Jag gillar personligen mexitegel, speciellt rundhugget, hade gärna haft sådan fasad istället för rödmålat trä som jag har idag.

Nåväl, jag skulle nog ha försökt tvätta fasaden först, jag har också hört att man kan få rent om man gör rätt, verkar finnas några varianter på "gör rätt" men det finns ju företag som sysslar med det, eller så testar man själv.

Får man rent är det väl bara att fylla på med nytt tegel då, annars får man väl välja om man vill måla, riva bort eller helt enkelt montera nytt och acceptera skillnaden, den lär väl antagligen minska med tiden.
 
Fylla på med nytt tegel passar väl huset bra, men riktigt samma nyans blir det nog inte.
Beror väl på hur bra man kan tvätta det gamla.
Blir det inte bra kan man väl måla med silikatfärg. Den går oxå att bryta så det passar. Måste inte vara tok-vitt...
 
R Relaxia skrev:
Vi kommer göra om planlösningen och behöver då flytta runt lite på fönster och dörrar på en sida av huset med mexitegel (endast delen under tak). På något sätt behöver fasaden tas om hand, men jag och frun kan inte bestämma oss.

[bild]
Det finns en del träpanel, hela baksidan till exempel, så det kommer fortfarande finnas med i bilden, men hur göra med framsidan under det utskjutande taket?

Åtgärder mer i detalj, från vänster: 1a fönstret, halvera bredd. Ytterdörr flyttas i sidled, nytt sidoljus. 2a fönstret, kvar. 3e fönstret, ta bort, 4e fönstret, kvar.

Vi har diskuterat följande altarnativ:

  1. Fylla i med nytt mexitegel där fönster/dörr tas bort/flyttas.
    + Förmodligen minst arbete. Behålla underhållfri yta
    - Det kommer förmodligen synas rätt tydligt vart man fyllt i med ny sten.
  2. Putsa ytan. Tänker mig puts i samma nyans som övrig sten på huset för att resultatet ska smälta in. Ytan runt garageport kan eventuellt putsas den med.
    + Relativt underhållfri yta.
    - Kanske inte estetiskt korrekt?
  3. Sätta panel. Måla med "vanlig" färg. Inte, bets, tjärvitriol eller liknande.
    + Lättare att sätta upp. Kan matchas med panel runt garageport (och baksida, fast den syns ju inte samtidigt).
    - Underhållskrav likt annan panel. Kanske något lägre då den skyddas från regn.
Detaljplanen säger inget om fasad, men vi tänker ändå att det inte ska sticka ut för mycket då det är ett radhus och bör matcha övriga hus i längan.
Några verkar inte gilla mexisten, men det får stå för deras räkning. Runt 1970 var det populärt med de i mitt tycke väldigt snygga materialen mexisten, svart, blankglaserat taktegel och kopparrännor.
Observera att det inte är tegel eftersom det inte är bränt.

Man kan kringgå problemen genom att till exempel bygga ett redskapsskåp med spaljé där det tredje fönstret nu sitter. Då slipper man dessutom en "blind" yta.
Dörren kommer alltså att flyttas lite åt vänster. En inramning kan dölja flytten. Någon form av sidofönster, gammaldags glassten eller trä.
Annars går det ju att pussla in mexistenar. Då måste förstås hållen breddas i enlighet med stenarnas form för att det inte ska bli alltför tydligt.
 
  • Gilla
Jonathan Svedberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.