Hej på er!

En fundering, jag vet mycket väl att standard är att man enbart har frånluft i badrum, tilluft via springa under dörr MEN är detta verkligen det optimala?

I vår renovering då totalt ombyggnad av badrum och helt ny FTX anläggning så satsar jag mycket på att få badrum med tillhörande tork & tvättmaskiner så ljuddämpat så störande ljud i sovrum & vardagsrum går att undvika så mycket som möjligt. Jag vill därav tät dörr med tätlister runt om som verkligen blir det bästa ljuddämpningen jag kan få till tvätt & bad.

Då säger min logik att det blir tvärstopp i ventilationen i detta utrymme så fort dörren är stängd och när tvätt&tork lösningen går på max kommer rummet vara varm och luftfuktigheten förhöjd och att det vore optimalt att även ha en tilluft i ena änden av badrummet med ett något lägre flöde för att tillse undertryck men ändå säkerställa att det inte blir tvärstopp.

Tänker jag fel?
 
Visst det funkar bra. Men då funkar inte badrummets frånluft som ventilation för resten av huset. Så då behöver du ytterligare frånluft utanför badrummet.
 
Hej och tack för svar!

Jo exakt, det är jag med på, man får ta med detta i beräkningen så huset balanserar med ett korrekt undertryck.
 
Täta du dörren, sen sätter du ett ljuddämpat överluftsdon ovanför dörren eller i taket.

Till och frånluft i alla rum vore väl bäst. God ventilation oavsett om dörrar är öppna eller stängda etc.
 
Hej!

Det låter ju supersmart!
Har du någon koll på för / nackdel med att använda överluftsdon vs. att ta direkt från friskluft på FTX?
 
Kör du överluftsdon får du ventilationen som vanligt. Kör du med separata till/från i rummet får du säkerställa att ventilationen funkar i övriga huset
 
Hej!
Tack!

Jag ställde samma fråga i ett annat forum och fick till svar att det inte skulle fungera något bra då luften kommer gå direkt från tilluftsdon till frånlufts och då inte "få med sig" den fuktiga luften. Vad tror du om det?
 
Säger att det är struntprat. Men ta rätt luftdon så luften blandas så kommer det funka
 
Matte Mattsson Matte Mattsson skrev:
Hej!
Tack!

Jag ställde samma fråga i ett annat forum och fick till svar att det inte skulle fungera något bra då luften kommer gå direkt från tilluftsdon till frånlufts och då inte "få med sig" den fuktiga luften. Vad tror du om det?
Precis som Johannes Carlsson säger så är det skitsnack om du nu inte skulle sätta donen precis jämte varandra. Men varför skulle man göra det? Ser ju skit dumt ut.

Detta sätt är ju det mest optimala om man vill ha ljudtäta rum med bra ventilation.
Det blir lite högre flöden men luften blir ochså mycket bättre.
Man ska inte stirra sig blind på 0.35l/s och m2. Detta är MIN-flöden. Man får ha mer luft.
Själv kör jag just nu i sommarvärmen 1l/s och m2 med kyla och återluft. Bra luft och kallt som fan tack vare frikyla från bergvärme hålet.
 
Man kan nog få det fenomenet med fel tilluftsdon.
 
D Daniel 109 skrev:
Man kan nog få det fenomenet med fel tilluftsdon.
Nämn ett?
Samtliga tilluftsdon på marknaden idag är ju gjorda för omblandande ventilation.
Inte ens utan don skulle det misslyckas då allmänna gaslagen skulle hjälpa till med utjämning på co2 och rh% samt eventuella partiklar.
 
Nej, det går förvånasvärt lätt att få flöden med dålig blandning. Tex utan don skulle det inte förvåna mig om det blir dålig blandning. Men det beror ju även på placering.
 
Då kan vi enas om att vi är oense i frågan trots att jag gjort fantastiskt många luftutbyteseffektivitetsmätningar åt både kommun och landsting med spårgas.
Jag delar inte din åsikt.
 
Jsg hörde någon brandman som skulle ventilera ut rökgaser. Istället för det normala med en fläkt som blåser in turbulent luft blåste de ut luft. Det resulterade i en rökfri kanal genom lokalen. Risken är sannolik lägre med ett ventilationssystem. Då du har säkert rätt i att det i praktiken inte är ett problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.