A
Hej,

i min skorsten finns ett asbest-rör där köksfläktens luft går ut. Jag tror åtminstone att det är asbest. Dessa är kvadratiska i tvärsnittet. Kanske 10x10 cm ungefär. Röret kommer ut i innertaket i ett angränsande rum till köket.

Vi gör nu nytt kök och jag har tagit på mig att ansluta ett 150mm cirkulärt rör till skorstenens kvadratiska rör.

Och frågan är. Hur gör jag? Jag tänker mig att det finns någon slags adapter jag kan köpa? Som konverterar det cirkulära 150 mm till ett 100x100 kvadratiskt?

Någon som har en aning?
 
Tveksamt om det finns adapter. Det finns en murbruksliknande material som kan användas för sådant, kommer inte ihåg vad det heter. Men en viktig egenskap är att det måste vara brandsäkert.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
e97aer skrev:
Hej,

i min skorsten finns ett asbest-rör där köksfläktens luft går ut. Jag tror åtminstone att det är asbest. Dessa är kvadratiska i tvärsnittet. Kanske 10x10 cm ungefär. Röret kommer ut i innertaket i ett angränsande rum till köket.

Vi gör nu nytt kök och jag har tagit på mig att ansluta ett 150mm cirkulärt rör till skorstenens kvadratiska rör.

Och frågan är. Hur gör jag? Jag tänker mig att det finns någon slags adapter jag kan köpa? Som konverterar det cirkulära 150 mm till ett 100x100 kvadratiskt?

Någon som har en aning?
Alltså, det här tänkte jag inte på. Men jag antar att jag KAN föra ned ett runt rör igenom HELA SKORSTENEN? Är det så man gör? Verkar ju onödigt då det sannolikt inte är något fel på röret som finns. Förutom att det är fyrkantigt.
 
A
H hempularen skrev:
Tveksamt om det finns adapter. Det finns en murbruksliknande material som kan användas för sådant, kommer inte ihåg vad det heter. Men en viktig egenskap är att det måste vara brandsäkert.
Hmm. Det låter ju bra. Men det är ju fortfarande så att om det blir för mycket tryck i kanalen så går utluften mellan röret och själva rökgången. Med tiden kan det ju ansamlas rätt mycket fett där tänker jag mig.
 
A
Det är som vanligt. Man får göra det ordentligt. Jag klättrar upp på skorstenen och petar ned något helt enkelt heeeela vägen ned inuti eternitröret. Sedan anslutning toppen på skorstenen och i innertaket. Sedan ev. en rund-rund-adapter. Klart. Dyrt som fan men jag ser inte hur jag skall kunna göra det på ett bra sätt annars.
 
A
Hmm,

klart som sjutton att stegen då sticker ned i röret så nu får jag flytta stegen för att kunna föra ned ett rör. Suck muck. Verkar som om stegen "hänger" i två av rökgångarna.
 
  • Steg som sticker ner i ett mörkt rör med texten "kärlek" klottrat på kanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Jag får nog ta bort nuvarande anslutning för att se hur det ser ut. Kanske kan man täta mellan eternit och rökgång vid innertaket. Frågan är vad man skall täta med.

Uppepå skorstenen har skorstenskillen gjort så här. Men där är det å andra sidan väldigt varmt.

Men, vore skönt att slippa flytta stegen. :/
 
  • Tätning kring skorstenens genomföring på taket med synlig murbruk och omgivande ytor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tänkte mig att ditt 4 kantiga rör stack ut lite från skorstenen, då kan du trä ditt plåtrör över om diametern är större än diagonalen på det fyrkantiga. Och täta med ex. det här materialet jag nämnde.
 
A
Hmm, det vet jag först när jag tar bort den. Så här ser det ut idag nämligen. Vill inte ta bort den just nu eftersom köket kommer först v.32.
 
  • Vägg med en outforskad vit kubformad föremål som möjligtvis döljer en konstruktion eller installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
e97aer skrev:
Hmm, det vet jag först när jag tar bort den. Så här ser det ut idag nämligen. Vill inte ta bort den just nu eftersom köket kommer först v.32.
Det här är fyrkantiga plåtrör som sluter an mot eternitröret i rökgången.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.