Jag hade tänkt att ha tätskikt på golvet och någon decimeter upp på väggen. Väggarna i övrigt glasfiberväv målad. Även klinker cirka 70 mm upp på väggen.

Det är ju rikttigt att allt vatten kommer att ledas direkt ner i brunnen. Allt annat är ju översvämningsläge...

Men hur gör man normalt när man renoverar grovkök/tvättstugor med golvbrunnen ?
 
Det går inte att svara på generellt. Det beror på golvbrunnens skick och hur gammal den är. I de fall man inte lägger tätskikt byter man den ju inte om det inte är fel på den. Och som sagt, om den har klämring kan man ju använda den med tätskikt även om den inte är typgodkänd (vilket bara innebär att den inte är testad) för anslutning till tätskikt, om inte rummet är ett våtrum. Är det våtrum måste den bytas enligt branschreglerna.
 
Hej!

Lyfter en väldigt gammal tråd eftersom den är aktuell för mig!

Om en golvbrunn i plast ska bytas (anno 1982) måste den verkligen bilas upp? Går det inte bara spräcka den kring kanterna? Bilade nyligen på ett annat ställe i huset och undviker det gärna för ett så ”litet” jobb...
 
Du behöver ta upp ett hål stort nog för att lirka loss brunnen, inspektera muffen på anslutande avloppsrör och få plats med en ny brunn, samt gjuta fast den ordentligt. Det kan vara 3cm extra runt om eller 15cm om du har otur med anslutningen.
 
  • Gilla
Raws89
  • Laddar…
Så ser brunnen ut idag. Det med att ha otur med anslutningen kan säkert hända, helt klart. Sen ska tilläggas att jag inte tänkt ha en liknande brunn utan en som sitter längre från väggen och som ansluts med en 90-böj. Dels för att följa regelverk men även för att få fler anslutningar. På plattan som syns på bild gjuts 70mm EPS-betong + 30mm flytspackel.
 
  • Gammal brunn nära vägg med synlig röranslutning och betongplatta redo för EPS-betong och flytspackel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.