De flesta höghus består vad jag förstått av modulväggar, allt lyfts dit av en kran. På med ett bjälklag och sedan en till våning.
Det jag funderar på är varför man inte börjar med att bygga översta våningen, då kan man göra klart taket direkt, klart ytskikt på utsidan. Sedan lassar man in materiel och allt som behövs för ytskikt inne för att hissa upp den våningen och skjuta in en ny våning under. Fördelen skulle ju vara att man jobbar på markplan hela tiden och man minskar de långsamma vertikala transporterna. Taket finns redan så bygget blir mindre väderkänsligt och ställningsbygget på utsidan bara behöver vara max två våningar.
Men något måste ju vara en stor nackdel, men jag kommer inte på det just nu. Är det någon som kan förklara varför det inte skulle fungera? Annars hade det väl använts redan.
 
Det är tungt att lyfta ett höghus kanske?
 
  • Gilla
Erik Salhammar och 5 till
  • Laddar…
Kostnaden och risken med ojämn belastning, sprickbildning, samt arbetsmiljöverket/arbetarskyddet (rasrisk) mm. Tänk dig att en byggfirma ska bygga ett 120 meter långt hyreshus, fem våningar som väger över 10000 ton.
 
hsd
Ja som de byggde vattentornet, svampen, i Örebro fast de göt allt eftersom nerifrån samtidigt som hela tornet lyftes
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är tungt att lyfta ett höghus kanske?
Jag tänkte att när man kan köpa en domkraft på biltema som lyfter 30 ton för 599:- så skulle det finnas domkrafter som klarade större vikt ganska enkelt. Men som sagt, nu gissar jag bara.
 
Hur högt lyfter den domkraften i meter?
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
Antagligen så är helt enkelt inte vinsten med att få på tak/ytskikt direkt inte tillräckligt stor i förhållande till den ökade kostnaden med att lyfta huset eftersom.
 
S Strontus skrev:
Antagligen så är helt enkelt inte vinsten med att få på tak/ytskikt direkt inte tillräckligt stor i förhållande till den ökade kostnaden med att lyfta huset eftersom.
Ja, allt borde till slut handla om vinst.
 
J
Detta har provats av ett stort svenskt byggbolag för några år sedan, har tyvärr glömt vilket.
 
F
Ymer Ymer skrev:
Jag tänkte att när man kan köpa en domkraft på biltema som lyfter 30 ton för 599:- så skulle det finnas domkrafter som klarade större vikt ganska enkelt. Men som sagt, nu gissar jag bara.
Biltema har en domkraft för 499kr och en för 799kr. Dom lyfter 2ton respektve 2,5ton. Biltema har ingen domkraft som lyfter 30ton... och nu gissar jag inte.;)
 
harry73
Även jag började googla men kommer inte att lägga in länken som trea på bollen.
Jag älskar tvärsäkra uttalanden som är lätt att motbevisa :crysmile:
 
Googla på ”top down building”.
Finns flera byggnader som byggts så. Såg en som dokumentär på Discovery för flera år sen.
 
Mikael_L
hsd hsd skrev:
Ja som de byggde vattentornet, svampen, i Örebro fast de göt allt eftersom nerifrån samtidigt som hela tornet lyftes
https://sv.wikipedia.org/wiki/Svampen,_Örebro

Med bilder från bygget och allting. :)



Vad det gäller bygga top-down, så skulle jag gärna prova det för en lösvirkesvilla.
Av precis samma skäl, slippa jobba högt upp på taket, få regntätt tidigt osv osv.
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.