Dessa två brunnar finns på min uppfart till nya huset som är från 70-talet.

Kan den ena vara en dagvattenbrunn, gissningsvis då den öppna?
Om så är fallet, mina stuprör går ner i marken i rör, tror ni alla dem leder till dagvattenbrunnen?

Kan det andra vara en avloppsbrunn?
 
BirgitS
Den öppna är nog en dagvattenbrunn för regnvatten, ja. Omöjligt att veta säkert vad som händer med dina stuprör tyvärr.
Öppna dagvattenbrunnar kan behöva tömmas när de har blivit igenproppade med löv och sand.

Borde det inte finnas husritningar över hur dina rör går?
Har du lyft upp locken för att se hur det ser ut under dem?
 
  • Gilla
Mazen
  • Laddar…
Öppna och titta?
Du kan sedan be någon spruta vatten på taket med trädgårdsslangen och se om det kommer något vatten....
 
Jag har försökt med brännare, 5-56, slägga mm för att få upp skruvarna men inget framgång. Får köpa en hammarmejsel och pröva med en sådan.

Jag spolade vatten på taket idag. Det två stuprören från taket på huset, samt stupröret från garaget går alla till den brunnen med öppet lock. Vattnet verkade iaf rinna på fint från alla rännorna. Rören kommer ut ca 50 cm under marknivå i brunnen.
När vet man att det är dags att rensa den brunnen? Jag ser vattennivån om jag kikar ner i brunnen, kanske 1,5 meter ner i brunnen.

Det andra antar jag är en avloppsbrunn då?
 
Har du släggat på locket eller bara på mejsel på skruvarna?
 
Släggat både lock, skruvar och mejsel. Locket är löst och det är bara skruvarna som sitter fast.
 
Bra att locket är löst iaf. Kanske läge att köpa slagskruvdragare om du ska bygga altan eller så framöver :)
 
Stickan56
Det täckta locket kan vara avstängning av vatten och i så fall är det vattenleverantörens område om du inte har enskilt vatten.

Stickan
 
richardtenggren
Man kan använda dorn och hammare också :)
Kan det inte vara en dräneringsbrunn?
 
Som du är inne på är det med största sannolikhet brunnar till dag och spillvatten. När jag stöter på sådana lock borrar jag upp skruvarna, ytterst få gånger har jag fått upp den utan borrmaskinen. Dagvattenbrunnen är gjord för att grus ska falla till botten i brunnen och inte följa med vidare ut i ledningsnätet, känn med en pinne hur mycket grus det är i den?
 
N NoOne2k skrev:
Som du är inne på är det med största sannolikhet brunnar till dag och spillvatten. När jag stöter på sådana lock borrar jag upp skruvarna, ytterst få gånger har jag fått upp den utan borrmaskinen. Dagvattenbrunnen är gjord för att grus ska falla till botten i brunnen och inte följa med vidare ut i ledningsnätet, känn med en pinne hur mycket grus det är i den?
Och hur djup borde brunnen vara? Så jag vet hur mycket grus det är kvar när pinnen stoppar tänker jag.
 
L LarsAgerstrand skrev:
Och hur djup borde brunnen vara? Så jag vet hur mycket grus det är kvar när pinnen stoppar tänker jag.
Det bör vara ett par centimeter upp till utloppsröret i alla fall, ju mindre grus desto bättre :)
 
BirgitS
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.