Min fastighet ligger mindre än 100 meter från Kalmarsund så den är utsatt för väder och vind och fuktigt klimat året runt. Byggt i mitten av 70-talet och fasaden består av tryckimpregnerat virke (den supergiftiga varianten som fanns på den tiden) som jag sedan strukit några gånger med Beckers ej täckande linoljebaserade trälasyr.

Fasaden är lika fin och perfekt som den var för dryga 40 år sedan så egentligen behöver jag inte göra något åt den. Men jag funderar ändå på att dra över ett lager skyddande grundolja eller lasyrfärg och kom på ett intressant kombo...

rå kallpressad linolja och Beckers Träskydd V i blandning 50/50.

...så min fråga - vad tycker ni om den? Rå kallpressad linolja har en extrem penetreringsförmåga...

molekylerna i rå linolja är endast 0,000005 - 0,00001 mm stora, i kokt linolja 0,0001 mm, som jämförelse kan nämnas att alkydoljemolekylen är 0,001 mm, poröppningen i trä är 0,03 mm (enl Göteborgs Universitets "Institutionen för kulturvård")

...och linoljan blandad med Cuprinol Träskydd V för hårt utsatta konstruktioner och ger ett effektivt förebyggande rötskydd och bekämpar svampangrepp och blåtrå och som dessutom är djuppenetrerande... borde ju vara en bra kombination?

Åsikter?
 
Går det att blanda vattenlösligt träskydd med linolja?
 
D Daniel 109 skrev:
Går det att blanda vattenlösligt träskydd med linolja?
Det var väl en av de första funderingarna jag hade men eftersom man rengör penslar och färgspruta men linsåpa och vatten så borde det fungera. Själv tvättar jag bara händerna efter jag fått linolja på dom med varmt vatten.
 
Tänkte tillägga... sk linoljetempera består ju av ägg, linolja och vatten.
 
Men då ska det vispas till en emulsion. Som att göra majonnäs. Det är inte bara att blanda.
 
D Daniel 109 skrev:
Men då ska det vispas till en emulsion. Som att göra majonnäs. Det är inte bara att blanda.
När jag blandar linolja som jag vill ha tunnare så blandar jag med (balsam)terpentin. En del säger att den sugs in bättre i trät på det sättet dvs penetreringsförmågan blir högre. Så jag har noll erfarenhet av att blanda linolja med vattenbaserade vätskor typ Cuprinol Träskydd V.

Diskuteras för övrigt i den här byggahus-tråden: Oljefärg utspädd med vatten!!??
 
Jag skulle nog inte blanda, jag hade kört rå linolja och terpentin, vill man ha lite färg i det, så blanda i lite trätjära, så blir den mörkare.
 
håll inte på och mixtra. Lösningen på såna här saker är helt enkelt bara mer frekvent underhåll med avsedd produkt. Det finns inget mirakel som gör att du kan få samma underhållsfrekvens som nån som bor i inlandet. Du bor där du bor helt enkelt.
 
elektronikfreak elektronikfreak skrev:
Min fastighet ligger mindre än 100 meter från Kalmarsund så den är utsatt för väder och vind och fuktigt klimat året runt. Byggt i mitten av 70-talet och fasaden består av tryckimpregnerat virke (den supergiftiga varianten som fanns på den tiden) som jag sedan strukit några gånger med Beckers ej täckande linoljebaserade trälasyr.

Fasaden är lika fin och perfekt som den var för dryga 40 år sedan så egentligen behöver jag inte göra något åt den. Men jag funderar ändå på att dra över ett lager skyddande grundolja eller lasyrfärg och kom på ett intressant kombo...

rå kallpressad linolja och Beckers Träskydd V i blandning 50/50.

...så min fråga - vad tycker ni om den? Rå kallpressad linolja har en extrem penetreringsförmåga...

molekylerna i rå linolja är endast 0,000005 - 0,00001 mm stora, i kokt linolja 0,0001 mm, som jämförelse kan nämnas att alkydoljemolekylen är 0,001 mm, poröppningen i trä är 0,03 mm (enl Göteborgs Universitets "Institutionen för kulturvård")

...och linoljan blandad med Cuprinol Träskydd V för hårt utsatta konstruktioner och ger ett effektivt förebyggande rötskydd och bekämpar svampangrepp och blåtrå och som dessutom är djuppenetrerande... borde ju vara en bra kombination?

Åsikter?
elektronikfreak elektronikfreak skrev:
Min fastighet ligger mindre än 100 meter från Kalmarsund så den är utsatt för väder och vind och fuktigt klimat året runt. Byggt i mitten av 70-talet och fasaden består av tryckimpregnerat virke (den supergiftiga varianten som fanns på den tiden) som jag sedan strukit några gånger med Beckers ej täckande linoljebaserade trälasyr.

Fasaden är lika fin och perfekt som den var för dryga 40 år sedan så egentligen behöver jag inte göra något åt den. Men jag funderar ändå på att dra över ett lager skyddande grundolja eller lasyrfärg och kom på ett intressant kombo...

rå kallpressad linolja och Beckers Träskydd V i blandning 50/50.

...så min fråga - vad tycker ni om den? Rå kallpressad linolja har en extrem penetreringsförmåga...

molekylerna i rå linolja är endast 0,000005 - 0,00001 mm stora, i kokt linolja 0,0001 mm, som jämförelse kan nämnas att alkydoljemolekylen är 0,001 mm, poröppningen i trä är 0,03 mm (enl Göteborgs Universitets "Institutionen för kulturvård")

...och linoljan blandad med Cuprinol Träskydd V för hårt utsatta konstruktioner och ger ett effektivt förebyggande rötskydd och bekämpar svampangrepp och blåtrå och som dessutom är djuppenetrerande... borde ju vara en bra kombination?

Åsikter?
Hittade du någon lösning på detta? Letar själv hur det ska blandas. Är ganska säker på att mina föräldrar blandade linolja (vilken sort vet jag inte) och cuprinol träskydd. Verkar hålla betydligt bättre än vanlig färg för hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.