Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det blir nog bra. Den lilla ytan mellan stora och triangeln tror jag den kommer hitta till ofta nog ändå då den kan slumpa sig dit från två håll, men har du en släppunkt över, så varför inte?

Jag har själv inte en X-modell, så kan inte uttala mig om det, men tycker att start på olika punkter längs guiden funkar bra.
Tack för all input. Verkligen till stor hjälp.

Nu är kanske frågan om hur mycket klipparna av de mindre modellerna behöver vara ute och klippa för ca 650m². Husqvarna anger typ 14h/d eller kanske 10h/d på 315x. Stämmer dessa? Är det för att det ska anses klippt då eller vad är deras mått?

Har småbarn så vill ej den ska gå runt på dagarna, utan endast kväll/natt.

/Söder
 
Stickan56
pacman42 pacman42 skrev:
OK, jag roade mig med att göra ett utkast på hur det skulle kunna se ut på ritningen i denna tråden. Röd är guide, Grön är laddstation. Man låter klipparen backa ända ut till guiden innan den kör vidare.

Jag körde på detta sätt fram till dess att jag nyss delade upp min tomt i två delar (överlappande vid laddstationen) för att få ännu bättre kontroll på klippningen. Jag väljer för tillfället vilken del som är aktiv manuellt, men har ett relä som skall styra detta så snart jag hinner koppla in det....
Sorry, Precis som Söder förstår inte jag heller.
Du kan väl fortfarande bara programmera 3 områden?
Vad är vitsen med att lägga guiden intill begränsningsslingan?
Vad är det du växlar manuellt? Till en annan guidetråd?

Stickan
 
Stickan56 Stickan56 skrev:
Sorry, Precis som Söder förstår inte jag heller.
Du kan väl fortfarande bara programmera 3 områden?
Vad är vitsen med att lägga guiden intill begränsningsslingan?
Vad är det du växlar manuellt? Till en annan guidetråd?

Stickan
Jag tror han menar att loopen som görs möjliggöra att efterlikna ngpot som modeller med flera guidekablar kan, dvs ha laddaren mer i mitten och ha en guidekabel är vardera håll.

Antar han menar att den behöver gå nära begränsningskabeln för att det ska finnas plats att gå tillbaka igen utan att korsa sig själv.

/Söder
 
Stickan56
S soder82 skrev:
Jag tror han menar att loopen som görs möjliggöra att efterlikna ngpot som modeller med flera guidekablar kan, dvs ha laddaren mer i mitten och ha en guidekabel är vardera håll.

Antar han menar att den behöver gå nära begränsningskabeln för att det ska finnas plats att gå tillbaka igen utan att korsa sig själv.

/Söder
Loopen gör man för täcka in ett större område.
Man kan även sätta laddningsstationen till höger om huset och dra guiden runt huset och ned till vänstra nedre hörnet. Då har du täckt in hela tomten även om du bara har 3 områden att programmera.
Vi får väl se om Pacman kan förklara så jag begriper.

Stickan
 
Man kan på min AM220AC programmera tre områden, men om summan av dessa inte är 100% så fyller den upp till 100% genom att släppa klipparen direkt vid laddaren, dvs fyra områden.

Orsaken till att klipparen står i mitten av tomten är för att korta ned körtiderna. Jag som har en tomt som ser ut som en rad med prinkorvar (avsnörpningarna är mina smala passager) som lagts i formen av en ring har rätt långa körsträckor runt tomten då det är ytterkanten på tomten som är körsträckan, därför är korta körtider viktigt för mig.

Och loopen är mycket riktigt för att efterlikna dubbla slingor. Orsakerna till att den ligger samlokaliserad med begränsningen till en början är två:
1) man vill inte följa slingan bort från laddaren, det är bättre att den då studsar ett par gånger extra och hittar guiden som går hemåt direkt
2) den skall inte korsas eller gå för nära sig själv för då får man problem och måste minska korridorbredden.

När klipparen kommer tillräckligt nära laddaren tar signalen från laddaren över, så då behövs inte slingan. Slingan går (gick, eftersom jag nyss designat om tomten) förbi på ca 3m avstånd det fungerade för mig.

Det är oftast bättre att följa begränsingen ut till närliggande områden då man på den kan ha större korridorbredd än på guiden (guiden skall ju ha sin korridorbredd mellan två begränsingar vilket halverar dess effektiva användning). Detta för att minska riskerna för spårbildning från hjulen.

Just spårbildning var orsaken till att jag delade upp min gräsmatta i två områden, jag slipper spårbildning eftersom gräset hinner resa sig på den ena sidan den/de dag/dagar jag kör på det andra området. Jag upplever dessutom att gräset blir jämnare klippt med färre tofsar. Jag placerade det överlappande området där gräset är extremt snabbväxande och tåligt (blöt jord, men inte för blöt)
 
pacman42 pacman42 skrev:
Man kan på min AM220AC programmera tre områden, men om summan av dessa inte är 100% så fyller den upp till 100% genom att släppa klipparen direkt vid laddaren, dvs fyra områden.

Orsaken till att klipparen står i mitten av tomten är för att korta ned körtiderna. Jag som har en tomt som ser ut som en rad med prinkorvar (avsnörpningarna är mina smala passager) som lagts i formen av en ring har rätt långa körsträckor runt tomten då det är ytterkanten på tomten som är körsträckan, därför är korta körtider viktigt för mig.

Och loopen är mycket riktigt för att efterlikna dubbla slingor. Orsakerna till att den ligger samlokaliserad med begränsningen till en början är två:
1) man vill inte följa slingan bort från laddaren, det är bättre att den då studsar ett par gånger extra och hittar guiden som går hemåt direkt
2) den skall inte korsas eller gå för nära sig själv för då får man problem och måste minska korridorbredden.

När klipparen kommer tillräckligt nära laddaren tar signalen från laddaren över, så då behövs inte slingan. Slingan går (gick, eftersom jag nyss designat om tomten) förbi på ca 3m avstånd det fungerade för mig.

Det är oftast bättre att följa begränsingen ut till närliggande områden då man på den kan ha större korridorbredd än på guiden (guiden skall ju ha sin korridorbredd mellan två begränsingar vilket halverar dess effektiva användning). Detta för att minska riskerna för spårbildning från hjulen.

Just spårbildning var orsaken till att jag delade upp min gräsmatta i två områden, jag slipper spårbildning eftersom gräset hinner resa sig på den ena sidan den/de dag/dagar jag kör på det andra området. Jag upplever dessutom att gräset blir jämnare klippt med färre tofsar. Jag placerade det överlappande området där gräset är extremt snabbväxande och tåligt (blöt jord, men inte för blöt)
Menar du att när klipparen ska ut till området som inte ligger med en loop, att blir bättre att den sticker ut direkt från laddaren och tar tag i guiden åt andra hållet istället för att först göra hela loopen?

Kan man även programmera klipparen att den följer begränsningskabeln som en släppunkt?

/Söder
 
Precis så
 
pacman42 pacman42 skrev:
Precis så
Men, on man då låter den sticka ut för laddaren direkt, hur får man den då sen att ta tag i guiden och sticka längst bort, om man inte följer guiden hela vägen, via loopen, till rätt släpppunkt?

Eller klipparen använder guidekabeln under vanliga klippningen också? Typ att den studsar runt lite, följer guiden en bit bort, studsar lite till osv?

/Söder
 
S soder82 skrev:
Eller klipparen använder guidekabeln under vanliga klippningen också? Typ att den studsar runt lite, följer guiden en bit bort, studsar lite till osv?

/Söder
Guidekabeln används ej under klippning. Enbart vid ut- och hemgång.
 
E etompau skrev:
Guidekabeln används ej under klippning. Enbart vid ut- och hemgång.
Så, genom att lägga i loop för att simulera två guidekablar, så är det bara funktionen att hitta hem som gör att man kan korta sträckan hem. Inte när klipparen ska ledas ut till sista biten på gräsmattan. Då måste hela loopen göras först?

/Söder
 
S soder82 skrev:
Så, genom att lägga i loop för att simulera två guidekablar, så är det bara funktionen att hitta hem som gör att man kan korta sträckan hem. Inte när klipparen ska ledas ut till sista biten på gräsmattan. Då måste hela loopen göras först?

/Söder
Har ej satt mig in denna speciallösning med loop. Har inget att tillföra där.
 
Loopen används enbart för att hitta hem

Man backar ut till och hittar guiden efter loopen på vägen ut. För att hitta till området med loopen så följer man begränsningen istället. Det blir då minsta möjliga körsträcka vid alla tillfällen.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Loopen används enbart för att hitta hem

Man backar ut till och hittar guiden efter loopen på vägen ut. För att hitta till området med loopen så följer man begränsningen istället. Det blir då minsta möjliga körsträcka vid alla tillfällen.
Och nu är jag tillbaka på lösningen med en loop då mina två områden inte fungerade så bra i alla fall. Jag tvingades att flytta laddstationen då klipparen försökte docka den bakifrån då den passerade sju meter bakom den (dvs, den släppte guide/begränsning och försökte gå raka vägen till laddstationen, stoppades av begränsningen, tog guiden igen släppte denna, försökte gå direkt igen och så fortsatte det). Notera att det är ett hus (gäststuga) mellan laddstationen och där den ställde sig i vinkelvolten...

Så igår flyttade jag ut laddstationen till ytterslingan (för där finns det en lämplig plats med skugga (orsaken till att jag hade den vid gäststugan tidigare var också skugga), men då räckte inte trådarna till två områden längre (det blir väldigt långa trådar plötsligt). Men nu kör jag alltså med loop-principen igen. Jag drog guidetråden i loopen under altanen denna gången, dock så passerar den en del av gräsmattan i fel riktning (5m rakt framför laddstationen) då jag inte kunde lägga den med den inre begränsningen, men det kommer nog att fungera bra ändå.
 
Annars går det att ställa ner signalstyrkan på laddstationen så att klipparen inte känner av den på så stort avstånd utan håller sig till guiden längre.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Annars går det att ställa ner signalstyrkan på laddstationen så att klipparen inte känner av den på så stort avstånd utan håller sig till guiden längre.
Jo, jag vet, men då måste jag ha guide även i närområdet till laddstationen. Jag har en ytterst komplex tomt. Fram till nyligen så trodde jag att jag hade den svåraste robottomten i Sverige, men så såg jag en tråd här med en som hade en ännu värre tomt. Men min är inte långt efter...
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.