S Stefan1972 skrev:
Det är inte många som köper en dyrare sommarstuga än det dom bor i om man nu ser det så. De flesta har ju en fastighet de bor i och belånar den och köper en billig sommarstuga.
Just nu bor TS i en hyreslägenhet. 'Sommarstugan' är värd knappt två miljoner och dom har tänkt köpa ett hus för tre miljoner.
Sen är ju marknadsvärdet en ganska dålig jämförelse. Man kan ha köpt en sommarstuga i fjällen för 30 år sen som sen har ökat 20 gånger i värde.

Som sagt var; Banken tittar på den totala betalningsförmågan. Finns det en eller flera fastigheter med belåningsutrymme upp till det belopp man får låna så är det i princip bara att belåna. Hur ofta man använder en viss fastighet har ingen betydelse för belåningen, bara den eventuella driftkostnaden som påverkar betalningsförmågan..
 
A
Ursäkta mig men det här låter inte som någon bostadsfråga alls utan som om TS förhållande är i fara. Eftersom det är tre barn inblandade i det hela vill jag tipsa om att så snart som möjligt ta hjälp av Äktenskapsrådgivning och reda ut era förväntningar på ert liv framåt. Storstad eller liten by.

Jag tolkar det som om TS partner har en dröm om att bo på ett mindre ställe och därför inte vill göra sig av med huset samt att alldeles för mycket hänsyn tas till svärföräldrarna. TS verkar ha andra drömmar.

Pga de tre barnen hoppas jag av hela mitt hjärta att ni reder ut det hela... i annat fall vill jag tyvärr komma med lite trista tipset att ska man ändå separera så är det bättre om barnen är små. Ju äldre de blir destå knepigare blir det med skola, kompisar hobbies osv. Jag vill också ge TS rådet att absolut inte skriva er i stugan på den mindre orten om du inte är beredd att verkligen bo där. Aldrig, inte ens tillfälligt gå med på att ni skriver er där. Om ni skulle gå isär kan det nämligen spela stor roll var barnen är skrivna... men, men det är en annan historia som jag hoppas ni slipper ta er igenom.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Lokalbanken 80 mil bort ser på det huset vi har där som fritidshus.
 
Problemet är nog inte så mycket banken som era olika prioriteringar. För visst kan ni belåna den befintliga fastigheten för att köpa en till, men ni kommer att ha svårt att vara på två ställen samtidigt.

Din vilja att främst ha ett bra hus där ni bor verkar ju bra och logisk, men bara utifrån att det är en ort man alls vill bo på, och det verkar ju inte din partner vilja egentligen.

Men som sagt, rent ekonomiskt lär det väl gå. Om du inte är orolig för att det tar hus i helvete kanske du själv ska prata med en bank och se vad de säger om att ni har båda husen och fördelar lånen optimalt mellan dem och sen presentera det för partnern. För som du säger blir det nog inte dyrare än nu, utan problemet är förmodligen något annat än ekonomiskt.
 
Men din partner resonerar väl lite konstigt, ni har ju inte ett hus och lånekostnader motsvarande 2 miljoner. Ni har kostnader för 250 000kr (det som är kvar på lånet).

Jag ser väl det som självklart att ni kan belåna den fastigheten i svärförädrarnas by. Sen hur mycket är en annan femm.
 
Värdet i sommarstugan borde gå att använda som kontantinsats. Men som nämns bör ni reda ut hur ni vill leva i framtiden. Antingen flyttar ni till "byn" eller så behöver din partner acceptera att ni aldrig kommer bo där. Jag tycker det är absolut viktigast att ha ett bra boende där man spenderar största delen av sin tid.
 
Det ska inte vara några som helst problem att låna med ert befintliga sommarhus som säkerhet. Men som tidigare påpekats så är det er totala betalningsförmåga som avgör. Låt oss säga att ni köper ett nytt hus för tre miljoner. Det innebär 450 tkr i kontantinsats. Med 250 tkr i lån på det befintliga huset plus 450 tkr, så belånas det befintligahuset till 700 tkr. Om det värderas till mer än 1400 tkr så behöver ni inte ens amortera på det om ni inte vill, då ni måste amortera på det andra huset. Allt under förutsättning att er ekonomi bär det hela.

Personligen tycker jag det är vansinnigt att betala 12 tkr/mån i hyra om man vill och kan bo i hus.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Fast betalar man idag 12 tkr / mån. Så finns det ju rätt mycket marginal för att betala på ett 3 miljonershus. Nu vet vi inte om familjen det handlar om bor där det går att få ett vettigt hus för 3 milj.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Fast betalar man idag 12 tkr / mån. Så finns det ju rätt mycket marginal för att betala på ett 3 miljonershus. Nu vet vi inte om familjen det handlar om bor där det går att få ett vettigt hus för 3 milj.
Fast på det viset är det ju många som vill räkna. Man betalar en viss hyra och man tycker att med hyran borde man kunna dra runt ett hus men så tänker ju inte banken. De räknar ju på amortering, driften och alla andra oförutsedda utgifter också så även om amorteringen landar på 8k och man tycker läget är lysande så kan ju banken tycka att den månatliga kostnaden blir 15k
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.