Hej

Jag har stött på ordentliga problem i mitt bygge och bifogar två foto, bortse från stolpen som står närmst på första bilden, den är endast för mätning:)

Hur som helst, jag hade hittat fina skjutdörrar och tänkte att detta kunde bli ett fint uterum. Innan så var där ett mindre snyggt tak och om än sämre trätrall:)

Som ni kan se så har jag tagit av hängrännan, för att jag hade tänkt att ansluta det "nya" taket mot det gamla och då kan ju inte hängrännan vara där, utan den hade jag då tänkt sätta i framkant på det nya. Skenorna till de nya skjutdörrarna är ~285 cm samt ~480 cm och höjden, ja höjden, är 205 cm.... Jag hade nämligen missat att dörrarna går "utanpå" skenorna och inte "i spåren", så där var nästan en decimeter jag missat......

Som ni ser så har jag grävt ut under gamla trädäcket och har mätt ut att om jag gräver ut 40-50 cm UNDER mark, så skulle det gå, men efter att ha grävt och grävt och grävt och insett att det är myyyyycket mer att gräva, samt att det känns något riskabelt att "gräva ner" på det sättet om det skulle komma mycket regn eller så (södra Skåne). Jag vill ju gärna att balkarna i marken ligger fritt, därav allt grävande.... Vill undvika att de ligger direkt i jord/lera/grus/sand....

Så nu är min fråga till er kunniga, vad tusan ska man göra? Ska man skippa drömmen om uterum? Ska man lägga tillbaka hängrännan, bygga trädäcket i "normal höjd" (alltså inte att gräva under mark.....) och sedan lägga det nya taket, (troligtvis kanalplast) ÖVER det gamla taket, alltså någon meter upp på det gamla taket.... Där ligger idag "takpanneplåt"

Har även tänkt att man kunde lossa takpanneplåten i de trä skruvarna längst ner och på så sätt kunna "stötta upp" underifrån, så att taket blir lite högre och på så sätt kan även det nya taket läggas lite högre..... Tar man bort hängrännan så är det exakt 220 cm ner till "marknivå" och dörrarna är som sagt 205 cm och taket kommer vara 10 mm kanalplast och antar att det bygger lite högre än så, så säg 2 cm extra, då blir det 218 cm och längden "utanför" där taket är tänkt att gå, är ungefär 270 cm och "lutningen" blir då bara 13 cm på 270 centimeter och detta är på tok för lite....

Ja, jag har det rätt så snurrigt och uppskattar alla tips & råd som jag kan få.


Tack på förhand
 
  • Ett utgrävt område bredvid ett vitt hus med borttagen hängränna och en skottkärra och spade i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Husfasad med borttaget hängränna och grävt område för uterumsprojekt, inklusive skottkärra och byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bygg ett fristående uterum istället.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.