fel. Få ner och titta på bygghandeln imon :D
 
Stickan56 Stickan56 skrev:
Platta takpannor i lertegel
[länk]
[länk]

Stickan
Tack så mycket:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.