Hej alla experter här på forumet. Nu har jag fått ett utlåtande från mäklaren om huset vi drömmer om, och jag funderar på hur illa kommentarerna är.

Själv är jag löjligt oinsatt i detta med hus. Och jag behöver råd!

Det är någon slags enkel besiktning utförd av fackman. Huset är från 1920 och mycket snyggt renoverat inuti, men grunden verkar inte ok och fasaden behöver man göra något åt (se tidigare inlägg)

Krypgrund
Grundbotten med lera (torr i dagsläget)
Förekommer byggspill på grundbotten
Ej plastfolie på grundbotten
Virkesförstörande angrepp (rötskador, insektsangrepp) i blindbottenbrädor, bjälkar och syllar bitvis utmed grundmurar. Virkesförstörande angrepp i bärlina och formvirke invid inspektionslucka.

Grundsockel
Förekommer lodräta sprickor i sockel

Vind
Utbredd missfärgning på yttertakspanel och gavelpanel

Dessutom lutar golven i fler rum.

Är detta illa?

/nybörjare på detta med hus
 
Vinden.

missfärgning behöver inte vara någon fara så länge trät är frächt.. Det kan man kolla med att sticka en kniv eller skruvmejsel.. du ska bara komma in nån millimeter in i trät då är det ok. sjunkar det långt in då är det ruttet.. ;)

missfärgningarna kommer troligen från fuktig innomhus luft som sitger upp på vinden och kondenserar. Lösningen är att ha bättre ventelation innomhus.

Hus byggda 1920 brukar ha Självdrag ventelation. Det bygger på att du har en Varmskorsten som suger ut luft innomhus (varm luft stiger). Vilket skapar ett sug innomhus, och utomhus luft kommer genom dörrar, väggar, fönster och andra otätheter.

Har man tagit bort den gammla Ved/olje Pannan och ersatt den med tex en El-panna så har du troligen boven.

Det kan också vara så att man har tillägsisolerat vinden vilket har gjort att den blir kallare och på så sätt kondenserar fukten på yttertaket.

Men om trät är ok. Så är det nog inget att vara orolig för.. nästan alla gammla hur har missfärgningar på yttertaket.

Höll nästan på att glömma.. missfärgningarna kan komma från ett leckage i yttertaket. Men då borde det vara mera konsentrerat på ett ställe inte hela taket..

Dom övriga frågorna kan jag tyvvär inte säga något om.. har själv platta på mark.
 
Nog behövs det att en byggkunnig värderar en gång till hur mycket jobb detta skador innebär. Du har ju ingen glädje av att någon har konstaterat skador så länge du inte vet hur mycket det kostar att reparera :(.
Ta in en fackman och gå genom varje punkt i skaderapporten en gång till. Gör det innan du köper huset!
Så gjorde vi och alla anmärkningar visade sej vara mera av kosmetisk karakter än hot mot husets "överlevnad". I för sej så var det en tegelhus som rasar inte på grund av en rutten planka ;). Ett mycket säkrare köp än en gammal trähus, tycker vi som inte har tid, lust eller kunskaper att renovera ett hus från grunden.
Det är ingen här på forum som kan gissa hur illa det är med ditt köp utan att se huset ;).
Lergrund och sprickor i sockeln= gamla eller nya sättningar?
lycka till med besiktningen!
gaia
 
Krypgrunden verkar vara i akut behov av tillsyn. Vilka insekter har gett sig på huset? Är angreppet "aktivt"? Gäller försäkringen för just dessa kryp? Grundsockelns sprickor begriper jag mig inte på. Men de verkar minst lika oroande.

Jag gissar att du bör byta ut hela bottenvåningens golv med trossbotten och allt. Du måste dränera om huset utvändigt.

Att vindsgolvet lutar märker du säkert också i bottenvåningens tak. Antagligen hänger det ner som en säck. Har du rejält höga våningsplan åtgärdar du saken ganska lätt genom att rikta nytt tak/golv utanpå de gamla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.