Jag har ett garage som står på tomtgräns, bakom det skulle jag vilja sätta ett plasttak för cyklar, skottkärra etc. 2,5m ut från garage och lika brett som garaget (ca 3m)

Nu är det så att när jag frågade grannen sa han att det skulle skugga hans tomt (vilket imho är BS).

Men rent juridiskt, om man bortser från grannsämja, får jag sätta upp taket?

/J
 
Jag tror att man får sätta upp skärmtak på max 12 kvm utan bygglov. Men har för mig att det inte gäller om det kommer nära tomtgräns. Nära tomtgräns borde vara det avstånd som detaljplanne tillåter bebyggelse. Dvs om din detaljplan tilåter bygge vid tomtgräns (ganska ovanligt) så borde du kunna sätta upp taket. I annat fall så måste du söka bygglov och då borde det bli så att grannen får yttra sig.
 
Ringde och snacka med byggnadsnämden..

Måste ha bygglov eftersom det är närmare grannen än 4.5m.. Så det blir inge tak där inte.
 
Varför inte?
Sök byglov för skärmtaket. Du kan få bygglov för taket utan att grannen ger sitt medgivande.
 
Sant, det tänkte jag inte på..

men men det får lov att vänta ett tag håller på och ritar mitt fritidshus som jag ska söka bygglov på snart.

Måste få iväg det snabbt så jag kan ta in offerter och få grunden gjord innan sommaren(-06)

/J
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.