Hej,

jag har byggt ca 65 m2 stomme till altan och har för avsikt att bygga en friggebod på 12 m2 av dem.
Jag har tänkt göra följande.

1. 'kottla' mellan bärlinor i altanstommen där 'syllen' kommer att hamna.
2. lägga ett golv på ytan som kommer täckas av friggeboden (i tex. golvspån)
3. lägga syllen på golvet (av tex. golvspån)
... (massor av steg för att bygga själva friggeboden)
n. Sätta panel på väggarna till friggeboden.
n+1. Bygga trallen runt friggeboden.

Min fundering nu består i följande frågor.
1. Hur skyddar jag friggebodens golv (gjort av tex golvspån) från fukt som kryper längs bärlinorna i stommen till altanen? Här har jag funderat på om jag skall lägga takpapp mellan bärlinor och golvspån? Finns det ett annat sätt eller oroar jag mig i onödan för detta.

2. Hur långt släpper jag ner panelen på friggeboden för att skydda friggeboden mot väder och vind och samtidigt kunna komma åt panelen efter att altanen runt är på plats då jag ev. behöver måla om min friggebod? Har egentligen ingen plan här, om jag släpper ner panelen för långt måste jag riva trall när jag ska måla om, och släpper jag inte ner panelen förbi trallen så är jag rädd att det ska krypa fukt in i väggen på friggeboden.

Tack på förhand.
 
Update:

Jag har bestämt mig för att inte lägga golvet till friggeboden innan syllen utan att först lägga syllen och får då lägga i extra golvbjälkar för att hålla golvet i friggeboden.

För att lösa frågan om hur jag ska komma åt panelen så kommer jag använda en stående (tryckimpad) 45x120 som syll, på detta sätt så kan jag släppa ner panelen 5cm på den och ha kvar 8cm minus höjden på trallen ner till just trallen. Detta skulle göra att jag i framtiden lätt kommer åt att måla om fasaden om/när det behövs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.